Publicerat December 26, 200817 yr Nu fick jag höra att dom sett 3 olika mårdhundspår på mina jaktmarker så nu har jag en undran.... ska upp å jaga lite toppfågel nu snart och tänkte att om jag hittar färska nattspår...är det någon ide' att sätta av efter å försöka åka ikapp? så man får skottläge på dom? mvh jonas
Publicerat December 26, 200817 yr Nu fick jag höra att dom sett 3 olika mårdhundspår på mina jaktmarker så nu har jag en undran....ska upp å jaga lite toppfågel nu snart och tänkte att om jag hittar färska nattspår...är det någon ide' att sätta av efter å försöka åka ikapp? så man får skottläge på dom? mvh jonas Om du hittar nattens spår så är det nog bara åka efter.
Publicerat December 27, 200817 yr Nu fick jag höra att dom sett 3 olika mårdhundspår på mina jaktmarker så nu har jag en undran....ska upp å jaga lite toppfågel nu snart och tänkte att om jag hittar färska nattspår...är det någon ide' att sätta av efter å försöka åka ikapp? så man får skottläge på dom? mvh jonas Obsolut ! Bara och åk efter för du har stor chans att hitta dom...denna tid på året så rör dom sig rätt lite och du behöver inte kämpa ihjäl dig....för att hitta dom.
Publicerat December 27, 200817 yr Tyvärr så ligger dom nog och snarkar den här tiden på året, men hittar du spår så kan det vara värt att följa upp...mest troligt är att du hittar ett gryt i slutet på spåret, vilket iof är bra, då vet du var dom bor.
Publicerat December 27, 200817 yr Aningen OT, men iaf: svärföräldrarna hittade mårdhundsspår, och uppskattade steglängden till 80 cm. Är inte det lite i längsta laget för en mårdhund, eller är det normalt när de har bråttom?
Publicerat December 27, 200817 yr Aningen OT, men iaf: svärföräldrarna hittade mårdhundsspår, och uppskattade steglängden till 80 cm. Är inte det lite i längsta laget för en mårdhund, eller är det normalt när de har bråttom?det är inte alls normalt...låter nog som något annat.
Publicerat December 27, 200817 yr Författare Tyvärr så ligger dom nog och snarkar den här tiden på året, men hittar du spår så kan det vara värt att följa upp...mest troligt är att du hittar ett gryt i slutet på spåret, vilket iof är bra, då vet du var dom bor. hade ingen aning om att dom ligger under vintern...har iofs bara sett 1 spår tidigare och det var under vintern... men han som sett spåren sa att det handlade om 2 st som gått tillsammans samt ett ensamt djur...och jag tror inte att han sett fel. men man vet ju aldrig... men om jag hittar spåren så ska jag då skida efter om än det hammnar i ett gryt så vet man juh vart dom är och sedan försöka spränga ut dom på något sätt... tack för svar Mvh/jonas
Publicerat December 28, 200817 yr det är inte alls normalt...låter nog som något annat. Hmm, undrar vad det kan vara. Tydliga klomärken (tror det var fyra klor/tass), steglängd 80 cm, avstånd mellan de diagonala spåren var ca. 20 cm. Ett spår var cirka 6 cm långt. Halvdålig telefonbild:
Publicerat December 29, 200817 yr hade ingen aning om att dom ligger under vintern...har iofs bara sett 1 spår tidigare och det var under vintern...men han som sett spåren sa att det handlade om 2 st som gått tillsammans samt ett ensamt djur...och jag tror inte att han sett fel. men man vet ju aldrig... men om jag hittar spåren så ska jag då skida efter om än det hammnar i ett gryt så vet man juh vart dom är och sedan försöka spränga ut dom på något sätt... tack för svar Mvh/jonas Mårdhundar ligger alltid under i gryt eller liknande då det är kallt och mycket snö...man kan säga att mårdhundar går i ide under vintern och rör sig bara om det blir + grader.... och då från ett gryte till ett annat, eller så är dom bara ute och svänger och in tillbaka i samma gryt igen.. Men dom är inte som grävlingar som gräver in sig för vintern ,utan dom bara ligger under något och i vissa fall så kan dom bara ligga under en rotvälta eller dylikt.Så räkna inte med och hitta mårdhundspår på ställen där det är riktig vinter nu...för där är dom garanterat under.
Publicerat December 29, 200817 yr Hmm, undrar vad det kan vara.Tydliga klomärken (tror det var fyra klor/tass), steglängd 80 cm, avstånd mellan de diagonala spåren var ca. 20 cm. Ett spår var cirka 6 cm långt. Halvdålig telefonbild: Är svårt och säga av bilden att dömma...man borde sätt mer än ett spår för att kunna säga säkert.Men ett säkert täcken på mårdhund brukar jag tycka är att steglängde är korta på dessa...så därför skulle det förvåna mig mycket om det kan vara mårdhund. Skulle isf vara att den sprungit i fyrsprång...men det är ju en annan sak. Men att dom skulle gå med 80 cms steglängd är inte troligt.
Publicerat December 29, 200817 yr Stegen va typiskt mårdhunden, två diagonala o så ett långt avstånd till nästa diagonala par. Svärföräldrarna har hund och tyckte att klorna spreta mer än de gjorde på hundavtryck. Fast det är klart, är ju nog möjligt att det var en stor hund iaf.
Publicerat December 29, 200817 yr Stegen va typiskt mårdhunden, två diagonala o så ett långt avstånd till nästa diagonala par. Svärföräldrarna har hund och tyckte att klorna spreta mer än de gjorde på hundavtryck. Fast det är klart, är ju nog möjligt att det var en stor hund iaf.Mårdhundsspår är identiska Jack Russelterrierseller andra mindre terrierrasers spår....och det är i princip omöjligt att se skillnaden på dom bara man ser på spåret.Sen när man går en bit efter och ser var dom går och så... då är det lättare.Kattspår är andra spår som oftast förväxlas med mårdhundspår och jag vet inte hur många jägare som ringt till mig och hittat mårdhundspår som senare visat sig vara kattspår. Och fast jag med 100% säkerhet säger att detta är kattspår och inte sjubbspår så vill dom inte gärna hålla med....förrän dom sett katten.
Publicerat December 29, 200817 yr Hmm, undrar vad det kan vara.Tydliga klomärken (tror det var fyra klor/tass), steglängd 80 cm, avstånd mellan de diagonala spåren var ca. 20 cm. Ett spår var cirka 6 cm långt. Halvdålig telefonbild: En spårstämpel på 6 cm låter lite stort för en mårdhund men kan ju variera förståss... Mårdhundsspår och kattspår kan ibland vara svåra att skilja på så om det liknar runda kattspår med klor så börjar det närma sig mårdhund Stegen va typiskt mårdhunden, två diagonala o så ett långt avstånd till nästa diagonala par. Svärföräldrarna har hund och tyckte att klorna spreta mer än de gjorde på hundavtryck. Fast det är klart, är ju nog möjligt att det var en stor hund iaf. Skulle kunna tänka mig att man kan jämföra mårdhundsspår med en liten hund i såna fall
Publicerat December 29, 200817 yr Författare Mårdhundar ligger alltid under i gryt eller liknande då det är kallt och mycket snö...man kan säga att mårdhundar går i ide under vintern och rör sig bara om det blir + grader.... och då från ett gryte till ett annat, eller så är dom bara ute och svänger och in tillbaka i samma gryt igen.. Men dom är inte som grävlingar som gräver in sig för vintern ,utan dom bara ligger under något och i vissa fall så kan dom bara ligga under en rotvälta eller dylikt.Så räkna inte med och hitta mårdhundspår på ställen där det är riktig vinter nu...för där är dom garanterat under. Okay. detta är ju uppe i tornedalen vart det ligger relativt mycket snö nu i allafall. men då måste det varit en tillfällighet att se spåren efter 3 individer på samma ställe. eller att det är ett gryt i nära anslutning till vart spåren siktades. /jonas
Publicerat December 29, 200817 yr Okay. detta är ju uppe i tornedalen vart det ligger relativt mycket snö nu i allafall.men då måste det varit en tillfällighet att se spåren efter 3 individer på samma ställe. eller att det är ett gryt i nära anslutning till vart spåren siktades. /jonas Skulle det varit + grader då dom sågs... så är det inte omöjlig att det är mårdhundspår. Men då kan du vara säker på att dom inte är långt borta.!
Publicerat December 29, 200817 yr En spårstämpel på 6 cm låter lite stort för en mårdhund men kan ju variera förståss... Mårdhundsspår och kattspår kan ibland vara svåra att skilja på så om det liknar runda kattspår med klor så börjar det närma sig mårdhund Skulle kunna tänka mig att man kan jämföra mårdhundsspår med en liten hund i såna fall Jo, men nu talar vi om en steglängd som var längre än vad en mårdhund normalt har, så då borde ju hunden som varit i farten (om det nu var en hund) ha längre ben än en mårdhund
Publicerat December 29, 200817 yr http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?t...amp;id=1523670# 30 min program om mårdhund efter nyheterna idag.
Publicerat December 29, 200817 yr Vilka hundar jagar man Mårdhund med? I gryt går väl vilken terrier som helst men ovan jord?
Publicerat December 29, 200817 yr Många spetsraser men även stövare som tar rovvilt verkar gå lika bra...
Publicerat Mars 31, 200917 yr Aningen OT, men iaf: svärföräldrarna hittade mårdhundsspår, och uppskattade steglängden till 80 cm. Är inte det lite i längsta laget för en mårdhund, eller är det normalt när de har bråttom? DE e nog ganska så säkert INTE mårdhund då..