Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulvikt ?

Featured Replies

Publicerat

Kal: 308. Pipstigning 12". Vilken vikt på kula är max man kan ha ???

Erik

Publicerat

168 gr ska den stabilisera, kan kanske gå med 175:or men inte säker.

Publicerat

Det ska gå att skjuta upp till 180 grain med 1-12". MEN de längsta 175 och 180 grainarna (typ VLD) är jag osäker på.

Publicerat

Min 700 LTR har 12" stigning.

Skjuter tätt och fint med kulor mellan 165-180grain.

Får inte 150 grainskulor att slå särskillt tätt alls.

168 grainskulor slår alla tätast.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Min 700 LTR har 12" stigning.

Skjuter tätt och fint med kulor mellan 165-180grain.

Får inte 150 grainskulor att slå särskillt tätt alls.

168 grainskulor slår alla tätast.

/Micke

Vilken kula är det du har i 168 grain ? Tror du att det är individuellt från pipa till pipa ?

Funderade lite på Oryx 180 grain (handladdat)

Det är likadan bössa som du har som jag vänta på, som jag VÄNTAR ;)

Erik

Publicerat

Har skjutit både 185 gr. och 200 gr. Mega i min Winchester 70 utan problem, dessutom med väldigt små träffbilder.

Har blivit informerad att det är 1:12, annars har jag gjort bort mig med detta inlägg, iofs inget ovanligt <_<

Raggarö

Publicerat
Har skjutit både 185 gr. och 200 gr. Mega i min Winchester 70 utan problem...

Jag har också blivit informerad att vissa 308 win med 1-12" klarar att stabilisera vissa korta och tjocka 200 grainare.

Men det är nog inget man ska räkna med. 1-10" rekommenderas för kulvikter upp mot 220 grain i 308 win.

Publicerat
Vilken kula är det du har i 168 grain ? Tror du att det är individuellt från pipa till pipa ?

Funderade lite på Oryx 180 grain (handladdat)

Det är likadan bössa som du har som jag vänta på, som jag VÄNTAR <_<

Erik

Jag har skjutit 168grains Berger vilken skjuter mycket bra på tavla,men fungerar sämre på jakt.

Skjuter nu med 165grains Hornady SST vilken skjuter bra på tavla men är riktigt bra på jakt.

Har nu köpt 168grains Nosler Bal Tip som jag hoppas ska ge mig Bergerkulans tavelprestanda och Hornadyns Jaktprestanda.

180grains Speer Grand Slam skjuter riktigt tätt och fint liksom Norma Vulkan,har inte skjutit oryx.

/Micke

Publicerat

Ursäkta en oinvigd i denna värld :o Hur får man reda på stigningen på sitt gevär <_< För mig är det ju något som finns i bössan men det verkar ju vara viktigt vid val av kula till mina små älsklingar

Publicerat
  • Författare
Ursäkta en oinvigd i denna värld :D Hur får man reda på stigningen på sitt gevär ^_^ För mig är det ju något som finns i bössan men det verkar ju vara viktigt vid val av kula till mina små älsklingar

Det står på vapentillvärkares hemsida. Sök på modell. Är det ett äldre vapen är det väll bara att slänga ut en fråga här på forumet.

/Erik

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Jag har skjutit 168grains Berger vilken skjuter mycket bra på tavla,men fungerar sämre på jakt.

Skjuter nu med 165grains Hornady SST vilken skjuter bra på tavla men är riktigt bra på jakt.

Har nu köpt 168grains Nosler Bal Tip som jag hoppas ska ge mig Bergerkulans tavelprestanda och Hornadyns Jaktprestanda.

180grains Speer Grand Slam skjuter riktigt tätt och fint liksom Norma Vulkan,har inte skjutit oryx.

/Micke

Har du laddatan på Bal tippen ? /Erik

Publicerat
Har du laddatan på Bal tippen ? /Erik

Har inte laddat den är men jag kommer att göra en laddstege med Vihtavuori N550 mellan 45-47grains.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Har inte laddat den är men jag kommer att göra en laddstege med Vihtavuori N550 mellan 45-47grains.

/Micke

Låter bra. Skriv hur det går

/Erik

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

/Micke

Hur går det med laddstegen Micke ??

/Erik

Publicerat

:)

Status oförändrad.....har för mycket att göra på helgerna för att hinna ladda och vara på skjutbanan.

Utan att lova något så ser det nu ut som att det skulle möjligen kanske eventuellt inte är helt osannolikt att jag kan ladda på fredag och skjuta i helgen :D

/Micke

Publicerat

Hade en kille hemma idag som skjuter rådjur med 300 Win Mag och Berger 168:or. Är tydligen urnöjd så här långt. Små in- och utgångshål, men mos där emellan.

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag lånar tråden lite en 308 win räffelstigning 1-11 vilka kulvikter passar bäst?

tacksam för svar.