Publicerat December 28, 200817 yr När vi nu ska få använda elektroniska ljusförstärkare och fällor för att tydligen försöka utrota vildsvinen, är det nån som tänkt på var jaktetiken passar i detta vansinne? Svenska jägare, ofta vettiga och sansade, blir när det kommer till vildsvin ett gäng machodårar som inte drar sig för nånting. Varför ska vi jaga med ljusförstärkare? Är vi i fullskaligt krig mot dessa grisar? Vi behöver förvalta stammen, ingen tvekan om det, men att använda rent osmakliga metoder är helt fel väg. I övriga länder har man lärt sig, men i Sverige skriks det i högan sky på "kraftfulla åtgärder" så fort nån sett ett grisbök nånstans. Om vi har etisk jakt i ena änden på en skala, så är ljusförstärkare och fällor enligt min mening i den andra änden av skalan. Ska vi kunna jaga och bära huvudet högt som jägare i fortsättningen, så måste såna här avarter tas bort. Är oerhört besviken på jägareförbundet som inte har försökt sätta stopp för detta. Skjut gärna grisar, och skjut många där det behövs, men gör det på ett sätt som kan hedra jägarkåren.
Publicerat December 28, 200817 yr vartifrån har du fått att jakt med ljusförstärkare ska tillåtas vid jakt ?
Publicerat December 28, 200817 yr vartifrån har du fått att jakt med ljusförstärkare ska tillåtas vid jakt ? Rätta mig gärna, men försöker inte Jägarnas Riksförbund få igenom det?
Publicerat December 28, 200817 yr har ni någon länk till det beslutet ? allt jag läst om när det gäller jakt så var det fast belysning på åtel som kommer tillåtas
Publicerat December 28, 200817 yr Länk till sidan http://www.regeringen.se/sb/d/11204/a/117409 Lite saxat Fast belysning får användas vid åtelplats i syfte att underlätta jakten. Länsstyrelsen får i det enskilda fallet besluta om elektroniska bildförstärkare. Elektronisk bildförstärkare används vid jakt i mörker exempelvis vid skyddsjakt i skadedrabbad gröda. Detta träder i kraft den 1 februari 2009.
Publicerat December 28, 200817 yr om länsstyrelsen skall besluta i de enskilda fallet och att det gäller skyddsjakt så krävs väll att man ansöker ? alltså kommer det inte bli tillåtet vid jakt som jag förstått det hela och när det gäller jakt så är det fast belysning vid åtel som kommer bli tillåtet har jag missat nått ?
Publicerat December 28, 200817 yr Jo i grunden är det nog så men hur många tror du inte kommer att få tillstånd. Det blir inte svårt att få markägaren att ansöka om skyddsjakt.
Publicerat December 28, 200817 yr det kan du nog ha rätt i förövrigt saknas ju direktiv hur detta skall fungera i praktiken, tänker då först på fasta belysningen utan några direktiv kan det komma att se ut på en massa sätt mer eller mindre bra och ang ansökan om skyddsjakt bör ju det följas upp och kontrolleras annars faller väll begreppet skyddsjakt det kan nog bli bra men kan också gå väldigt fel
Publicerat December 28, 200817 yr Jag delar dina farhågor om jaktetiken kring svinjakten i framtiden, har tidigare skrivit i trådar att råttor har större rättigheter än vildsvin. Beträffande skyddsjakttillstånd hos länsstyrelsen med mörkerkikare är det förfarandet precis lika som när du ansöker för lampning - och det är inte lätt att få. Länsstyrelsen är, med all rätt, mycket restriktiva till dessa tillstånd. Jag har efter 6-7 år med problemen hittat en bra ingång till "min" länsstyrelse, men det beror på att dom vet att jag är seriös och att vi årligen har återkommande stora och väl dokumenterade skador. I år kostade oss svinen uppskattningsvis 50-70000 kronor i nertrampad/uppäten skörd. Detta trots massiva insatser i samband med tiden för risk som är väldigt intensiv. (Grödans mjölk-degmognad) I majsen är perioden betydligt längre. Således kommer dessa tillstånd inte att gödslas med. Det som är allvarligt är att det uppmuntrar en legitim handel av bildförstäkare som förmodligen kommer användas utan tillstånd på vissa håll också. Man blir betydligt effektivare med bildförstärkare än med lampa högst troligen då ljuset är något dom snabbt kopplar till fara.
Publicerat December 28, 200817 yr Enig, länsstyrelserna har ju redan möjlighet att ge tillstånd för jakt från bil och det är ju inte något som envar har fått tillstånd till.
Publicerat December 28, 200817 yr Här nere har tex våra potatis bönder som kan upp till 50% av skörden förstörd. Och jag lovar att dom kommer få tillstånd.
Publicerat December 28, 200817 yr Sen finns det ju klart ett problem i de olika länstyrelsernas tolkningar och kunskaper. Där ser man ju lite brister redan idag, inom andra områden. Man kan ju t ex prata med länstyrelsen i två olika län om samma fråga och få helt olika svar...
Publicerat December 29, 200817 yr Fast nu är väl dock skyddsjakt och jakt två helt olika saker, eller? Jag tycker, och detta är min mening, att skall man bringa livet av ett djur av olika anledningar så skall det ske på ett så snabbt och säkert sätt som möjligt utan onödigt lidande! Om skyddsjakt med hjälpmedel medför mindre lidande och bra avräkning så kan väl bildförstärkare vara ett ok. Men till jakt... nej, tror inte det... Fast jag skulle inte vilja könsbestämma en gris med hjälp av mörkerkikare!
Publicerat December 29, 200817 yr Ja att anv mörkersikte till jakt känns inge vidare men vid skyddsjakt tycker jag nog att det är ok, jagar man vildsvinen ute i grödorna även under natten så lär dom nog hålla sig därifrån och är det mskr som vet att skjuta rätt grisar så tror jag det kommer leda till större acceptans bland bönder
Publicerat December 29, 200817 yr Författare Problemet är ju bara att det inte bara är skyddsjakt som man kan få tillstånd till mörkersikte. Det var när marken var i närheten av grödor, vägar eller annat som grisarna eventuellt kan göra skada i. Och säg den mark som inte ligger "i närheten" av nåt sånt. Min absoluta övertygelse är att varenda länsstyrelse kommer att bevilja varenda ansökan som kommer in. Och sen sitter dom seriösa jägarna och ser hur alla machograbbar förstör hela jägarkårens rykte. För att inte tala om dom bönder som verkligen vill utrota grisarna. Är det nån som tror att nån av dom försitter ett enda skottillfälle, oavsett vilken gris som råkar vara framför pipan?
Publicerat December 29, 200817 yr Problemet är ju bara att det inte bara är skyddsjakt som man kan få tillstånd till mörkersikte. Det var när marken var i närheten av grödor, vägar eller annat som grisarna eventuellt kan göra skada i. Och säg den mark som inte ligger "i närheten" av nåt sånt. Min absoluta övertygelse är att varenda länsstyrelse kommer att bevilja varenda ansökan som kommer in. Och sen sitter dom seriösa jägarna och ser hur alla machograbbar förstör hela jägarkårens rykte. För att inte tala om dom bönder som verkligen vill utrota grisarna. Är det nån som tror att nån av dom försitter ett enda skottillfälle, oavsett vilken gris som råkar vara framför pipan? Kan bara hoppas att du har jätte fel. I min värld skall bara mörkersikte tillåtas när det verkligen behövs, inte när något är i närheten av t.ex en väg. Det låter befängt. Jag har inga problem med att någon får tillstånd att skjuta med hjälp av mörkersikte om det finns grisar som förstör mycket och man redan har provat många andra metoder och framför allt haft ett högt jakttryck på den platsen där grisarna inte skall vara. Att sitta o skjuta gris på åtel istälet för att sitta på åkrarna o skjuta när grisen är på åkern o förstör ser jag som bara dumt och onödigt. Det kommer ju bara att resultera i att grisen går mera på grödorna istället för att gå på åteln. /Lasse
Publicerat December 30, 200817 yr Hur många mörkersikten finns det i dag i landet som används på fel sätt tror ni.? Jag vet med säkerhet om 9st. Och redan det är förmånga. Och innan ni börjar moralisera så kan jag meddela att det är inget folk jag umgås med.Men genom min halva yrkesroll vet jag. Och efter som det inte är någon registrering på sikten så har staten ingen koll så med lite vilja så jagar dom "lagligt" efter 2009-02-01 Jag har redan gort en lite undersökning bland 10 bönder som jag känner över hela Skåne och samtliga vill utfärda intyg om det behövs eller ansöka om skyddsjakt bara för att (som några av dom uttryckte) få bort dom där jävla svinen. Så en sak skall ni ha klart för er att mörkersiktena kommer att missbrukas. Tyvär