Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snöskor

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att köpa mig ett par snöskor, så då skulle jag vilja ha råd om vad man ska tänka på innan man köper förutom skons bärighet? Hittade ett par som verkar vettiga på Naturkompaniet.

Mvh!

Publicerat

Jag köpte ett par som heter sno pro å skulle vara såå bra men icke... jo Partys tyckte dom va skitbra för det blev jätte bra spårat där jag gick fram ;)

sjönk nån cm mindre än utan snöskor, har provat sen i olika fören och på skare funkar dom bättre men inte bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265580

ungefär så ser mina ut å jag blev hejdlöst besviken, kanske är för fet va vet jag ;)

Publicerat
  • Författare
Jag köpte ett par som heter sno pro å skulle vara såå bra men icke... jo Partys tyckte dom va skitbra för det blev jätte bra spårat där jag gick fram ;)

sjönk nån cm mindre än utan snöskor, har provat sen i olika fören och på skare funkar dom bättre men inte bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265580

ungefär så ser mina ut å jag blev hejdlöst besviken, kanske är för fet va vet jag :D

Lät ju inte vidare positivt, det är därför jag söker nån som har positivare erfarenheter än så! ;)

Publicerat
Lät ju inte vidare positivt, det är därför jag söker nån som har positivare erfarenheter än så! ;)

Ja det vore roligt å veta om man gör nått fel när man går på dom, tycker man kan inte annat än att just gå på dom ;)

Inte för att det angår mej men vilket vikt intervall håller du dej inom, jag ligg runt 85 å de kanske är för tungt för mina men det borde väl dom sagt på affären,, hörru tjockis köp en skoter istället :D

eller är det så att gå med snöskor att man ska sjunka till fast backe???

vore som sagt kul att höra nån med erfarenhet :D

Publicerat

Jo appropå snöskor så var jag och snodde min farsas snöskor.. för efter att ha gått 2 km på två timmar i halvmeter snö och höll på att svettas ihjäl så kom jag på att det måste bli bättre med än utan.. men det var igår och jag har inte hunnit testa dom än..men jag säger till hur mina funkar så snart jag provat Cocos..

Publicerat
Jag funderar på att köpa mig ett par snöskor, så då skulle jag vilja ha råd om vad man ska tänka på innan man köper förutom skons bärighet? Hittade ett par som verkar vettiga på Naturkompaniet.

Mvh!

men jag skulle ha provat dom billigaste för dom ser ut att ha störst yta.. men vad vet jag.. mina är med aluram och läderband.. tror dom är minst 20 år gamla..men det betyder inte att dom inte funkar men det vet jag ju som sagt inte än..

:D

Publicerat
Jo appropå snöskor så var jag och snodde min farsas snöskor.. för efter att ha gått 2 km på två timmar i halvmeter snö och höll på att svettas ihjäl så kom jag på att det måste bli bättre med än utan.. men det var igår och jag har inte hunnit testa dom än..men jag säger till hur mina funkar så snart jag provat Cocos..

Vad har farsan din för modell på dom? är det rackett modell lr lång smala?

Publicerat
Vad har farsan din för modell på dom? är det rackett modell lr lång smala?

fyrkantiga.. med lite böj på ramen, inte så långa,, vad ska jag säga.. bred som tre skor och lång som två... om ni förstår vad jag menar

Publicerat
fyrkantiga.. med lite böj på ramen, inte så långa,, vad ska jag säga.. bred som tre skor och lång som två... om ni förstår vad jag menar

jag förstår vilka du menar och du kan lämna dom hemma dom är grymt värdelösa.

Publicerat

tja jag måste ju ändå ut med dom nu när jag varit och snott dom...och det kan ju omöjligt bli sämre än utan.. för att sjunka ner en halvmeter per steg dräper då en jäkligt effektivt.. och blir det värre med dom här skorna så dumpar jag dom bara i skogen.. vad tror ni om dom röda som ser ut som tennisraketar då?

Publicerat
  • Författare

Haha, blir kul att se dig i dessa månlandare. Kanske vi ska ta oss en sväng i skogen imorrn? Enda dagen jag inte har sonen... :D

Publicerat

Funkar nog för mig.. ska vi ta din mark då? för på min har jag då inte sett en enda pippi.. fast jag såg ju rådjuren som sagt.. fast visst sa vi att vi var fågeljägare..eller hade vi köpt fel hundar och skulle köpt drever i stället? :D

Publicerat
  • Författare
Ja det vore roligt å veta om man gör nått fel när man går på dom, tycker man kan inte annat än att just gå på dom :D

Inte för att det angår mej men vilket vikt intervall håller du dej inom, jag ligg runt 85 å de kanske är för tungt för mina men det borde väl dom sagt på affären,, hörru tjockis köp en skoter istället ;)

eller är det så att gå med snöskor att man ska sjunka till fast backe???

vore som sagt kul att höra nån med erfarenhet :D

Ojoj, jag med mina 105 kg... Iofs 192cm lång, men ett tjockare järnspett sjunker inte saktare genom lössnö.

Publicerat

Har använt några olika snöskor i jobbet, och en del funkar rätt bra på (tjock) skare, men hamnar man i skogen eller kliver på en buske som gömmer sig under snön så åker jag igenom som ett ankare. Nu ligger jag i den högre viktskalan så det kanske har något att göra med det hela. Men när jag ska ut privat i snårskogen använder jag ett par gamla slalomskidor (trä) med nå enkla bindningar, funkar rätt bra att klafsa sig fram med även i rätt tät skog.

Publicerat

Jo jag har ett par "vitablixten" men hade tänkt att slippa dra omkring på skidor,, tänkte det skulle vara enklare att knalla omkring på snöskor i stället ;) ,, fast när man hör er så blir man mer och mer övertygad om att skidor kanske är rätt väg att gå i alla fall.. finns ju korta breda skidor från finnland har jag för mig.. men det kanske är en anna tråd... :D

Publicerat

köpte mina på Biltema för 2 år sedan!... 250:- duger gott de!... med tanke på hur lite dom används!.. ;) ...

MVh

Publicerat
  • Författare
köpte mina på Biltema för 2 år sedan!... 250:- duger gott de!... med tanke på hur lite dom används!.. :D ...

MVh

Min tanke är att anv dessa i tät skog, så man upplever skidor som jobbiga. Hittar inte dessa snöskor på biltemas hemsida, så är det nån som hittar dem, så hojta till med en länk! ;)

Publicerat

Jag tror Jula har ett par billiga och rätt funktionella snöskor. De hade de i alla fall för något år sedan.

Publicerat
  • Författare

Jag har vart ute med Bojo alldeles nyss... De gamla trojämarna som burit hans pappa fungerade riktigt bra må jag säga. Di vi skulle brukar det vara ordentligt med skoterspår att gå på, så jag sket tom i mina tegsnäsare. Ack, så fel jag hade, jag fick hanka mig fram i den djupa snön medan lilla BoJo mös med det, som nämndes vara utan värde, ovanpå snön.

Så nu blir det att köpa ett par. Ska fara imorgon på både Jula & Biltema & ragga.

Mvh!

Publicerat

Ja som sagt... tror att vilka som helst är bättre än att vara utan..sjönk som sag ner max 10 cm medan Cocos sjönk ner till knäna,, men skidor är nog bäst i rätt terräng,, men är det snårigt så slår nog vilka snöskor som helst skidorna..men i öppen skog eller på myrmarker slår nog skidor allt annat än skoter då och det får man ju inte nyttja!

Publicerat

har varit ute dom tre senaste gångerna med snöskor som är äldre än den sammanlagda ålder på både kungen och drottningen.. funkade alldeles utmärkt, plus att dom var betydligt tystare än kompisens tegnäsare på skaren. Nackdelen med dom nyare snöskorna är att dom flesta är av plast och knarrar rätt mycket i snön.. iaf dom jag har sett å prövat iaf.. men det är ju lpngt från alla... men med vanliga gamla hederliga bambu å läder snöskor tar man sig långt. En nackdel med dom är dock att det inte får vara altför brant där man ska upp eftersom fästet är ganska begränsat på dom

Publicerat
  • Författare
Ja som sagt... tror att vilka som helst är bättre än att vara utan..sjönk som sag ner max 10 cm medan Cocos sjönk ner till knäna,, men skidor är nog bäst i rätt terräng,, men är det snårigt så slår nog vilka snöskor som helst skidorna..men i öppen skog eller på myrmarker slår nog skidor allt annat än skoter då och det får man ju inte nyttja!

Sen hör ju till sannigen att jag enbart har 12cm upp till knäna från fotsulan, så onte var dina snöskor så bra! :wub:

Skämt åsido,... Det var hsh en jäkla skillnad!

• 10 months later...
Publicerat

tjena.

Använder snöskor i jobbet. Blev positivt överraskad eftersom jag haft tvivel

om snöskor, efter många år på telemark-lagg. Har använt snöskor i några år nu. Det enda jag kan säga negativt om snöskor är att när man gått långt skulle det va skönt att få lite 'glid', typ skidor..

Kör på ett par TSL, ovala med "insvängd midja" som det så snofsigt heter. Dom kostar från

dryga tusenlappen.

Well, man sjunker inte igenom mkt, spikarna under fixar grepp på hård skare i uppförsbacken.

Snöskor samt bra längdskidor borde finnas i var mans (toppfågeljägares) hem.

Ha det