Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trafikskadat vilt

Featured Replies

Publicerat

Man skriver så grant här hur man ska öka viltvården med mera och att det finns pengar till detta. Men man har fortfarande efter alla år inte lyckats få till ett vettigt eftersök på trafikskadat vilt. Detta om något är viltvård, hur många trafikskadade vilt ligger inte och dör en smärtsam död varje natt efter våra vägar för att ingen våga ta tag i detta. Nu ska det visserligen vara något på gång med bl.a. ersättning men frågan är om detta kommer att göra det bättre, risken är att markägarna själva vill göra sina eftersök och att det kommer ut oerfarna jägare med värdelösa hundar.

Nej rensa upp bland dom som gör eftersöken och ställ lite krav på både folk och hundar. Ett minimum krav är ju att man åtminstone äger en hund! Var på ett möte för någon vecka sedan och jag som fyllt femtio bast kände mig som rena ungdomen de flesta var ju närmare döden! Ett krav till borde ju vara att man ser och hör något så när.

Hade ett sådant typfall igår då jag fick en påringning om en älgolycka där älgen fått rejält med stryk efter skadorna på bilen. Fick tag på jakträttsinnehavaren och dom skulle sköta detta själva. Han ringde tillbaka efter någon timme och meddelade att älgen var oskadd för dom hade släppt en älghund på slaget och dom hade sett älgen gå förbi en passkytt och den såg oskadd ut. Men jag påpekade att det var ju två älgar med vid olyckan, men dom var säkra på att det var rätt älg. Men sen hade de väl börjat fundera och gett sig ut att leta på nytt och mycket riktigt hittade dom älgen på morgonen dagen efter, fortfarande varm men vilken jädra natt den älgen hade haft. Ett erfaren eftersöksekipage med en spårande och en ställande hund hade förmodligen relativt enkelt fixat detta eftersök och snabbt kunnat få slut på älgens plåga.

Så min fråga är hur Jägarförbundet agerar i denna frågan och vad som är på gång.

Högaktningsfullt

Mats

Publicerat

Jepp itressant frågeställning.

Upplevt liknade där älgkon legat 200 m från olycksplatsen troligen en vecka innan den dog.

Hunden som användes skällde fel älg troligen kalven ute i en sjö i 7-8 timmar.

Så mycket mer uppgifter har jag inte men troligen gjordes nått spårningsförsök oxå men misslyckades o så hittades kon död efter ett par veckor.

En annan fråga är ersättningsbiten.

Förra infon jag fick så skulle beslut tas i november och börja gälla från 1 jan 09, men jag har inte sett eller hört att det ska vara klart eller belsut tagits o nu är det rätt nära 1 januari...

Publicerat

Hade det varit så enkelt att vi själva fått resurser att hantera denna fråga och styra efter eget huvud så hade nog frågan varit löst vid det här laget. Vi ska dock komma ihåg att det är ett avlångt land och jag bodde själv i trakter för inte alltför länge sedan där det var mycket viktigare att du var duktig på att köra skoter än att ha en hund för att lösa ett knepigt eftersök. Så att skapa enkla generella regler är lätt att kräva, betydligt svårare att genomföra.

För det första så har du träffat helt rätt, jag sitter personligen i Nationella Viltolycksrådets styrelse för SJF´s räkning, så har du förslag på hur man förbättrar är ingen tacksammare än jag för förslag.

För det andra så har vi drivit ersättningsfrågan och förändringar av lagstiftningen i åtminstonde 7 år nu. En lösning är MYCKET nära i tid men den har sitt pris. Eftersöksjägarna kommer att få bra betalt i framtiden, troligen från den 1/4 2009. Vi ska dock komma ihåg att det kommer att ställas rätt hårda krav på deras arbete om de ska få så pass bra betalt som staten och allmänheten tycker att det är. Vi organiserar idag mellan 6000 och 7000 eftersöksekipage i landet, självklart kan de inte alla vara världsbäst. Vi är helt beroende av att våra lokala kontaktmän sköter sitt uppdrag och använder bästa möjliga ekipage som finns att tillgå. Gör man inte det måste det komma till vår kännedom. Jag får dagligen mail som säger ungefär det du säger och det finns i många fall fog för kritiken. Vi måste dock komma ihåg att jakträtten är extremt hårt rotad i det svenska rättssamhället och vill någon sköta eftersöket själv, oavsett förutsättningar, så kan vi inte hindra dem. Nu kanske den lagstiftningen luckras upp en del, men hittills har det varit omöjligt.

När det gäller just kraven på eftersöksekipagen så kommer med stor sannolikhet NV få ett uppdrag att utforma dem. Jag är inte avundsjuk på det uppdraget. Försök själv att utforma enkla kompetenskrav så ska du se hur lätt det blir. Under åtminstonde halva året så finns det rätt stora delar av vårt land där man inte ens kommer av vägen med hund i lina. Kommer du väl av så fastnar hunden i snö. Vidare har vi rätt stora delar av landet där rovdjuren inte gör det enkelt att släppa hundar när och hur som helst, dessutom ska vi klara att göra eftersök på rovdjuren själva. Sedan har vi delar av landet där vi inte har tillgång till en enda eftersöksmeriterad hund i ett par kommuner, ska vi skita i eftersöken där då? Listan kan göras lång, men har du förslag så är de mer än välkomna... I ditt inlägg låter det som att syn- och hörseltest borde vara obligatoriska, är det rimligt?

Jag har själv jobbat i många år med just trafikeftersök och vet hur illa det kan vara i vissa fall, men jag har ingen patentlösning på hur vi kommer åt det hela. Den nya lagstiftningen törs jag lova kommer att se betydligt bättre ut men det finns fortfarande utrymme för felbedömningar och klåpare. Jag har svårt att se hur det ska kunna undvikas till 100%.

Vad vi gör är dels att vi jobbar kusligt intensivt för att få till en ny lagstiftning och en skälig ersättning. Jag törs nog säga att vi lagt oproportionerligt mycket krut i denna fråga under 7 år och i dessa tider är det inte lätt att få staten att samla på sig mera utgifter, men vi har lyckats. Även om allt inte är offentligt och klart ännu. Sedan satsar vi idag rätt hårt på forskning och utveckling av träningsmetoder för eftersökshundar. Främst för att möta ökningen av eftersöken på flocklevande vilt, såsom vildsvin och dovhjort. Sedan utbildar vi årligen några tusen jägare och hundar i eftersök. Här ser vi rätt stora effekter, inte främst på hundarna utan snarare på förarna.

Jag är inte främmande för att omvärlden i form av polis och NV kommer att kräva ett obligatoriskt prov eller utbildning för att få göra trafikeftersök i framtiden. Jag är dock osäker på hur ett sånt prov skulle se ut och jag tror framför allt att jägarna kan ha en del synpunkter på det förfarandet. Men jag är genuint glad för om ni vill hjälpa mig att skapa en bild av hur detta system borde se ut i era ögon.

Publicerat
  • Författare

Tack för ditt snabba och uttömmande svar. Förstår mycket väl att frågan är väldigt svår och komplex. Men här har man ju verkligen chansen att få allmänheten förstå vi måste ha jägare i samhället.

Kunde man inte köra någon informationskampanj där man visar hur det kan fungerar med t.ex. Utmärkning av platsen , att andra trafikanter ska ta hänsyn till att man arbetar på väg. Sen kunde det avslutas med ett lyckat eftersök där man avsluta djurets plåga på ett snyggt sätt. För folk har inte en susning vad vi syssla med.

Sen är det ju än viktigare om vi nu får nya bättre regler att dessa når ut till jägarkåren, för nu tror nog gemene man att vem som helst kan kräva pengar för ett eftersök.

Det precis som du skriver att kärnpunkten att få till fungerande eftersök är just jakträtten, men som du skriver så har man hört ryckte på att den är på väg att luckras upp. Men det här med att det är statens villt har det ingen betydelse i frågan?

Sen skriver du lite sarkastiskts att man kanske skulle kanske ha syn och hörselprov. Här kommer kanske skjutprovet in som har varit på tal, var själv mycket motståndare till detta men nu kan jag se en mening med detta!

Viktig är ju den här personen inom Polisen som samordnar det hela är intresserad och en stark person och själv är intresserad jägare.

Som en parantes så har vi inom just vårt område ett rätt bra fungerande system som säkert bryter mot det mesta. Här sköter vi kontaktmän det mesta av eftersöken själva då vi alla förfogar över hundar som klarar av åtminstone att spåra rådjuren som står för 90 % av eftersöken. Sen har vi tillgång till egna eller andra hundar med förare när det gäller älg och vildsvin. Sen är det bara i eftersöken på älg som vi gör ett ärligt försök att få tag i jakträttsinnehavaren eller man kan konstatera ett dött vildsvin. Men visst är man smyg ibland om man gör rätt, men man vill ju förkorta viltets lidande så gott som det går.

Läser man på Nationella Viltolycksrådets hemsida hur man egentligen ska göra så hade det inte blivit mycket gjort! Tur att man inte fick den informationen när man hoppade på att vara kontaktman, då hade man nog aldrig tagit sig an på den sysslan.

När det gäller förare och hundfrågan så har vi innan diskuterat detta på sidan och Max W har en del idéer hur detta skulle kunna utfärdas. Men personligen tror jag det är en omöjlighet för dom duktiga hundarna genomskådar direkt om det är ett konstgjort eftersök. Tror tyvärr man får gå på hörsägen och som vi har en kontaktman som är hundansvarig, helt enkelt att han rekommenderar bra hundar med vettiga förare. Sen skulle man kanske kunna ha någon slags uppföljningsrapport och gärna lite mer detaljerad, där man enkelt beskriver hur eftersöket gick till för att nu få ut sin ersättning. Då skulle man kunna få lite koll på hur de olika ekipagen fungerar och vid behov plocka bort något ekipage.

Hoppas detta kanske gett dig någon ny idé åtminstone var det ett ärligt försök så här på julaftonens morgon.

Ha det och God Jul

Mats

Publicerat

Hej Mats mfl..

Sitter just nu och lägger sista biten i vårt pussel med olika hundar för olika vilt i 2009års eftersöksorg.

Denna årgång som blir min 3e, denna ser faktiskt ser riktigt homogen och bra ut så här långt.

Mitt mål var då jag fick uppdraget 2005 att på frivillighetensväg gallra ut de som hade bra förutsättningar att delta, då var antalet i org 52st!

Efter så att säga första gallringen var vi nere på ca 30 förare och 12 av dessa hade hundar !!!

Efter det så gick vi först på Sjf-centralt sedan polisen och lät dessa dra upp sina riktlinjer för vilka krav som ev var önskvärda från deras sida. Antalet gick då ner till 20 st ekipage.

Sen justerade vi en aning tillsammans inom kretsen bara för att hamna något så när rätt i valet av hundar, detta gjordes först och främst med tanke på och i förhållande till vår tillgänliga olycksstatisktik,dvs vilka vilt har vi och hur ofta är dessa mål för uppdrag!

Har vi få rådjursolyckor så behöver vi inte tillhandahålla 5st hundar för detta viltet...osv osv

Sedan ville jag ha med lokalkännedomen med markägarkontakter etc, detta för att täcka in så stor del som möjligt av kretsens yta på ca 60 000ha.

Organisationen är nu bantad till 15 solida ekipage + 8 extra hundar, samt 2 lösa eftersökshundar till svårt vilt.

Uppklarande procenten är mycket god för att inte säga mycket god så här långt.

Vi gör så långt det är möjligt alla eftersök i dubbelekipage, dvs en spårare samt en ställare alt "lös eftersökshund" till svår stoppat vilt så att säga.

Samarbetet med LKC-Malmö löper mycket smärtfritt, visst vi har nu på sista tiden mötts av lite olika smärre problem.

Med dessa är inte större än att vi kan gå över eller förbi,, och faktiskt i många fall så rör det sig om rena missuppfattningar om olika tillstånd etc i förhållande till landet.

Björnhunden.

Publicerat

Mats bengt: När det gäller kampanj så kör vi en stor sådan en vecka / år av precis de orsaker du anger. Nu är det inte lätt att få genomslag på en dylik men vi gör vad vi kan... Årets kampanj blir lite extra stor och kommer i samband med att de nya reglerna träder i kraft i månadsskiftet mars - april.

När det gäller statens vilt så förstår jag inte riktigt vad du menar. Det som främst blir enklare i framtiden, förhoppningsvis, är att gå över annans mark mm. Så visst blir det en liten försvagning av dagens starka situation för markägaren...

Min sarkasm när det gäller hörseltest var bara ett sätt att visa hur svårt det är. Vill man gardera för alla eventualiteter så får man nästan skicka varje ekipage på ett högskoleår.

Du har helt rätt i din utsago om polisen. Vi märker tdyligt hur mycket bättre det funkar om intresserade poliser är inblandade. Tyvärr så är det som med jägarna. Det finns inte duktiga och intresserade varken poliser eller eftersöksjägare överallt. Polisens LKC är kanske den allra jobbigaste av alla arbetsplatser och personalomsättningen är enorm vilket är ett stort problem.

Precis som du skriver så bryter ni säkert mot en mängd regler men det är bäst så tycker jag. Jag är helt övertygad om att vi ska ha så lite detaljregler som bara möjligt. Både när det gäller organisationens uppbyggnad och kompetenskrav på eftersöksekipagen så tycker jag att man ska styra detta lokalt utifrån sina egna förutsättningar och idéer. Titta bara på Björnhundens utmärkta exempel! Ska jag eller någon annan sitta på ett kontor och styra med detaljregler så blir det bara fel, ni vet bäst vad som funkar och då ska ingen klåfingrig byråkrat pilla och förstöra...

Hörsägen är tyvärr det enda vi har att gå på idag och det är problemet. Många vill vara med och då tar man ofta i lite extra när man ska beskriva sig själv och sin hund. Dessutom är det alltid mycket svårt att tala om för någon att de inte duger och inte längre får vara med. Men återigen, Björnhundens exempel visar att man kan lyckas.

Publicerat

Här är det iallfall lite olika beroende på vilken ände i kommunen olyckan sker.

I norra änden läggs det betydligt mer krut på att få tag på rätt jakträttshavare i första hand.

Vilket kan ha med bekvämlighet o göra oxå..

Men i andra änden verkar det mer vara "rätt" ekipage som ska ut. Eller kanske nån som åker o kollar iallafall..

Upplagt liknade mats:_bengts tror jag.

Där kontaktmännen (är själv kontaktman) på de olika områderna som själva har hund och gör uppdragen.

Inga krav på något överhuvudtaget...Räcker kanske om man har ficklampa...

Sitter 3 pers på varje område.

Börjar bli lite bättre iofs.

Skickades ju ut nått fullmaktsförfarande för en massa år sen.

Bör inte va speciellt gällande längre med tanke på ägarbyten osv..

Men detta brukar ingen bry sig om, funkar bäst om alla tror fullmakterna gäller.. vilket iofs nästan alla är överens om.

På mitt område är det endast en jakträttshavare som vill gå sina egna e-sök.

Han släpper iofs in mig...så för egen del så är den biten löst..

Kompetenskraven är ingen lätt nöt o knäcka, med krav på tex genomgången kurs så är ju risken att de äldre med erfarenheten hoppa av.

De flesta skulle inte ens försöka gå ett ankl viltspår..

Återstår svågerpolitik o kompisskap för att ta sig in i organisationen.

Blir det pengar inblandade oxå så blir de ju ännu knepigare..

Så länge vi inte får till en lagändring tror jag inte vi kommer så långt.

De intressanta är ju vem som gör eftersöket i slutänden.

Björnhunden:

Liten fråga, hur gör man en frivillighetsgallring?

Tror inte det är så många ställen som har för många i organisationen, verkar mest va att de är för få eller fel personer.

Tex saknas det grishundar på en del håll.

Eller kanske hundförare med grishund som vill hålla på med trafikeftersök saknas.

Känner ett par som jag vet börjar "ruttna" på trafikeftersöken...

Ekonomisk ersättning skulle göra det lite intressantare för dessa två iallafall.

Har själv bara i höst blivit "skickad" på 4 grisolyckor långt utanför mitt område, där är min kunskap om vems markerna är lika med noll.

Självklart gör man vad som ska göras o så får man försöka reda upp det efteråt.

Men om det visar sig vara en mark som inte fullmakt gets så skulle det rent juridiskt finnas en risk för åtal, eller ??

Publicerat
  • Författare

Mycket intressant och givande diskussion.

Måste bara få berömma vårat LKC i Växjö så jädra duktiga och intresserade människor och jädra den som inte märker ut en olycksplats, dom tvingar helt enkelt ut personen att märka ut platsen. Ringde en stackare i somras då hade han blivit utvidgad dagen efter att gå och leta upp platsen och han hade nog gått någon kilometer när han ringde och rapporterade att han hittat platsen och ett dött rådjur. Kan tala om att han var rätt ödmjuk i telefonen.

Tror mycket på Björnhundens koncept där man slopar mellanledet med en kontaktmannen och går direkt till eftersöksekipagen om jag nu uppfattat det riktigt, lite så vårat upplägg också funkar då är det direkt rätt folk ute på plats.

Man kan nog skynda på denna utvecklingen med att ställa krav på utbildning både för hund och förare, kan räcka med ett skjutprov och att varje ska ha ett anlagsprov i spår på sin hund och äga en hund. På detta sätt kan man rensa ut mycket.

Skulle sen det komma till en lagändring som gör det lättare och få gå över annans mark och även avliva djuren så skulle vi nog kunna få till det riktigt bra.

Ps. NS så länge vi har västen på oss och är utskickade av Polisen så anser jag oss rätt osårbara ;)

God fortsättning

\mats

Publicerat
Ps. NS så länge vi har västen på oss och är utskickade av Polisen så anser jag oss rätt osårbara ;)

Jepp!

Är rätt övertygad om det oxå.

Fast ett klart o tydligt regelverk skulle behövas oavsett vilt.

tex för vildsvin finns ingen formell underättelse plikt har jag för mig.

Skrev en motion för en del år sen o var då inne på en legitimation som gav en rätt att passera gränser och avliva där man kunde osv. Den gick igenom i kretsen men sen tog de väl stopp på länsnivå och nasågs att det kunde lösas i dåvarande SES.

Inget 25 man i varje kommun ska ha men lite beroende på eftersökbehov osv.

Lite likt den organisation Danskarna har.

Vet inte om jag klargjorde riktigt men här är kontaktman o eftersökare samma person.

God fortsättnig!

Publicerat

Jag skulle önska att jag kunde avslöja mer än vad jag kan av vad som komma skall... Vi lär ganska snart efter helgerna se ett förslag till Riksdagen som råder bot på i stort sett alla de problem ni tar upp, hoppas jag. Eftersom denna fråga inte har någon som helst politisk laddning så ser jag inga problem med att förslaget ska gå igenom och jag TROR faktiskt att vi realistiskt kan tro att vi är igång med det nya den 1/4. Men som sagt, jag lovar att sprida resultatet här så fort vi är helt färdigförhandlade.

Publicerat
Björnhunden:

Liten fråga, hur gör man en frivillighetsgallring?

Får ursäkta NS om du tycker jag var otydlig då jag skrev frivillighetsgallring, övriga läsare har troligtvis förstått.

Men så här gjorde vi....är du med nu NS.... ;)

Ett Brev...

I detta en kortare utläggning om VARFÖR denna förändring måste ske..

En kortare beskrivning om vilka krav som senare kommer att ställas för deltagande.

1. Egen hund (Reg.nr)

2. Spårprov på hund lägst (Anlagsklass) alt jaktprov (älg, v.svin för ställande.

3. Personlig utbildning/E-söks kurs motsvarande.

4. Ange de viltslag för din hund.

5. Rekomendera annan hund + förare till org.

6. Rekomendera god jakthund (exvis blandras) utan spårprov,jaktprov.

Ett telenr att ringa + post adress vid brevkontakt, om man anser sig vara intresserad och ha ovan plus övriga förutsättningar att fortsätta inom org.

Ett datum för sista dag för anmälan, är du med NS :D:D

Allt detta NS kan man ha sin länsansvarigapolisman att skriva...... dvs om man nu vill genomföra någon större förändring?

Björnhunden.

Publicerat

Tackar, BJ.

Ser dock inget frivilligt i nått av de där.

Men det spelar ingen roll så sett.

Låter som ni fått till det bra.

Publicerat

Har städat vägar i flera år nu, och vart kallad till ett organiserat möte ang detta.

Denna lilla grupp var väl tvungna att ta med mig då jag har 3km av riksväg 73 igenom mina marker, efter detta möte hoppade jag av hela eftersöksjippot.

Ledsen men som detta är upplagt får polisen sköta det själv. Man jobbar gratis, tämligen oförsäkrad, orsakar ens hund en följdolycka medans det ställt skadad älg sitter man riktigt i sk.., utrustning för arbete på väg finns bara en uppsättning i hela komunen, jobbar du utan den och någon kör på dig eller hund är du vållande och som sagt ovan, dom man har runt sig i eftersöks gänget är flertalet klara för rullatorn och deras hundar lever på meriter gjorda för 10 år sedan.

Ledsen men tills det kommit ett konkret förslag där jag som eftersöksekipage är skyddat mot trafiken och av lagen kommer jag aldrig ställa upp längs vägen igen.

Publicerat
Har städat vägar i flera år nu, och vart kallad till ett organiserat möte ang detta.

Denna lilla grupp var väl tvungna att ta med mig då jag har 3km av riksväg 73 igenom mina marker, efter detta möte hoppade jag av hela eftersöksjippot.

Ledsen men som detta är upplagt får polisen sköta det själv. Man jobbar gratis, tämligen oförsäkrad, orsakar ens hund en följdolycka medans det ställt skadad älg sitter man riktigt i sk.., utrustning för arbete på väg finns bara en uppsättning i hela komunen, jobbar du utan den och någon kör på dig eller hund är du vållande och som sagt ovan, dom man har runt sig i eftersöks gänget är flertalet klara för rullatorn och deras hundar lever på meriter gjorda för 10 år sedan.

Ledsen men tills det kommit ett konkret förslag där jag som eftersöksekipage är skyddat mot trafiken och av lagen kommer jag aldrig ställa upp längs vägen igen.

Jo de där känner man igen, tyvärr...

Publicerat

Göran: Du pekar på ett antal frågor som är rätt komplicerade. SJF jobbar nu rätt hårt på en heltäckande försäkringslösning för eftersöksjägarna,deras hundar och utrustning. Då krävs givetvis medlemsskap men är man bara medlem så tror jag att lösningen blir rätt bra. Ansvaret vid följdolyckor skulle jag inte oroa mig för. Min gråhund jagade för ett par år sedan ut två älgar som krockade med en coca-cola lastbil, ingen funderade ens på att avkräva mig ansvar. Vi har heller inte, mig veterligen, någonsin haft en dylik rättsprocess. Visst finns mycket som kan bli bättre här i världen men vi behöver inte hitta på egna värre problem än de som redan finns...

• 2 weeks later...
Publicerat

Intressant ämne, skrev ett par långa förslag och skrivelser till SES en gång för länge sen men det var nog på sån avveckling redan då att de försvann någon väg ut, svar blev det inte, ska rota i maillådan om det finns kvar.

Bra att det är nytt på gång och att ersättnings nivåerna finns med.

Publicerat

Se till att få lite konkurrens när det gäller eftersök.

Se till att det finns ett prov som skall avläggas varje år.

ALLA som klarar provet har sedan möjlighet att ansöka om att bli eftersöks ekipage.

Använd de som är kurs "etta".

Innan jag blev medlem i något jaktlag så var min plan att jag och min hund skulle gå en massa utbildning på eftersök för att sedan kunna ansöka om att bli eftersöks ekipage. Men när jag inte fick några svar från komunen eller hitta någon information på jägareförbundets hemsida hur man skulle gå till väga så la jag ned detta projekt. Sedan fick jag en plats i ett jakt lag så nu stör det mig inte så mycket. Men jag skulle visst kunna tänka mig att hjälpa till med eftersök i mitt närområde. men eftersom det verkar vara en mer eller mindre skyddad verkstad att få bli en eftersöks jägare så får väl de gammla gubbarna hålla på bäst de kan. Och som jag skrivit i en annan tråd så är mina erfarenheter att anmäla trafikskadat vilt så pass låga att jag inte vet om det är vär det. Bättra att göra det själv och hålla käften om det... men när det kommer till kritan så vågar man inte. är inte värt att riskera licenser etc för att stoppa lidandet för viltet... Sjukt..

Publicerat

STENE: I tät bebyggda trakter kan man säkert ha det system som du efterfrågar. Men i stora delar av landet har vi inte direkt köer av kompetent folk att tillgå eller sålla bland. Som jag tidigare skrivit så är det också i stora delar av landet viktigare att du är duktig på att köra skoter än att du har en hund. I ytterligare andra delar av landet kommer du inte långt med en älghund eller en rådjurshund... Jag upplever också att vi i allt högre grad fokuserar på bra löshundar från att tidigare endast tittat på spårhundarna.

Sammantaget så är min åsikt att vi ska ha kompetenskontroller och endast använda de bästa men det blir mycket svårt att ha nationella regler som blir relevanta för alla. Jag tror mer på Björnhundens modell med kretsvisa eller länsvisa krav och kontroller. Det finns som Björnhundens modell visar inget som hindrar att man börjar med detta redan idag. Inom ett år lär också NV ha fått uppdraget att utforma regler för eftersöksekipagen och det ska bli mycket intressant att delta i det arbetet...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.