Publicerat December 24, 200817 yr Hej, Jag har inte ens fått licensen på 338:an än, och ändå far bösstankarna omkring. En god vän köpte en CZ 550 i 375 H&H med extremt fin customstock för ett drygt år sedan. Personen ifråga är närmast fanatisk när det gäller matning, vilket gjorde att han matade x antal hundra magasin genom bössan och kom fram till att den ibland missade att ta med sig patronen upp (återigen: so much for "controlled" feed). Detta föranledde att han experimenterade med lösa lister inuti magget och kom fram till att om man smalade av magget lite grann så funkade det mycket bättre (översta patronen stack då upp lite mer än tidigare). Sedan skickade han ner bössan till Klippan där herr Nyhuus moddade bössan, och nu matar den mycket bättre. Detta till trots(?!) så började han misströsta och fundera på att byta ut bössan (fråga mig inte om logiken bakom denna tanke), och tittade snart efter en Ruger Hawkeye African i 375 Ruger, för "magnumbälte är bara problem", som han uttryckte det. Jag har försökt övertala honom att behålla bössan och ge den en chans eftersom det lätt är den snyggaste CZ 550 jag sett, och vi får väl se hur det blir med det där. Men... hans prat om 375 Ruger fick mitt hjärnkontor att damma av de gamla 375 Ruger-drömmarna, fast jag är mer intresserad av en Alaskan. Och vad hände sen? Jo, Rifle damp ner i brevlådan häromdagen där Phil Shoemaker testat både Alaskan och African. En olycka kommer ju sällan ensam, så idag fick jag nya numret av Jakt & Jägare i julklapp av en brorson, och däri förekommer en test av just Alaskan. Slump? I think not... Prestandan på patronen tycker jag är ganska ointressant i sammanhanget, men den levererar ungefär exakt lika mycket som 375 H&H vilket innebär att den gott och väl lever upp till förväntningarna. En fin obältad patron som passar i lådor av normallängd. Kamrad i en tuff Rugerbössa med kontrollerad matning och Hogue overmoulded stock Nu ska jag ta och lugna ner mig lite här, men jag vill gärna klämma på en Alaskan och se hur illa den passar mig. Har nämligen en känsla av att kolvlängden, eller Length Of Pull, är apkort, och jag har definitivt ingen lust att hänga på en extra bakkappa på byssen. Nån här som klämt på, skjutit med, eller rentav innehar en Alaskan? Synpunkter, kommentarer, intryck? Grannforumet var nära stämning häromsistens då folk länkar in bilder hur som helst utan en tanke på upphovsrättslagen (även jag har gjort det ett stort antal gånger), så jag väljer att inte lägga in en bild på skapelsen, men väl en länk till Rugers hemsida: http://www.ruger.com/hawkeye375/Alaskan.html
Publicerat December 24, 200817 yr Håller med dig om att Alaskan ser bra mycket råare och uppkäftigare ut än African,har inte kännt på någon av dom men... Alaskan har ju en Houge overmoulded kolv,köpte en sådan till min Husqvarna 649-9,3x62 och jagade med i ett par år. Gummeringen gör bössan helt tyst,typ när man sitter i torn så blir det inga ljud när man lägger upp den mot tornkanten. likaså får man ett sjukt bra grepp-bössan sitter verkligen som gjuten i nävarna under skytte! Dock är kolven gjuten av mjukplast och flexar rätt bra,inga problem att böja den med handkraft. Min 649 sköt tätare träffbilder med orginalkolven i bok än vad den gjorde efter att Hougekolven monterades Tror utan att veta att rekylkrafterna i lite potentare patroner inte är helt förenligt med den kolven. African är nog ett bättre val. Hoppas jag inte sabbade julstämmningen helt nu /Mike
Publicerat December 24, 200817 yr Författare Aj då Phil Shoemaker skriver faktiskt att han bytte ut Hoguestocken mot en ordinär Ruger syntetstock vilken han gillade bättre. Jag har svårt att tänka mig att Hoguestocken är mjukare än originalstocken på min gamla Win 70 Classic SS 375:a där stocken tycktes vara av samma material som hockeypuckar Får som sagt försöka lägga vantarna på en slik pang och se vad jag tycker. Med stor sannolikhet uppstår ej kärlek...
Publicerat December 24, 200817 yr Men det är en skaplig "vill ha" faktor på den pangen.. Har själv sneglat på den rätt ofta på Rugers hemsida.
Publicerat December 24, 200817 yr Författare Angående precisionen så har jag fluktat lite på ett amerikanskt forum, och Alaskan tycks skjuta helt ok (allt från "one ragged hole" till en tum). Räcker gott och väl för mig
Publicerat December 24, 200817 yr Angående precisionen så har jag fluktat lite på ett amerikanskt forum, och Alaskan tycks skjuta helt ok (allt från "one ragged hole" till en tum). Räcker gott och väl för mig Go for it man! Visst är det lite som du skriver,inte nödvändigt att alla vapen i garderoben måste skjuta på en klisterlapp. Min bygel ligger mellan 1,5"-2" på 100m och det räcker mer än väl till för vad den är avsedd för. /Micke
Publicerat December 25, 200817 yr Självklart ska ni ha en 375 Ruger! Känner mig ensam i Rugerklubben med min Vad kan va bättre än en potent patron som ryms i en MEDIUM låda? Slippa känna som om man sitter och växlar en gammal Volvo när man laddar om Hade jag bara löst alla problem på min hade jag gärna skruvat ihop en åt er bara för att ni inte skulle kunna säga nej. Så hade ni suttit i Rugerträsket med
Publicerat December 25, 200817 yr Hade jag bara löst alla problem på min hade jag gärna skruvat ihop en åt er bara för att ni inte skulle kunna säga nej. Så hade ni suttit i Rugerträsket med Vad har du för problem med den ?
Publicerat December 25, 200817 yr Vad har du för problem med den ? Nä det var egentligen bara matningen men det har jag löst nu på morronen Den är ju ombyggd från 6,5x55 till 6,5-06 till 375 Ruger och maggbrunnen var gjord för dom mindre 6,5 och 06 hylsorna. Var bara att bryta ut magasinläpparna lite så blev det bättre men jag tror jag måste slipa lådan lite åxå, får se. Sen har jag börjat passa in en valnötskolv, nästan klar för plastning. Passade på när jag ändå var i smedjan att kapa pipan på den, blev 60 cm nu med kanonbalans. Ska korta av motsvarande vad längden blir på rekylbromsen. Kan lova att den kommer behövas efter kolvbyte och kapningen, har tappat ca ett kilo på den och rekylen var ok redan innan
Publicerat December 25, 200817 yr Författare Vi får väl se om känslorna kanske svalnar när jag får hem 338:an - har ju inte ens sett den bössan i verkligheten än Men jag tycker man ska drömma lite och av nån anledning så känns det alltid lite klent när jag inte har en bössa i 375 och uppåt i skåpet
Publicerat Juni 11, 201016 yr Men det är en skaplig "vill ha" faktor på den pangen.. Har själv sneglat på den rätt ofta på Rugers hemsida. +1 Vet ni någon som säljer .375 Ruger eller måste man ladda själv?
Publicerat Juni 11, 201016 yr Ni har säkert redan varit inne och kollat en massa recensioner och dylikt, men tänkte lägga in en länk ändå.. man vet ju aldrig http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=362121 Fick även svar på min ovanstående fråga när jag läste här
Publicerat Juni 13, 201016 yr Har själv en ruger hawkeye alaska 375ruger och är väldigt nöjd. Har jagat förra hösten med Hornadys 270grains fabriksladdade ammunition. Gillar det kompakta utförandet och stocken. Har nog laddverktygen hemma i postlådan vilken dag som helst nu, har tänkt att ladda med koppar kulor, den fabriksladdade ammunitionen var i det mjukaste laget. Men älgarna förra hösten föll som käglor Och rekylen är då absolut inget att oroa sig för, broderns tikka 338win mag stöter nog giftigare, en lite tyngre rekyl än en 338 kan man säga.
Publicerat Juni 13, 201016 yr Har själv en ruger hawkeye alaska 375ruger och är väldigt nöjd. Har jagat förra hösten med Hornadys 270grains fabriksladdade ammunition.Gillar det kompakta utförandet och stocken. Har nog laddverktygen hemma i postlådan vilken dag som helst nu, har tänkt att ladda med koppar kulor, den fabriksladdade ammunitionen var i det mjukaste laget. Men älgarna förra hösten föll som käglor Och rekylen är då absolut inget att oroa sig för, broderns tikka 338win mag stöter nog giftigare, en lite tyngre rekyl än en 338 kan man säga. Hur mycket fick du ge för skotten? Och var köpte du dem?