Publicerat December 29, 200817 yr Vad är jätsbergare för hundras? Läste nånstans på nätet att jätsbergare är den bästa rävhunden.
Publicerat December 29, 200817 yr Vad är jätsbergare för hundras? Läste nånstans på nätet att jätsbergare är den bästa rävhunden. vad säger du "!!! Finnstövare hette väl rasen ! Skulle annars tro att den hunden du läst om är en korsning schiller/foxhound...men detta är en ren gissning .
Publicerat December 29, 200817 yr Vad är jätsbergare för hundras? Läste nånstans på nätet att jätsbergare är den bästa rävhunden. Om jag inte minns fel så avlades/avlas det fram korsningsstövare på jätsbergsgård, som ligger utanför växjö. Har för mig att det var schiller inblandat. Kommer inte ihåg hela historien, mer än att det riktigt bra hundar av dom. Finns säkert dom som vet mer här på forumet.
Publicerat December 29, 200817 yr Vad är jätsbergare för hundras? Läste nånstans på nätet att jätsbergare är den bästa rävhunden. holler med Foxkiller där fins en riktig räv stövare och det är finnstövare
Publicerat December 29, 200817 yr Om jag inte minns fel så avlades/avlas det fram korsningsstövare på jätsbergsgård, som ligger utanför växjö.Har för mig att det var schiller inblandat. Kommer inte ihåg hela historien, mer än att det riktigt bra hundar av dom. Finns säkert dom som vet mer här på forumet. Stämmer även med det jag hört och kan tillägga att det var en godsägare eller storbonde beroende hur man uttrycker det. Som köpte in Schiller och Foxhound för att sedan jaga med avkommorna. Finns rätt många historier om den här mannen. \mats
Publicerat December 30, 200817 yr Stämmer även med det jag hört och kan tillägga att det var en godsägare eller storbonde beroende hur man uttrycker det. Som köpte in Schiller och Foxhound för att sedan jaga med avkommorna. Finns rätt många historier om den här mannen.\mats Vet inte om jag minns helt fel men....jag läste en gång om en likasinnad rävjägare som höll på med schillrar och även andra stövarraser och försökte få fram den perfekta rävhunden utan att han blev helt nöjd.Men då provade han korsade ihop schillern med den engelska foxhounden och så fick han fram just den rävhund som han ville ha. Och tror att dom i folkmun fick namnet "Jätsbärgare"....
Publicerat Januari 1, 200917 yr Stämmer även med det jag hört och kan tillägga att det var en godsägare eller storbonde beroende hur man uttrycker det. Som köpte in Schiller och Foxhound för att sedan jaga med avkommorna. Finns rätt många historier om den här mannen.\mats När i tiden var detta?
Publicerat Januari 1, 200917 yr När i tiden var detta? Kan tänka mig att det var på sjuttiotalet och en bit in på åttiotalet, minns jag inte helt fel så var han med i något reportage i någon jakttidning. Diskuterade det för inte så länge sedan med ett par gubbar i Lammhult som kände honom. Finns någon historia där dom släppte av honom någon riktig kall vinterdag och när dom plockade upp honom igen efter ett antal timmar fanns det bara två fotavtryck i snön och ett hål i snön där näsan hade droppat. Säkert inte helt sant men man kan ju få en uppfattning att den gubben kunde nog stå still på ett rävpass. \mats
Publicerat December 14, 200916 yr Hejsan . Några av oss som har haft förmånen att lyssna på en Jätsbergare lever fortfarande, skallet var för att inte överdriva hörbart. Jätsbergare var korsningar mellan schiller/foxhound har också för mig att de blev bäst om hanhunden var foxhound men där är mitt minne lite osäkert . De var absolut har & klöviltsrena de drev endast räv inget annat. Däremot så var det så att det var endast första generationens hundar som var exeptionella . //Lasse D.
Publicerat December 14, 200916 yr Var Kristoffer Lysén på Jätsberg söder om Växjö som tog fram Jätsbergarna. Enligt ryktet så var han en fanatisk rävjägare. Och det finns nog otaliga historier om honom och hans hundar.