Hoppa till innehåll

Vildsvinsskador, kontra gäss


Håkan Spuhr

Recommended Posts

Senaste åren har diskusionerna runt vildsvinsskadorna ökat betydligt.

Framförallt är det lantbrukets problem som är i fokus, och dessa, ihopa med RPS och trafiksäkerhetsverkets irritation över vildsvinsstammens ökning och därmed trafikolyckernas har gjort att Naturvårdsverket gjorde en vildsvinsutredning under förra året där man kraftigt ville öka avskjutningen.

Vad jag då inte förstår i den här soppan är varför Gässen kommit så fullständigt ur fokus.

Gässens skövlingar på åkrarna är på sina håll långväga värre än svinens men här finns inte mycket till debatt.

Att ta bort 11 regeln hade varit en enkel första åtgärd känns det som.

Eller är ornitologernas makt så pass mycket större än jägares och bönders så att vi inte kommer nånvart?

Håkan Spuhr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag röstar mycket starkt för att ta bort 11-regeln och se vilket resultat det får!

Kom precis in efter att ha tittat på tusentals gäss som kom in och landade på åkrarna bredvid min gård.

Jag gissar att de var runt 5000 st och det är lite skall ni veta! (och dessutom flög de så högt att de inte gick att skjuta ner över min mark heller...)

Ofta ser det ut som blitzkrieg här på mornarna och kvällarna när de kommer i både 5 och 6-siffrigt antal.

Dessa marodörer kan rensa ett fält på mycket kort tid och mängden ammo som skulle behövas är tillräcklig för att cheferna på Gyttorp skall kunna dubbla inkomsterna!

Visserligen har vi skyddsjakt men det skulle vara enklare om man tog bort 11-regeln, åtminstonde i ett par år och se på resultatet. Då skulle man kunna bjuda in alla hagelskyttar i länet som inte har jaktmark att skjuta gås lite då och då medans man gör lite vetting viltvård också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mer och mer fokus läggs faktiskt på gässen, och åtgärder för att minska skadorna av gäss ingår från 2009 nu även i vårt allmänna uppdrag från staten. Vi är väl medvetna om problemen, och har just föreslagit att man tar bort 11-regeln. Vi är även hjälpta av att såväl forskare som naturvårdare högljudt påtalar de problem som gåsbetet orsakar även ur ett naturvårdsperspektiv. Vi kommer garanterat växka upp vårt engagemang i gåsfrågan under det kommande året!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mer och mer fokus läggs faktiskt på gässen, och åtgärder för att minska skadorna av gäss ingår från 2009 nu även i vårt allmänna uppdrag från staten. Vi är väl medvetna om problemen, och har just föreslagit att man tar bort 11-regeln. Vi är även hjälpta av att såväl forskare som naturvårdare högljudt påtalar de problem som gåsbetet orsakar även ur ett naturvårdsperspektiv. Vi kommer garanterat växka upp vårt engagemang i gåsfrågan under det kommande året!

Det låter både vettigt och underbart!

Då får vi hoppas att det går igenom ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna in tranor och svanar i den här diskussionen.På vissa ställen här i norr har vi väldigt stora problem med dessa fåglar...betydligt mer än gäss. Varje år blir det nytt rekord av tranor vid Hornborgarsjön...ornitologerna jublar....för mig är det obegripligt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att veta vad "11 regeln" är för något?

Du får bara jaga gäss fram till klockan 11.

Problemet är att Gässen kan klockan, och visar sig inte gärna innan klockan 11.

Samtidigt kan man undra vilket syfte 11 regeln har med tanke på att gässen finns i klart övertal och orsakar stora skador.

Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag då inte förstår i den här soppan är varför Gässen kommit så fullständigt ur fokus.

Gässens skövlingar på åkrarna är på sina håll långväga värre än svinens men här finns inte mycket till debatt.

Håkan Spuhr

Det är väl som allt annat i media, ena året/månaden är det ju en speciel grej som är det "farligaste/värsta" och nästa gång något annat. Just nu är det vildsvinen om en månad kan det vara just något helt annat. Det beror lite på vilken journalist som har skrivit vad. Om det blir så att någon "känd" journalist får problem med ett annat vilt vid sin sommarstuga så kan mycket väl derevet gå mot det viltet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl som allt annat i media, ena året/månaden är det ju en speciel grej som är det "farligaste/värsta" och nästa gång något annat. Just nu är det vildsvinen om en månad kan det vara just något helt annat. Det beror lite på vilken journalist som har skrivit vad. Om det blir så att någon "känd" journalist får problem med ett annat vilt vid sin sommarstuga så kan mycket väl derevet gå mot det viltet.

Jo du har absolut rätt, svinen är modefrågan idag.

Det ser vi om inte annat på den snedförskjutna debatten om hundanvändandet, där större delen av landet som inte har någon tradition eller erfarenhet på flerhundsläpp har väldigt starka åsikter om detta. Trots att ofta saknas erfarenhet från dessa.

Men det är tråkigt när så många hänger på en modefråga, därför att det finns många andra viktiga frågor/problem som då kommer i skymundan.

Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror återigen vi måste acceptera att Sverige är stort. Gåsproblemet är kopplade till slätterna medans vildsvinens primärt är kopplade till mellanbyggd. Tillika har ju svinen en tendens att besöka och skada trädgårdar och andra "allmännyttiga" (läs golfbanor) platser vilket funkar som extra bensin på brasan. Gässen drabbar ju "bara" bonden förutom när dom skiter på badstranden, varför fokus minskar jmf med vad vildsvinen företar sig. Tillika är ju svinens härjningar populations kopplade medans gässens är situationsepidemisk då dom som regel bara är på genomfart.

Håller med författaren om att 11 regelns borttagande är en första lämplig åtgärd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MKJ har gjort en rätt klok analys i mina ögon. Jag vill dock bara understryka att gässen av Riksdag och Regering definitivt flyttats upp på dagordningen. Vi har fått ett mycket tydligt uppdrag och ni lär märka att vi kommer att jobba hårt med gåssen under 2009. I mina ögon en mycket intressant vändning i denna fråga då vi så sent som i fjol hade en infekterad diskussion om skadeskjutningar och just gäss. Idag är den som bortblåst och man häpnar nästan över icke jagandes blodtörst när det gäller gässen. Vi ska nog vara uppmärksamma i denna situation, en mediadriven debatt om ökad jakt och lokal utrotning tenderar att göra saker med vår jaktetik...

Kettukiller: Vi ska inte underskatta symbolvärdet av tranor och svan... Vi har drivit en lokal process för skyddsjakt på trana och den vill jag inte uppleva igen. Jag lärde mig då att ibland kostar symbolfrågor mer än de smakar, tro mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte förbundets fågelexpert men jag misstänker att det bakomliggande skälet till att vi inte föreslår en utökad jakttid helt enkelt är någon form av etisk hänsyn eller möjlighet för fåglarna att få det något lugnare under vintern. Vidare är det väl inte under januari gässen orsakar skada? Skulle de nu göra det så föreslår vi en del förenklingar och utökade möjligheter till skyddsjakt även i januari...

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/doc...ramst__2008.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte förbundets fågelexpert men jag misstänker att det bakomliggande skälet till att vi inte föreslår en utökad jakttid helt enkelt är någon form av etisk hänsyn eller möjlighet för fåglarna att få det något lugnare under vintern. Vidare är det väl inte under januari gässen orsakar skada? Skulle de nu göra det så föreslår vi en del förenklingar och utökade möjligheter till skyddsjakt även i januari...

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/doc...ramst__2008.pdf

Gässen gör skada på späda plantor genom betning och att de trampar sönder/ner dem så de inte överlever. Detta kan även ske på vintermånaderna då det inte alltid är frostgrader och snö i Skåne denna tid. Utfallet från dessa åkrar påverkas negativt och motverkas med omsådd men det gör man inte gärna då det kostar en del.

Bäst vore att börja med att ta bort 11-regeln för att sen ev. förlänga jakttiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte förbundets fågelexpert men jag misstänker att det bakomliggande skälet till att vi inte föreslår en utökad jakttid helt enkelt är någon form av etisk hänsyn eller möjlighet för fåglarna att få det något lugnare under vintern. Vidare är det väl inte under januari gässen orsakar skada? Skulle de nu göra det så föreslår vi en del förenklingar och utökade möjligheter till skyddsjakt även i januari...

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/doc...ramst__2008.pdf

Sä länge som marken inte är tjälad så uppkommer skador lika lätt i jan. som övrig tid. Tjäle är ngt extremt sällsynt i Skåne åtminstone längs kusterna där de flesta gässen uppehåller sig vintertid. 11 regeln tillhör en svunnen tid anser jag. Den tillkom under en tid då det fanns relativt lite gäss. Alla gåsarter ( jaktbara ) har de senaste 20 åren exploderat i antal. Dvs, övervintrande gäss här i Skåne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sä länge som marken inte är tjälad så uppkommer skador lika lätt i jan. som övrig tid. Tjäle är ngt extremt sällsynt i Skåne åtminstone längs kusterna där de flesta gässen uppehåller sig vintertid. 11 regeln tillhör en svunnen tid anser jag. Den tillkom under en tid då det fanns relativt lite gäss. Alla gåsarter ( jaktbara ) har de senaste 20 åren exploderat i antal. Dvs, övervintrande gäss här i Skåne.

Visst är det så; samtidigt som de häckande populationerna ökar så stannar dessutom en allt större andel av gässen längre och längre. I en del fall övervintrar de till och med. Vi kommer med största säkerhet landa på utökad jakt, frågan är bara hur det kommer att gå till. Vi är generellt mot olika former av skyddsjakt om man lika gärna kan ha allmän jakt, dvs vi kommer säkert driva frågan om förlängda ordinarie jakttider än hårdare framöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har vi tjäle en vecka under hela januari så är det nog ett gott medelvärde, alltsåledes är skadorna lika stora i Januari.

Skyddsjakt är ju helt odugligt, det är ju bara godkänt på hotade fält, de gässen som befinner sig på ett ohotat fält, eller på mark i tjäla är ju till skada några dagar senare.

Nu begriper inte jag mycket om fåglar, men är det inte av häckningskäl och etiska skäl särskilt påkallat med jaktiden som slutar sista december så borde den förlängas ordentligt, minst januari, men gärna längre.

Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skåningarna: Jag är fullt medveten om era tjälförhållanden och att jordbruket pågår mer eller mindre året runt. Det är därför vi föreslagit utökad och förenklad skyddsjakt. Som min kollega nyss nämnde så är vi generellt inga stora förespråkare för just skyddsjakt om man kan jaga "konventionellt". Jag är därför inte främmande för att vi med regeringens dirketiv i allmänna uppdraget angående just gässen ställer oss positiva till en förlängd "konventionell" jakt. Detta kan dock aldrig bli aktuellt för vissa arter, t ex vitkindade gäss. Där är vi av EU-skäl hänvisade till skyddsjakt. Vi gjorde nog helt enkelt bedömningen då vi i somras lämnade in ansökan om förändrade jakttider att en borttagning av 11-regeln och en utökad jakttid inte var möjlig. Höstens debatt och direktiven i det allmänna uppdraget visar dock att så kanske är möjligt.

Jag ser det dock fortfarande som viktigast att vi får bort den förhatliga 11-regeln.

Jag tror också att det är extremt viktigt att vi samtidigt lär oss mer om gässen och ser till att vi förmedlar en etiskt hållbar jakt med alla upptänkliga metoder. Jag är inte främmande för att vi kommer med en "gåsjaktsutbildning" under året. Kanske kombinerat med någon form av morot i form av billiga bulvaner eller lockpipor eller vad det nu kan vara... Jag ser annars stora risker med en snabbt utökad jakt på ett så pass svårjagat vilt som gäss där vi vet att vi riskerar en hög andel skadskjutningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...