Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

på skjutet rådjur 27/12

Featured Replies

Publicerat

var ute på jakt idag!.. Bittzi hadde fått gå igenom några såter med mycket bra resultat.. dock ingen skjutet!.. när den andra hunden höll på att jaga ringer mobilen!.. de är ett grannlag som behöver hjälp med ett eftersök. så vi tolv tiden vart jag tvungen å bryta upp för att åka och hämta Eros!..

väl framme så får jag svar på alla mina frågor!.. var när och hur!.. Rådjuret hadde vänt efter skottet och gott till baka där de kom ifrån!. där hade hunden mött upp och de blev ett jälva liv!.. å sedan gick de rakt norr ut!.

blev påvisad var skytten stog och släppe på Eros!. tog inte lång tid innan han hittade skottplatsen!.. där fann vi blod och en bit rör ben!.. hmmf!.. framben avskutet!.. Eros spårar vidare markerar blod på några ställen men efter ca 30-40 meter finner han inget mer blod!.. men verkar som han håller spåret!.. han håller i ca 1km där var de väldigt mycket olika spår!.. till slut ser jag på han att han inte kan reda ut detta!.. och ser också att han börjar bli trött i nosen!.. :wacko: ... går tillbaka till bilen för att hämta Bittzi! så hon får fortsätta!.. hon vill iväg och inte gå i spår lina!.. så ja släpper henne!.. skall direkt några hundra meter!.. hon spårar nästan lika länge å långt som Eros!.. men kommer inte ikapp djuret!. gör några till försök med henne med går bet!.. :angry: nu har vi varit igån nästan 3 timmar .. känns förjävligt att inte hitta djuret!.. men misstänker att jag hadde fått spåra i flera kilometer till!. eftersom hunden som drev var efter de skadade djuret!.. jaktlaget som ringde sa jag till att släppa hund i de området i morgon igen eftersom dom ändå skas ut och jaga!.. . så får vi se om dom hittar de!..

bittert att åka hem med ett misslykande!.. men tror och hoppas iaf jag gjorde vad jag kunde!..

MVh Mamre!..

Publicerat

synd att ni inte hittade det påskjutna djuret.

men tror att ni gjorde så gått ni har kunnat

Publicerat

Trisst!

Vet precis hur de känns..

Har du/ni nån aning om hur långt den första hunden körde djuret?

Eftersök där en hund redan varit efter är fasen inte de lättaste.

Djuret springer tills livet tar slut om hunden inte släpper.

Ett framben av så kommer de löpa länge....

Släpper första hunden så går djuret troligen en bra bit innan den lugnar ner sig o tar sårlega.

Skulle gissa på nån km från där första hunden släppt.

Som du redan nämnt så är ökad jakt i området med jyckar som klarar ta skammat vilt förmodligen det som återstår o göra.

Publicerat
  • Författare
Trisst!

Vet precis hur de känns..

Har du/ni nån aning om hur långt den första hunden körde djuret?

Eftersök där en hund redan varit efter är fasen inte de lättaste.

Djuret springer tills livet tar slut om hunden inte släpper.

Ett framben av så kommer de löpa länge....

Släpper första hunden så går djuret troligen en bra bit innan den lugnar ner sig o tar sårlega.

Skulle gissa på nån km från där första hunden släppt.

Som du redan nämnt så är ökad jakt i området med jyckar som klarar ta skammat vilt förmodligen det som återstår o göra.

hunden följde efter rådjuret ca 200-300m max enligt hundföraren!.. hunden är en TJT ock kort drivare!.. å jag spårade långt efter de!.. över 1km totalt från där hunden släppte!..

Mvh Mamre!..

Publicerat
hunden följde efter rådjuret ca 200-300m max enligt hundföraren!.. hunden är en TJT ock kort drivare!.. å jag spårade långt efter de!.. över 1km totalt från där hunden släppte!..

Mvh Mamre!..

Tvivlar inte en sekund på att ni gjort vad som kunde göras.

Surt o misslyckas som sagt.

Publicerat
  • Författare
Tvivlar inte en sekund på att ni gjort vad som kunde göras.

Surt o misslyckas som sagt.

jepps!.. de suger fett!.. låg å grubblade igår å kunde inte somna!.. och lika nu!.. vaknade tidigt typ vid tre och förtsatte grubbla på vad jag kan gjort för fel!.. hatar verkligen att misslykas!.. ;)

Mvh

Publicerat
jepps!.. de suger fett!.. låg å grubblade igår å kunde inte somna!.. och lika nu!.. vaknade tidigt typ vid tre och förtsatte grubbla på vad jag kan gjort för fel!.. hatar verkligen att misslykas!.. ;)

Mvh

För att komma ifatt ett rådjur som har ett framben av så bör man nog ha en snabb hund ooch att man är nära, adrenalinet pumpar för fullt och rådjuret tänker inte lämna in frivilligt, hade ett sånt eftersök för många år sen nu och det tog vi med taxdrev och lite tur i utställning av skyttar, en envis drivare som höll i länge vid behov.

Publicerat
  • Författare
För att komma ifatt ett rådjur som har ett framben av så bör man nog ha en snabb hund ooch att man är nära, adrenalinet pumpar för fullt och rådjuret tänker inte lämna in frivilligt, hade ett sånt eftersök för många år sen nu och det tog vi med taxdrev och lite tur i utställning av skyttar, en envis drivare som höll i länge vid behov.

jo de var väll de som var felet!.. å de saknar jag tyvärr i mitt stall!.. <_< ... Eros är förvisso väldigt snabb!.. men håller inte i så länge!..

ja ja!.. man ska inte gråta över spild mjölk sägs de!..

MVh

Publicerat

...va den påskjuten med kula eller hagel ??

Publicerat
  • Författare
...va den påskjuten med kula eller hagel ??

Kula!....

Mvh

Publicerat
Kula!....

Mvh

Ok, misstänkte det ! Diskuterade just denna typ av skadeskjutning med några LR-skyttar i en annan tråd för någon månad sedan. Jag hävdade där att detta är ett av de värsta (av de vanligaste) skadeskjutnings-scenariona på rådjur. Ofta blir fallen precis som här sällan lösta. Överlevnaden är dessutom lika med noll för rådjuret, det dör genom svält när snödjupet överstiger ca 10 cm. Båda frambenen behövs ju då, ett att skrapa fram mat med och det andra att stödja på.

Min erfarenhet vid en sånt här eftersök är att det krävs två hundar. En duktig "spårare" samt en "attackhund". Spårhunden får spåra på tills dess att man stöter djuret ur sårlegan ( faktiskt mycket sällan som de lägger sig då ett framben är av, men de stannar iaf någonstans), då är det dags för en skarpsprungen och uthållig hund att ta över som går ifatt djuret och som sedan har skärpa nog att avfånga det ( går inte tretton på dussinet av dessa hundar).

Jag tycker du gjorde ett bra jobb iaf på ett mycket svårt eftersök, men som sagt utan en avfångningshund är det svårt.

Publicerat
  • Författare
Ok, misstänkte det ! Diskuterade just denna typ av skadeskjutning med några LR-skyttar i en annan tråd för någon månad sedan. Jag hävdade där att detta är ett av de värsta (av de vanligaste) skadeskjutnings-scenariona på rådjur. Ofta blir fallen precis som här sällan lösta. Överlevnaden är dessutom lika med noll för rådjuret, det dör genom svält när snödjupet överstiger ca 10 cm. Båda frambenen behövs ju då, ett att skrapa fram mat med och det andra att stödja på.

Min erfarenhet vid en sånt här eftersök är att det krävs två hundar. En duktig "spårare" samt en "attackhund". Spårhunden får spåra på tills dess att man stöter djuret ur sårlegan ( faktiskt mycket sällan som de lägger sig då ett framben är av, men de stannar iaf någonstans), då är det dags för en skarpsprungen och uthållig hund att ta över som går ifatt djuret och som sedan har skärpa nog att avfånga det ( går inte tretton på dussinet av dessa hundar).

Jag tycker du gjorde ett bra jobb iaf på ett mycket svårt eftersök, men som sagt utan en avfångningshund är det svårt.

Tack!...

å jag har kommit fram till samma slutsats!.. har viserligen en väldigt snabb hund!.. men om han e en "attackhund" de är mer än jag vet!.. på grävling är han de!.. de vet jag iaf!.. men att följa ett rådjur som springer så långt tror jag inte!..

Mvh

Publicerat

Visst har du rätt förutom

"( faktiskt mycket sällan som de lägger sig då ett framben är av, men de stannar iaf någonstans)"

Alla eftersök på rådjur med frambensträffar som jag gått genom åren så har djuret gått i sårlega.

Jag vågar lova att jag gått ett rätt stort antal eftersök på rådjur.

Stor del frambensträffar speciellt i premiären i augusti.

Många gånger med 2 hundar men oxå med en, förutsatt att den har snabbheten och skärpan att stoppa djuret såväl som spårnoga.

Annars är man chanslös och det får ses som djurplågeri att valla runt ett rådjur med enbart spårare.

Rådjur är vårt "vekaste" klövvilt och tål inte speciellt mycket i jämförelse med tex gris och hjort.

Publicerat
Visst har du rätt förutom

"( faktiskt mycket sällan som de lägger sig då ett framben är av, men de stannar iaf någonstans)"

Alla eftersök på rådjur med frambensträffar som jag gått genom åren så har djuret gått i sårlega.

Jag vågar lova att jag gått ett rätt stort antal eftersök på rådjur.

Stor del frambensträffar speciellt i premiären i augusti.

Många gånger med 2 hundar men oxå med en, förutsatt att den har snabbheten och skärpan att stoppa djuret såväl som spårnoga.

Annars är man chanslös och det får ses som djurplågeri att valla runt ett rådjur med enbart spårare.

Rådjur är vårt "vekaste" klövvilt och tål inte speciellt mycket i jämförelse med tex gris och hjort.

...ok, har i och för sig gått ganska många eftersök själv med benträffar ( så jag har lite svårt att känna med "outnumbered" där), men jag håller med om att det var lite tillspetsat att säga att de MYCKET SÄLLAN lägger sig i sårlega :rolleyes: . Många har dock fortfarande varit "ståendes" när jag väl kommit ifatt dem. En bättre formulering skulle nog varit att det tar längre tid innan de lägger sig i sårlega än vid annan skadesjutning :D .

vänligen // Urax

Publicerat

Va inte meningen o träta eller så.

Slog mig precis ang de du hunnit upp som varit ståendes.

Kan de precis rest sig upp ur sårlegan? Hur snabbt har ni gått på?

Får de skadskjutna djuren tid på sig så går alla oavsett vilt, i sårlega förr eller senare, de är va jag upplever.

Fast går man på omgående så hinner de kanske inte det.

Publicerat
Va inte meningen o träta eller så.

Slog mig precis ang de du hunnit upp som varit ståendes.

Kan de precis rest sig upp ur sårlegan? Hur snabbt har ni gått på?

Får de skadskjutna djuren tid på sig så går alla oavsett vilt, i sårlega förr eller senare, de är va jag upplever.

Fast går man på omgående så hinner de kanske inte det.

...jag går på ganska direkt på rådjur om jag har möjligheten. Jag har kommit fram till att det inte gör något för eftersökets resultat ( OBS detta gäller bara rådjur och jag har tillgång till "attackhund"). Är rådjuret bukskjutet är min erfarenhet att det lägger sig i princip direkt. Vid skott i benet ( framförallt skott högt upp på benet) stannar de men blir ståendes under gissningsvis 30-60 minuter. Vet inte varför det är så, men det är ett mönster jag sett.

Publicerat

Jag går alldrig på förren det gått nån timme.

Betydligt större chans att lyckas då.

Djuret är mer påverkat av skadan och lättare för en hund att komma ifatt.

Finns bara fördelar med att vänta förutsatt att man har hund som klarar liggtiden på spåret.

Kom o tänka på en grej där vi kanske missuppfattar varandra.

Alltså jag har heller alldrig avlivat eller sett ett benskjutet rådjur som legat i sårlega.

De lämnar den givet när man närmar sig.

Då släpper man ju avfångningshund som ska ta djuret.

Bukskjuten kan man lyckas skjuta i lega, fast oftast är det redan dött.

Tar inte mer än max 2 timmar.