Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

2 mot 1?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Idag har jag en Tikka m55 i kaliber 308Win med en bushnell Legend 3-9x42 och en Sako Vixen i kaliber .222r med en Weaver GS 6-20x40.

Jag har inte ägnat så mycket tid åt tikkan då jag bara använder under älgjakten (ca 10dagar/år), den står alltså bara och samlar damm i vapenskåpet. Har aldrig tyckt om den heller, stocken passar mig inte alls och säkringen tycker jag inte heller om däremot är trycket riktigt fantastiskt.

Sakon däremot tycker jag om men den matar inte de två sista patronerna, och så är den för vindkänslig för toppjakten (iallafall i teorin), storleken på kulan ger inte heller några positiva vibbar med tanke på att man kan stöta på en tjäder under toppjakten ;)

Då tänkte jag att jag skulle byta in eller sälja dessa och istället köpa en bössa.

Kanske en till Tikka eller kanske en Sako i 6,5x55 eller något liknande, toppat med antingen två sikten i något snabbmontage eller en kikare med stort förstoringsspann, typ Bushnell Elite 6500 2,5-16 eller något annat.

Tanken är att använda en bössa till allt vilt. Jagar bara skogsfågel, bäver och älg. Där det förstnämnda viltet jagas mest.

Och som grädde på moset ska härligheten få bära en ljuddämpare av något fabrikat.

Angående kalibervalet så är jag lite sugen på en 6,5x55, den gången det kliver en älg framför pipan torde 6,5:an klara att nedlägga den. 6,5:an har sina anhängare både på toppjakten och på bäverjakten, med en ljuddämpare borde den bli löjligt lättskjuten också, det är ett mycket stort plus på toppjakten.

Nå, vad säger ni? Jag är öppen för förslag angående kalibrar och bössor och kikarsikten och vadsomhelst :D

Publicerat

222:an är inga problem att skjuta en tjäder med!

Publicerat

Vill du bara ha en studsare så är ju 6,5an ett ok val, eller varför inte 308. som du har???

Hade jag pengarna så varför inte en Sako 85-laminated stainless, snabbfästen, 2 sikten................dom går väl tom att få med ljuddämpare från fabrik, om jag inte fattat fel.

Publicerat

om jag nu bara skulle ha en kulbössa till allt så hadde nog jag valt 308.

men so msakt du jagar mäst skogs fågel och bäver så skulle nog jag välja att ha kvar 222an eller skaffa en ny 308

Publicerat
  • Författare

Har sneglat lite på Sauers sortiment, främst då mot den vanliga classicen och på outbacken.

det som oroar mig mest är säkringens placering som sitter i varbygeln, hur blir det med plundringen? ;)

Hur tycker ni sauer är rent generellt? någon som någon av dessa modeller?

Gott nytt år förresten!

//

Gabbe

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har med största sannolikhet tingat en NY Tikka M658 Standard i kaliber 6,5x55. Originallåda + originalpapper är med :blink:

//

Gabbe

Publicerat
Jag har med största sannolikhet tingat en NY Tikka M658 Standard i kaliber 6,5x55. Originallåda + originalpapper är med :)

//

Gabbe

5495:- är ett FYND!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det rullar på, handlaren har skickat papprena som jag ska få i dagarna här.

Frågan kvarstår dock. en eller två kikare?

Första gången i år på toppjakten jag kör med över 10x, bästa säsongen resultatmässigt hittils. Men jag tvivlar på om det har med förstoringen att göra, har ju kört mest på 14x.

kanske ett "universal" sikte typ 2,5-10 oder 3-12 x42/50?

//

Gabbe

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tjena!

Efter diverse strul med säljaren fick jag hem Tikkan idag -_-

DSC01191.jpg

DSC01204.jpg

DSC01226.jpg

DSC01230.jpg

DSC01234.jpg

Som synes är den bokstavligen i nyskick, komplett med öppna riktmedel och tikkas egna rembyglar.

Sitter en Weaver GS 6-20x40 i Tikkas Ringmount på nu som ska användas till bana och toppjakt. Spanar fortfarande efter en 1,5-6x42 av tyskt fabrikat.

Detta är nog en keeper :D

//

Gabbe

Publicerat

Grattis, riktigt fin bössa :D