Publicerat December 26, 200817 yr Är det någon som testat limbsavers de-resonator? Alltså denna gummikudden som ska minska svängningarna på pipan vid avfyring. De påstår ju (själva då alltså) att den ska ge bössan enormt mycket bättre precision.. Nu är jag alltid lite skeptisk till amerikansk reklam, det är ofta lite "TV-shop" över det och allt är alltid "amazing".. hehe =) Men om någon har testat den så skulle det vara kul med lite feedback. Jag förutsätter att man ska ha en hyffsat normal/smal pip-profil för att den ska göra nytta. På en Varmintpipa skulle jag tro att man inte vinner så mycket på det.
Publicerat December 26, 200817 yr Jag tvivlar starkt. Skulle det funka så hade alla vapentillverkare haft en gummiring runt pipan på deras vapenmodeller, även alla bänkskyttar också Men(!) vissa jaktvapen verkar, av olika anledningar, skjuta bättre med en tryckpunkt mot pipan. Varför det är så har jag ingen förklaring för. Skulle tro att det är vapen som har någonslags defekt eller svaghet i konstruktionen. Nackdelarna med en tryckpunkt mot pipan känner du säkert till, vandrande träffläge om stocken rör sig, olika träffläge beroende på tryck mot förstocken.
Publicerat December 26, 200817 yr Metoden fungerar när man svarvar så det skulle kuna fungera på en tun pipa oxå Mvh Anders Hj
Publicerat December 26, 200817 yr Njae, jag är skeptisk ..... som Sajmon skriver men med ett tillägg, funka konceptet så skulle varje tävlingskytt ha en ... personligen har jag aldrig sett detta på nått tävlingsskyttegevär.
Publicerat December 26, 200817 yr Jag tvivlar starkt. Skulle det funka så hade alla vapentillverkare haft en gummiring runt pipan på deras vapenmodeller, även alla bänkskyttar också Men(!) vissa jaktvapen verkar, av olika anledningar, skjuta bättre med en tryckpunkt mot pipan. Varför det är så har jag ingen förklaring för. Skulle tro att det är vapen som har någonslags defekt eller svaghet i konstruktionen. Det är inte det minsta konstigt Uttan beror på att pipan utnytjar matrialet i kolven för att bli styvare =mindre vib Det som gör att man inte vill eller bör ha tryckpunkt melan pipan och kolv är att Träfläget ändras när trät i kolven ändras med väder och vind =skadeskjutning Med tryckpunkt melan pipa och kolv Är risken för träflägesförändringar med olika sortes jaktliga stöd väldigt stor Men att den skuter bätre vid ett vist läge och med ett vist stöd är inte konstigt då tryckpunkten minskar svängningarna på pipan vid avfyring Ju tunare och längre en pipa är desto störe blir svängningarna Det är ju ovesäntligt om en jaktbösa säter 5st inom en fämkrona om det vid nästa tillfäle säter dom 10cm ifrån där träfarna var vid föra tillfälett men fortfarande inom en fämkrona Mvh Anders Hj
Publicerat December 27, 200817 yr Det vär ju ovesäntligt om en jaktbösa säter 5st inäm en fämkrona om det vid nästa tillfäle säter dom 10cm ifrån dår träfarna var vid föra tillfälett men fortfarande inom en fämkronaMvh Anders Hj FEL, FEL, FEL . Det är som jag ser det inte alls oväsentligt, faktiskt för mej och mitt skytte väldigt viktigt att bössan INTE skevar ut utan skotten sitter där jag vill ha dom. 10 cm felmarginal ÄR inte acceptabelt då jag inte jagar älg utan mindre vilt mestparten av jaktsäsongen. 10 cm felmarginal åt det ena eller andra hållet på rådjur, räv, hare eller skogfågel är katastrof i mina ögon, träffbild hit och träffbild dit, jojo funkar på skjutbanan.
Publicerat December 27, 200817 yr FEL, FEL, FEL . Det är som jag ser det inte alls oväsentligt, faktiskt för mej och mitt skytte väldigt viktigt att bössan INTE skevar ut utan skotten sitter där jag vill ha dom. 10 cm felmarginal ÄR inte acceptabelt då jag inte jagar älg utan mindre vilt mestparten av jaktsäsongen. 10 cm felmarginal åt det ena eller andra hållet på rådjur, räv, hare eller skogfågel är katastrof i mina ögon, träffbild hit och träffbild dit, jojo funkar på skjutbanan. Nu läste du för snabt Det jag skrev var ju att en bösa som säter dom inom en fema men 10cm därifrån nästa gång är oanvändbar
Publicerat December 27, 200817 yr Oki, sorry Får skylla på min dyslexi/spriten men du har rätt, den bössan/skytten behöver en översyn
Publicerat December 27, 200817 yr i allafall så tror jag (observera tror) att ett plastlock över pipmynningen ändrar kulbanan ganska så oberäkerligt (heter det så?).
Publicerat December 27, 200817 yr Oki, sorry Får skylla på min dyslexi men du har rätt, den bössan/skytte behöver en översyn Och jag på min dyslexi Varför måste dom döpa det till något som är så knepigt att stava Det tar några gånger eller timar inan jag ser hur fel det har blivit Skriver ofta ord baklänges Och ser inte deta när jag skriver men efter att ha läst några gånger så kan jag plötligt inte läsa ordet och uppteker då hur fel jag stavat eller att det är skrivet baklänges Mvh Anders Hj
Publicerat December 27, 200817 yr Och jag på min dyslexiVarför måste dom döpa det till något som är så knepigt att stava Det tar några gånger eller timar inan jag ser hur fel det har blivit Skriver ofta ord baklänges Och ser inte deta när jag skriver men efter att ha läst några gånger så kan jag plötligt inte läsa ordet och uppteker då hur fel jag stavat eller att det är skrivet baklänges Mvh Anders Hj Anders det är helt ok, bara skriv på du. Om vi andra fattar fel så får du rätta oss, det är ju vi/jag som fattat fel ju. Goa gubbar e vi allihopa. Tycker du har bra åsikter och ser fram till flera diskutioner (heter det så?), skit i stavningen det är inte viktigt, det viktiga är att DU är engagerad, med och diskuterar, bidrar med input och berikar forumet .
Publicerat December 27, 200817 yr Författare Anders det är helt ok, bara skriv på du. Om vi andra fattar fel så får du rätta oss, det är ju vi/jag som fattat fel ju. Goa gubbar e vi allihopa. Tycker du har bra åsikter och ser fram till flera diskutioner (heter det så?), skit i stavningen det är inte viktigt, det viktiga är att DU är engagerad, med och diskuterar, bidrar med input och berikar forumet . Ni får stava precis hur illa ni vill (eller inte vill ) ni ger gôtt med reflektioner i tråden och det är ju vad som räknas =) I reklambilden till denna lilla pryl så är två träffbilder. En st utan prylen = träffbild på 3 tum. En st med prylen = träffbild på en halv tum.. Så man blir ju både nyfiken och skeptisk =)
Publicerat December 27, 200817 yr Ni får stava precis hur illa ni vill (eller inte vill ) ni ger gôtt med reflektioner i tråden och det är ju vad som räknas =)I reklambilden till denna lilla pryl så är två träffbilder. En st utan prylen = träffbild på 3 tum. En st med prylen = träffbild på en halv tum.. Så man blir ju både nyfiken och skeptisk =) Jag har inte provat prylen utan som vanligt har ideer och nyktra tankar ... hehe. men om dingsen va så bra som reklamen beskriver varför har inte nån enda skidskyttetävlande jag sett på TV eller nån i lokala skyteklubben monterat dylik dings på pipan? Jag tror att det är det gamla vanliga "kom och köp konserverd gröt".
Publicerat December 27, 200817 yr Författare Jag har inte provat prylen utan som vanligt har ideer och nyktra tankar ... hehe. men om dingsen va så bra som reklamen beskriver varför har inte nån enda skidskyttetävlande jag sett på TV eller nån i lokala skyteklubben monterat dylik dings på pipan? Jag tror att det är det gamla vanliga "kom och köp konserverd gröt". Får prova att ta nån bromskolvsdamask nån dag sen och se.. hehehe.. vägrar bli "lurad" att köpa en sån där
Publicerat December 27, 200817 yr Får prova att ta nån bromskolvsdamask nån dag sen och se.. hehehe.. vägrar bli "lurad" att köpa en sån där Bromsolja på pipan jojo associationer duuuh
Publicerat December 27, 200817 yr Jag har inte provat prylen utan som vanligt har ideer och nyktra tankar ... hehe. men om dingsen va så bra som reklamen beskriver varför har inte nån enda skidskyttetävlande jag sett på TV eller nån i lokala skyteklubben monterat dylik dings på pipan? Jag tror att det är det gamla vanliga "kom och köp konserverd gröt". Till 22lr och luftgevär använder man tyngder för att stäma av pipan Jag har provat med en klister vikt till bildjul för att stäma av pipan så att jag har kunat använda två olika ladningar kunde på deta sät få sama träfläge på båda ladningarna Jag vill inte på något sät påstå att dena tingst (Limbsaver De-resonator) fungerar Men det är inte omöjligt att den kan ha en vis förbätrande egenskap på visa bösor Mvh Anders Hj
Publicerat December 27, 200817 yr Jag tror definitivt att grunkan fungerar. Se bara på Browning (Hugo?) BOSS där man skruvar en "pipvikt" fram och tillbaka och "tunar" träffbilden. Problemet jag har med De-resonatorn är dels att den är ful som stryk, och sen undrar jag hur i allsin dar man får den att fästa på pipan? Det är ju enorma krafter som går loss när rekylen startar. Hur fäster man i det läget något på en avsmalnande blånerad pipa?
Publicerat December 28, 200817 yr Hej Läser i flera av svaren som att ni missförstått att desonatorn har att göra med någon form av tryck punkt på pipan typ tryckpunkts bäddning i pipkanalen .... SÅ ÄR DET INTE Desonatorn sitter som en vikt mitt på pipan , eller rättare sagt någonstans mellan mynningen och framstockens slut , placerad där bössan ger bäst precision . Ni som har monterat ljudämpare känner säkert igen er att träffläget och precisionen ändras med och utan dämpare . Jag tror att vinsten med desonatorn är störst när man använder fabriks ammo och vill ha bättre precision med en sort som i just denna bössa inte skjuter acceptabelt men med desonatorvikten kan man nog modulera pipsvängningarna så att den skjuter skapligt precis som exabit skrev BOSS pipvikten funkar ju.... Kollar ni nästa gång på tex skidskyttarna så har många en pipvikt ungefär mitt på pipan och denna "tror" jag är där av ovan nämda orsak
Publicerat December 28, 200817 yr Jag har inte sett just denna finns någon länk eller bild? Visst kan det fungera speciellt på en bössa med tunn pipa då den svänger betydligt mer än en tjockare. På min 7br. är detta fenomen väldigt tydligt den har tunn pipa som är knappt 14mm. i mynningen. Med ljuddämparen skjuter den bra och utan rätt dåligt har visserligen kanske skulle gå att få den att skjuta bra utan dämpare om man labbade fram en laddning, men med dämparen skjuter det mesta bra så skillnaden är uppenbar.
Publicerat Januari 5, 200917 yr Som sagt: tycker man att ljuddämpare förfular en bössa så har man nu helt unika möjligheter att fullkomligt förstöra utseende och harmoni
Publicerat Januari 6, 200917 yr Författare HejLäser i flera av svaren som att ni missförstått att desonatorn har att göra med någon form av tryck punkt på pipan typ tryckpunkts bäddning i pipkanalen .... SÅ ÄR DET INTE Desonatorn sitter som en vikt mitt på pipan , eller rättare sagt någonstans mellan mynningen och framstockens slut , placerad där bössan ger bäst precision . Ni som har monterat ljudämpare känner säkert igen er att träffläget och precisionen ändras med och utan dämpare . Jag tror att vinsten med desonatorn är störst när man använder fabriks ammo och vill ha bättre precision med en sort som i just denna bössa inte skjuter acceptabelt men med desonatorvikten kan man nog modulera pipsvängningarna så att den skjuter skapligt precis som exabit skrev BOSS pipvikten funkar ju.... Kollar ni nästa gång på tex skidskyttarna så har många en pipvikt ungefär mitt på pipan och denna "tror" jag är där av ovan nämda orsak nej då.. Vi vet att det gäller den fula lilla gummikudden =)
Publicerat Januari 14, 200917 yr hej Jag tyckte ämnet var så pass intressant att jag gjorde en egen test med en hemgjord kopia men det gick väl sisådär...... http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=52&t=74554