Publicerat September 10, 200520 yr Jag har varit med om något underligt i dag när jag tillbringade dagen på älgbanan då jag sitter med i jouren. Under dagen fick jag syn på något som inte är allför vanligt på älgbanorna här omkring, nämligen en engelsman med tillika en engelsk fallblockare. Det visade sig vara ett mycket fint vapen som inhandlats i en tysk vapenaffär på 70-talet, tyväär var det allt jag fick reda på. Fabrikat och moddel kunde jag inte informera mig om då jag blev tvungen att hjälpa en annan skytt. Mannen ifråga sköt guld på älgbanan med fallblockarn... Rätt kul ändå när vissa inte fixar det med sina automater...
Publicerat September 11, 200520 yr Hehe härlig kille. Hur många gånger har inte jag fått höra att min Ruger No1 inte går att använda i drev/älgjakter då den inte går att ladda om tillräckligt fort......... /Micke
Publicerat September 11, 200520 yr Jag har skjutit dubbelskott med min gamla remington 1867 rullblockare( ett av de ytterst få privata vapen som jag sålt) på den gamla älgbanan där det var löpande på både första och andra skottet. Att inte klara av dagens älgbana är ett HÅN gentemot viltet och visar bara på att man egentligen är för snål för att få jaga överhuvudtagit. Det krävs inte så många skott för att lära sig repetera vid axeln, men det är med det som allting annat, vill man inte så kan man inte. Faktum är att älgbananorna är oftast så långsamma i starten att det går utmärkt att skjuta två stillastående skott innan figuren börjat röra på sig med en vanlig gammal huskvarna 1640. MVH Håkan