Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvin vs Rådjur i trafik

Featured Replies

Publicerat

Vad jag kunnat läsa mig till så är det vildsvinen som diskuteras hårdast då det gäller viltolyckor i trafiken. Men när jag satt & läste nån jakt-tidning så fanns där statistik som visade på att det var mer än 10 ggr så mycket olyckor med rådjur

Så min fråga är då; Varför är det så högljutt ang svinen vs rådjuren? Kan det vara så att svinen gör mer skada i trafiken än rådjur? Jag som bor i BD-län har inte gott om nått av dessa vilt, så har ingen aning, men antar att så är fallet?

Enligt mig så borde man iaf diskutera rådjuren mer än vad som görs idag, för siffran på 28'000 djur per år är nästan lite skrämmande!

statistik.jpg

Publicerat

Jag tycker du har delvis rätt i din analys. Det kommer att dröja rätt många år ännu innan vi har lika många trafikolyckor med vildsvin som med rådjur. Vad som oroar med vildsvinslyckorna är dock att de ökar så snabbt. Rådjursolyckorna har legat rätt still i snart 10 år...

En vildsvinsolycka är typiskt enbart en fordonsskada, det är mycket ovanligt med personskador. Mycket tyder på att rådjur är farligare ur personskadesynpunkt, särskilt med moderna mitträckesvägar. Rådjuren "skuttar" betydligt högre, t ex då de ska över ett mitträcke, och då hamnar de i vindrutan. Ett vildsvin skuttar på sin höjd en liten bit högre upp i kylaren på bilen.

Så ur personskadesynpunkt finns det i mina ögon inte fog för den starka fokuseringen på vildsvinen i trafiken, däremot kan det finnas andra skäl att fokusera på frågan. Vi har t ex idag inga bra metoder för att förhindra att de går ut på vägen. Ett traditionellt viltstängsel stoppar inga vildsvin.

Publicerat
  • Författare

Jo, jag kan förstå att den snabba utvecklingen utav svin är ett stort bekymmer & måste stötas & blötas just nu. Men samtidigt så är fortfarande siffran 10ggr så hög gällande rådjuren. Deras tyngdpunkt, som i detta fall hamnar över motorhuv & kanske mer därtill vid ett skutt, kanske bör ses som ett akut problem med? Kanske stöts & blöts detta på hög nivå med, men utan att det nått media?

Att lägga den frågan på is bara för att den har legat stabil under en lång period känns lite lamt, för det är en skrämmande siffra.

Publicerat

De här frågorna jobbar vi rätt hårt med, hela tiden. Inte minst i det Nationella Viltolycksrådet:

http://www.viltolycka.se/

Inte minst så är vi rätt frågande till hur viltolyckorna kan vara så många då t ex rådjurs- och älgstammarna bevisligen minskat under en period även om t ex nu älgen ökar igen. Antalet körda mil totalt i Sverige ökar med cirka 3% varje år så det är inte det som förklarar ökningen, rådjursstammarna har nog mer än halverats, men inte olyckorna.

Publicerat
  • Författare

Det är ju väldigt mysko men intressant, finns det teorier för hur det kommer sig att stammen på rådjur minskar, men olyckorna ökar eller står stilla? :lol:

Publicerat

En teori jag personligen tror kan förklara en del är omfördelning av främst rådjur i landskapet. När lodjuren ökar i ett område tycker jag mig se att det först är rådjuren på skogen som går åt. Därmed får vi en koncentration av rådjuren till mer bebyggda trakter och jordbrukslandskap. Där det finns mer folk finns det mer bilar och därmed ökar olyckorna...

När det gäller viltolyckor så har vi dock väldigt lite forskning att stödja oss på. Vi har börjat lära oss en del från kontinenten som hållit på länge, främst vad gäller vildsvin, och vi har några projekt på gång tillsammans med Karlstads Universitet.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.