Publicerat December 29, 200817 yr Eftersom jag är lat av naturen..........men prismedveten handlar jag min kul- ammo av en herre med tillstånd att ladda och sälja. Har precis köpt en 6,5a, har iofs i drillingen med men har inte så stor erfarenhet av kalibern. Köpte 120gr ballistic tip (850m/s), sen tyckte han jag skulle testa Woodleigh 140gr, laddad till 860m/s. Förhoppningsvis så slår dom hyffsat lika, bara hålla tummarna. Nu till frågan- finns det nån här inne som har erfarenhet av Woodleigh i 6,5??? Eller i nån annan kaliber med för den delen??
Publicerat December 29, 200817 yr Eftersom jag är lat av naturen..........men prismedveten handlar jag min kul- ammo av en herre med tillstånd att ladda och sälja. Har precis köpt en 6,5a, har iofs i drillingen med men har inte så stor erfarenhet av kalibern.Köpte 120gr ballistic tip (850m/s), sen tyckte han jag skulle testa Woodleigh 140gr, laddad till 860m/s. Förhoppningsvis så slår dom hyffsat lika, bara hålla tummarna. Nu till frågan- finns det nån här inne som har erfarenhet av Woodleigh i 6,5??? Eller i nån annan kaliber med för den delen?? hoppas du inte har köpt en m96 en 140gr får man inte upp i 860 m/s utan att ladda bra hårt. jag har bara skjutit ett djur med woodleigh (358 win laddad till ca 710 m/s), en älg snett framifrån och effekten var exemplarisk så jag kommer att fortsätta med den.
Publicerat December 29, 200817 yr Författare hoppas du inte har köpt en m96 en 140gr får man inte upp i 860 m/s utan att ladda bra hårt.jag har bara skjutit ett djur med woodleigh (358 win laddad till ca 710 m/s), en älg snett framifrån och effekten var exemplarisk så jag kommer att fortsätta med den. Köpt en Tikka m/65Continental så den ska nog hålla hoppas jag. Kan tilläggas för dom intresserade att Woodleigh kulan är laddad med Hodgdon 44grains. Kan ingenting om handladdning så jag vet ju inte o det är bra eller dåligt..........
Publicerat December 29, 200817 yr Hej, att ladda en 6.5x55 med 140 grains kulor till en utgångshastighet på 860 m/s innebär att man laddar patronen till ett väsentligt högre tryck än det som "tillåts" enligt CIP. Konsekvensen av detta är helt och hållet beroende på vapnet och dess skick men rent allmänt så känns det milt sagt väldigt tveksamt att sälja ammunition som är laddad en bra bit över vad standarden föreskriver. Man kan föreställa sig ganska många scenarior där sånt här kan leda till allvarliga tillbud så som t ex skitiga pipor, patronlägen med lite udda dimensioner etc.. Som erfaren handladdare har man en möjlighet att anpassa laddningen till det egna vapnet och kan då ibland gå utöver det tryck som standarden föreskriver men det kräver både kunskap och en förståelse för hur man skall tolka olika trycktecken. Vänligen, Henrik
Publicerat December 29, 200817 yr Författare Hej,att ladda en 6.5x55 med 140 grains kulor till en utgångshastighet på 860 m/s innebär att man laddar patronen till ett väsentligt högre tryck än det som "tillåts" enligt CIP. Konsekvensen av detta är helt och hållet beroende på vapnet och dess skick men rent allmänt så känns det milt sagt väldigt tveksamt att sälja ammunition som är laddad en bra bit över vad standarden föreskriver. Man kan föreställa sig ganska många scenarior där sånt här kan leda till allvarliga tillbud så som t ex skitiga pipor, patronlägen med lite udda dimensioner etc.. Som erfaren handladdare har man en möjlighet att anpassa laddningen till det egna vapnet och kan då ibland gå utöver det tryck som standarden föreskriver men det kräver både kunskap och en förståelse för hur man skall tolka olika trycktecken. Vänligen, Henrik ok, det var som fan..................Han som jag köpte av säljer mängder av ammo över hela Sverige, åxå till en del handlare, och har gjort i många år. Tycker ju att han borde veta bättre. Ska slå han en pling och fråga.
Publicerat December 29, 200817 yr Jag laddar 140gr Woodleigh Protected Point. 43.2gr Hodgdon 4350 ger en V5 på 804.5 m/s i min Tikka Continental (Sporter pipa osv) Jag laddar även Nosler BT 120gr, då med 48gr VV160, den laddningen ger en V0 på 895.4 m/s och samskjuter hyggligt med Woodleigh laddningen (går 3 cm högre på 85m)
Publicerat December 29, 200817 yr Författare Jag laddar 140gr Woodleigh Protected Point. 43.2gr Hodgdon 4350 ger en V5 på 804.5 m/s i min Tikka Continental (Sporter pipa osv)Jag laddar även Nosler BT 120gr, då med 48gr VV160, den laddningen ger en V0 på 895.4 m/s och samskjuter hyggligt med Woodleigh laddningen (går 3 cm högre på 85m) Enligt laddarens uppgifter så laddar han 44gr Hodgdon 4350, T-hatt Fedreral gold medal P.L 75,0 mm, han påstår 860m/s, kan ju inte svära på att att han testat i kronograf??
Publicerat December 29, 200817 yr Hej Jag använder Lapua hylsa och Federal 210 t-hatt. OAL är 78.8mm vilket i mitt vapen ger en ff på 2.3mm. Har tyvärr inte data kvar vad 44gr krut gav för hastighet. Enligt Hodgdons laddmanual så ska 44gr 4350 ge en V0 på 797.6 m/s laddat i Winchester hylsa med Winchester LR t-hatt, skjutet ur en 24" pipa. Hodgdon brukar vara "ärliga" med sina hastigheter, skjuter alla mina laddningar i kronograf och laddar mkt med Hodgdon och av de krut tillverkare jag testat så tycker jag att deras hastigheter stämmer bäst med det de publicerar i sin manual. Jag fick en V5 på 804.5 m/s men då laddat i Lapua hylsa som är lite trängre och ger ett högre tryck, så 860 m/s tycker jag låter ganska så överdrivet.
Publicerat December 29, 200817 yr så 860 m/s tycker jag låter ganska så överdrivet. Kan det vara överdrivet så man i teorin ska komma upp i klass ett?
Publicerat December 29, 200817 yr Författare Hur snabbt behöver en 140gr kula flyga för att komma upp i klass 1??
Publicerat December 29, 200817 yr Det beror lite på kulans BC naturligtvis men just Woodleigh PP 140 gr kräver ganska precis 840 m/s V0 för att ha de 2700J E100 som krävs för att uppfylla kraven.
Publicerat December 29, 200817 yr Författare Det beror lite på kulans BC naturligtvis men just Woodleigh PP 140 gr kräver ganska precis 840 m/s V0 för att ha de 2700J E100 som krävs för att uppfylla kraven. Ok, man tackar!! Är du nöjd med kulan för övrigt??
Publicerat December 30, 200817 yr Jag har själv inte hunnit skjuta nått vilt med den men då jag jobbat hos Staffans Vapen i ca 3 år och sålt en stor mängd Woodleigh så har jag hört mer eller mindre bara positiva saker om Woodleigh. Dom skjuter riktigt bra i min Tikka.
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Låter ju trevligt!! Ska se om jag hinner skjuta in imorgon efter jakten.
Publicerat December 30, 200817 yr Woodleigh är utan tvekan en bra och trevlig kula, problemet är väl bara att den likt andra 140 grains kulor har svårt att nå upp till de kraven som krävs för en klass 1 laddning så länge som man inte överskrider för patronen accepterade trycknivåer. Detta är också anledningen till att du idag inte kan köpa någon fabriksladdad ammunition till 6.5x55 med 140 grains kula som klarar av klass 1 kraven. Att sedan älgen dör ändå, är kanske en annan historia. Likaså går det att ladda en 140 grains kula till klass 1 prestanda men då på ekostnad av att trycket överstiger den godkända standarden. MVH Henrik
Publicerat December 31, 200817 yr Författare Woodleigh är utan tvekan en bra och trevlig kula, problemet är väl bara att den likt andra 140 grains kulor har svårt att nå upp till de kraven som krävs för en klass 1 laddning så länge som man inte överskrider för patronen accepterade trycknivåer.Detta är också anledningen till att du idag inte kan köpa någon fabriksladdad ammunition till 6.5x55 med 140 grains kula som klarar av klass 1 kraven. Att sedan älgen dör ändå, är kanske en annan historia. Likaså går det att ladda en 140 grains kula till klass 1 prestanda men då på ekostnad av att trycket överstiger den godkända standarden. MVH Henrik En fråga, främst till Henrik, men även till andra. Har ju Oryx 156g åxå. Frågan är denna- ger en tyngre kula bättre resultat i älg, större hjort och ev. gris, än en bra (Woodleigh) 140g även om denna inte riktigt når upp till klass 1?? Sköt in idag, tyvärr bara på ca 78m. Woodleigh 140g och Ballistic tip 120g sköt exakt lika, fan vad nöjd jag blev. Sköt en träffbild på strax under 25mm med sex skott, tre av varje, helt ok. Oryx 156g sitter ca 35mm lägre på detta avstånd.