Publicerat September 10, 200520 yr Jag blir så lessen och arg när jag får veta detta. http://www.nsd.se/index.php?artikel=154774...838161be4aa2bfe Fem norska jägare har ertappats med att ha skjutit 269 ripor, dessutom i ett om råde som är avlyst. Fy fan vad det suger. >
Publicerat September 10, 200520 yr Ja fy FN ! Inte för att jag är insatt i sådant (jagat ripor några gånger innan baglimit uppfans) Men det verkar som nån har transporterat in norrmännen i marken med fyrhjuling. Låter ju nästan som nån tänkt ut hur det skulle bli, upptäckas, anmälas och ge motståndarna till fjäljakten vatten på kvarnen. Detta är givetvis bara spekulationer från min sida! :- MvJh NS
Publicerat September 10, 200520 yr Dags att införa GUIDETVÅNG för alla utländska jägare,nån djävel måste hållas ansvarig för sådana vidrigheter! /Micke
Publicerat September 11, 200520 yr Fruktansvärt, jag vet att inte alla utlänningar beter sig på detta vis, men jag är FÖR guide till utländsk jakt!!! >
Publicerat September 12, 200520 yr Jag blir inte ett dugg förvånad när det är just Norrmänn som åkt fast för slakten. Norrmännen har skämmt ut sig flera gånger utan att det visats i media, Det finns säkert norrmänn som är skötsamma och följer regler, men väldigt många skiter fullständigt i regler och skjuter allt som rör sig > Har själv stött på Norrmänn som hade en hel husvägg full med tjäder och på den tiden var det bara tillåtet att skjuta 1 gråfågel/dag per jägare ( numer får man skjuta 3 gråfågel/dag). Nä inför guidetvång på alla utlänningar, det är inte hållbart med 60-70% Norrmänn i de svenska fjällen >
Publicerat September 14, 200520 yr De norska jägarna verkar klara sig ( konstigt ), men två från Saarivuoma sameby ligger risigt till http://www.nsd.se/index.php?artikel=155061&option=1 Jag är rädd att om samebyarna tog över styrandet av jakt och fiske i fjällen skulle det bli mycke olagligheter som denna. Bara jägarna/fiskarna betalar bra, så finns det inga regler. :'(
Publicerat September 14, 200520 yr Problemet i det här fallet är ju att det är Länstyrelsen som satt upp reglerna för jakten på fjället. I jaktlagen finns inget om baglimit eller avlysta områden. Den stora missen som gjorts i det här fallet är att man inte innan det här hände gjort klart vilken påföljd som blir för ett sånt här "brott". Man diskuterar hur man ska agera och det är ju kanske lite väl sent nu? Min gissning är att "jägarna" tyvärr kommer att klara sig med en sprätt på näsan i det här fallet men att man från Länstyrelssen i nästkommande fall kommer att ha klarare för sig hur man ska agera. Hade man velat "sätta dit" dom här killarna så hade nog det hårdaste straffet för dem blivit om man informerat den Norska tullen, kan knappast tänka mig att dom har rätt att ta med sig så mycket ripa över gränsen : ;D ;D
Publicerat Oktober 11, 200520 yr Jag fick mycket tråkiga erfarenheter av utländska jägare i Saxnäs för ett par år sedan, vilket renderade i att jag skrev ett långt välformulerat brev till Länsstyret Man kan ju hoppas på begränsningar även om mitt brev kanske hamnade i runda arkivet Norska ripjägare börjar få samma rykte som Svenskar i St Anton ;D
Publicerat Oktober 25, 200520 yr Jag tror att det här är en tråd som inte som mår så bra av att utvecklas, rasism, minoriteter, etc...ni förstår nog...