Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rekrytering av eftersöksjägare

Featured Replies

Publicerat

har funderat i banor som att kanske följa med/vara tillgjenglig för dom etablerade eftersöksjägarna när olyckor sker. Bara att ringa runt och höra efter om dom vill ha hjälp när telefonen ringer, eller?.

1. Tror ni det blir "bra mottaget om jag gör detta?"

2. Den senare diskussionen eftersöksjägare/markägare/polisen/kompensation är ju inte helt oproblematisk?

Nu snackar jag inte om att jag gör eftersöket utan att jag följer med på ett eftersök. Måste ju finnas många eftersöksjägare här inne för att komma med kommentarer om att ha med en "gröngöling" på eftersök.

Publicerat
  • Författare

kom igen kroken ... bara shoot :D:D

Publicerat

Goder morgon!... tror du kommer få blandade svar!... lite beroende på vart du bor!... är det inäheten av en storstad ellei en sådan tror jag du kommer bli utstött!.. där verkar de precis som eftersökslaget är heligt å där ska man inte komma å komma!.. :P .. iaf min efrarenhet!..

tror kanske de kan vara lite lättare på "landet".. många av dom äldre e-jägarna e kanske lite konservativa å vill inte säppa till en ny yngre förmåga! eftersom de handlar om kött!.. :wub: ... jag hadde tur här hemma när jag flyttade upp och kom med väldigt snabbt! men han som hjälpte mej in behövde en till på de området han kör på eftersom han var ensamen!.

ang att ta med nya förmågot ut så gör jag det gärna, de ska juh fyllas på med folk allt eftersom dom äldre tacklar av!.. så är det någon som bor i närheten och vill bli uppsliten ur sängen mitt i natten och ge sej ut i snöstormen så kan jag ringa!, :D ,,

jag försöker alltid se till vi är två på e-söken, mesta för de är praktiskt kan man konsentrera sej på hunden jobb å skytten på sitt!.. sedan är det alltid bra med en andra åsikt om man skulle bli osäker på något!...

MVh MAmre!,,

Publicerat
kom igen kroken ... bara shoot :P:D

Jag?? Nääe.. jag bara smygläste lite, ditt kontrollfreak :wub: Jag har ingen aning om hur nått sånt funka, vi har inget vilt här så vi behöver aldrig göra nå eftersök =)

Publicerat

Skulle tro att du får svar som låter bra i första läget.. fast telefonen nog kommer va rätt tyst...

Utan kontakter verkar de va skeetasvårt o komma in eller få följa med.

Tyvärr.. :P

Slogs själv i 4 år innan jag fick va med, fick till o med gå in o vinna en större eftersökstävling på Ö-malma innan de kände sig tvugna o ta med mig..

Med tanke på att det inte finns minsta krav härikring annat än god lokalkännedom och vem som jagar var, så va de rätt märkligt.

Sen att ta med grönisar på skarpa eftesök kan ha sina sidor, både säkerhetsmessigt o annat.

Speciellt om vapen ska va med.

Man vill givetvis ha god kännedom om hur personen i fråga fungerar i stressiga situationer, trötthet osv.

Har under åren haft lite olika snubbar med o de har oftast bara varit trevligt.

Nån gång skrämmande, men även komiskt så de föslår :wub:

Kan iofs kännas lite knepigt när man väcker upp folk o drar ihop ståndhund o annat.

När man väl kommer ut så ligger det en död gris i diket o bara till o åka hem igen.

Antiklimax så de förslår o nattsömnen förstörd på flera personer utan större nytta.

Men som man alltid brukar säga..

Frågan är fri.

Publicerat

Jag har erbjudit mina tjänster till krettsen vid ett flertal gånger men det hjälper inte. Hunden skall vara ren hunden skall vara meriterad (Humbug) och det ena eller det andra. Då jag har tappat räkningen på skarpa sök som hunden genomfört vid olika jakter och några trafik. Så vägrar jag slänga ut pengar i någon titta hur bra jag är tävling. Jag har minst 8 jägare som kan intyga att voven funkar. Och jag kan tänka mej att det är skitsvårt om man inte har dom rätta kontackterna. Men sen skall dom inte heller klaga på att dom inte har eftersöksjägare nog.

Publicerat

Föra årett så sanande jag vid en olycka som angränsade till våran mark

Polisen sa då att den ansvariga inte hade någon eftersöksjägare att tillgå :o

Saken är den bara att vi ingår i eftersöksgrupen hema men har ALDRIG blivit utt ringda :angry:

Det är ganska vanligt med olyckor med vilt på deta sälett

Har vid tidigar tillfäle avlivat två älgar som har legat vid sidan av vägen när polisen varit där

Polisen at vid båda desa tillfälena försökt att hindra mig med motiveringen att det ska koma en anan eftersöksjägare inom en tima :wacko::angry::ph34r:

Vi har tidigare haft två meriterade hundar men har bare en som har eftersöks prov nu

Vad kan man konstatera av deta ?

1: ansvarig för eftersöksjägarna i vårat område är inte lämplig för uppgiften

2:Polisen har jag inte heler några goda erfarenheter av

Mvh Anders Hj

Publicerat
Jag har erbjudit mina tjänster till krettsen vid ett flertal gånger men det hjälper inte. Hunden skall vara ren hunden skall vara meriterad (Humbug) och det ena eller det andra. Då jag har tappat räkningen på skarpa sök som hunden genomfört vid olika jakter och några trafik. Så vägrar jag slänga ut pengar i någon titta hur bra jag är tävling. Jag har minst 8 jägare som kan intyga att voven funkar. Och jag kan tänka mej att det är skitsvårt om man inte har dom rätta kontackterna. Men sen skall dom inte heller klaga på att dom inte har eftersöksjägare nog.

tror precis som du skriver!.. har man rätta kontakterna så går de bra!... annars blir de svårt!.. specielt om man inte har en renrasig jakt hund!. . ;) ...

själv använder jag en Boxer som min förste spårare!.. du kan tro folk höjer på ögonbrynen när han hoppar ur bilen!.. :P ..

Mvh

Publicerat

Jag tycker hela eftersöksfrågan luktar lite unket, en dålig organisation utan ledning, svågerpolitik och skitsnack samt rövslickeri för att få vara med på vissa håll, jag drar lite generellt över landet.

Problemet ligger i vem som äger frågan och hur man löser ut problemet, nu har det funnits någon org som har försökt få ihop det hela utan att lyckas, det finns ingen årlig prövning av hundar eller skyttar, inga krav som säkerställer funktionen på ekipage, vid björnjakt så verkar man snäppa upp sig och börja tänka i rätt banor, det bör även gälla övrigt vilt.

Om man rekryterar ur kompisledet så blir det inte bättre än man gör sig, skulle man rekrytera ur funktionsledet istället så skulle kraven kunna vara högre, ersättningen för att sticka ut när som helst året runt bör vara rimlig och i proportion till kraven.

Ska nog skriva till Erlandsson istället för att sitta här och härja runt, ska avsluta med att ge ala somhåller på med eftersök en stor eloge för ert arbete i skogar och kärr medans familjen sitter hemma med middagen eller sover i sina sängar, det är inget solskens jobb ni har precis.

Hälsningar Pertan

Publicerat

Jag personligen tycker nog att eftersök på trafiksakat bör ligga på polisen. Och jägare som är intresserade anmäler sitt intresse till polisen. Och inte till någon kordinator inom krettsen. Då kan även polisen i sin visdom kalla in den som är närmst.

• 1 month later...
Publicerat

Det där med efterökshundar är alltid kul.

Svågern berättade i höstas efter deras älgmöte att det var 2 grannlag som förlitade sig på att han skulle ställa upp om det behövdes. Allt detta utan att fråga han. Han älskar att gå på spår med jycken så det hade han nog ställt upp på. Problemet var bara att han hade avlivat jycken några månader innan jakten började pga sjukdom.

• 4 months later...
Publicerat
Jag tycker hela eftersöksfrågan luktar lite unket, en dålig organisation utan ledning, svågerpolitik och skitsnack samt rövslickeri för att få vara med på vissa håll, jag drar lite generellt över landet.

Problemet ligger i vem som äger frågan och hur man löser ut problemet, nu har det funnits någon org som har försökt få ihop det hela utan att lyckas, det finns ingen årlig prövning av hundar eller skyttar, inga krav som säkerställer funktionen på ekipage, vid björnjakt så verkar man snäppa upp sig och börja tänka i rätt banor, det bör även gälla övrigt vilt.

Om man rekryterar ur kompisledet så blir det inte bättre än man gör sig, skulle man rekrytera ur funktionsledet istället så skulle kraven kunna vara högre, ersättningen för att sticka ut när som helst året runt bör vara rimlig och i proportion till kraven.

Ska nog skriva till Erlandsson istället för att sitta här och härja runt, ska avsluta med att ge ala somhåller på med eftersök en stor eloge för ert arbete i skogar och kärr medans familjen sitter hemma med middagen eller sover i sina sängar, det är inget solskens jobb ni har precis.

Hälsningar Pertan

Så sant så sant, tax efter älg, basset efter gris, exemplen är så många, värst tycker jag det är att en del ser det som prestige fyllt att ingå i "eftersöksklanen" men saknar helt både kunskap och i många fall den rent fysiska förmågan att ta sig över ett brett dike :rolleyes::lol:;);)

Publicerat

Svårt det här tycker jag. Några krav måste man ställa, men vilka? Ska erfarna eftersöksjägare som kanske gjort 500 eftersök tvingas att genomgå formella prov? Sedan är det ingen tvekan om att många eftersökshundar inte har vad som krävs om det blir lite svårare eftersök, de genomför de enkla med bravur men missar alla andra. Om man har svårt att få eftersöksuppdrag och därigenom visa att man duger är det så klart smart att man t ex klarar spårprov (går även med blandras). I dagsläget kan man ju även starta på vildsvinsprov eller på älgprov om man har en ställare. De kraven man ställer här är väl ganska rimliga. Tycker att en eftersöksställare utan att tveka ska kunna skälla 4-5 timmar på ett vilt. Men som sagt, var ska gränsen gå, och vem ska avgöra vilka som duger. Tycker att det är viktigt att vi som redan har många uppdrag är öppna för att ta med oss intresserad som därigenom kan få den där praktiska erfarenheten som är nödvändig. Och att man inte av prestigeskäl tar på sig mer än vad man klarar av.