Publicerat December 28, 200817 yr Tittar på kikarsikte ska ha det till åteljakt på vildsvin, är inne på markerna ibland men också fungera hjälpligt vid älgjakten Tittar på nikon och fastnat för Monarch E 2.5-10x56SF M IL R4B men fattar inte det som står ang. Parallaxinställning Det står "45,72 till 8" (m) Tacksam för all hjälp eller andra förslag
Publicerat December 28, 200817 yr Författare Kan ju säga att älgjakten bedrivs som drevjakt en riktig klassiker
Publicerat December 28, 200817 yr . Parallaxinställning Det står "45,72 till 8" (m) Tacksam för all hjälp eller andra förslag Ang parallaxen så står nog "8" för oändligheten. Alltså du kan ställa den från 42.72 meter ändå ut till det avstånd du vill.
Publicerat December 28, 200817 yr Tror Nikonen är ett kanon val!! Har åxå läst det där med parallaxen, blev ju lite konfunderad, men 8 m kan ju inte stämma???? Kolla med Pacco här, han vet garanterat. Antar att du läst hans tråd om Nikon kikaren du funderar på.???
Publicerat December 29, 200817 yr "Sajmon" har rätt. En liggande 8 (åtta) är tecken för oändligt avstånd. För övrigt kan jag bara rekommendera siktet.
Publicerat December 29, 200817 yr "Sajmon" har rätt.En liggande 8 (åtta) är tecken för oändligt avstånd. För övrigt kan jag bara rekommendera siktet. Hur fungerar det när man får älgar in på avstånd typ 10-15 m? Blir det inte svart i siktet. Jag skulle vilja ha ett sikte från 1,5-6 typ om det bedrivs drevjakt.
Publicerat December 29, 200817 yr Hur fungerar det när man får älgar in på avstånd typ 10-15 m? Blir det inte svart i siktet. Jag skulle vilja ha ett sikte från 1,5-6 typ om det bedrivs drevjakt. Har skjutit en kalv på 11m med min 3-12/56, inte ideàliskt men det gick rätt bra. Med tanke på att det främst ska användas till vakjakt så är det nog ett ok val. Det bästa är ju naturligtvis att skaffa snabbfäste och ha 2 sikten!!
Publicerat December 29, 200817 yr Har skjutit en kalv på 11m med min 3-12/56, inte ideàliskt men det gick rätt bra. Med tanke på att det främst ska användas till vakjakt så är det nog ett ok val. Det bästa är ju naturligtvis att skaffa snabbfäste och ha 2 sikten!! Snabbfäste och 2 sikten är kalas. Men har själv skjutit en kalv på 3meters avstånd med min 3-9*50 Den dagen föddes ideén med Aimpont hos mig, det tog några år fast det gick väldigt fort när jag såg Leupolds QR Så nu sitter det en rödpunkt och en 3-9*33 men det blev på en annan bössa
Publicerat December 29, 200817 yr Författare Föresten är det ngn som vet hur man kan räkna ut vad synfältet blir på tex 50 m om man vet synfältet på 100 m?
Publicerat December 29, 200817 yr Föresten är det ngn som vet hur man kan räkna ut vad synfältet blir på tex 50 m om man vet synfältet på 100 m? Borde väl vara hyffsat linjärt (vid samma förstoring). Halva mot det du har på 100 typ.. /Må
Publicerat December 30, 200817 yr Hur är Trijicon 2,5-10x56 jämfört med Nikon? tjenare Nikon E är optisk bättre , sen om man har belysning elektronisk eller inte är det lite smak sak batterierna räcker lääänge , . men trjinon är ett mkt bra sikten liksom nikon . du gör inte bort oavsett va du väljer ! mvh cristian