Publicerat December 29, 200817 yr hej, har länge funderat på att byta ut min Beretta kaliber 20 - inte för att jag är missnöjd, men för att jag är mer nöjd med min Sako 75a och är sugen på något nytt har försökt att hålla mig till filosofin en studsare + en hagelbrakare till all jakt och byter jag hagelvapen kommer det att vara det fortsatta målet då jag tittar på en Beretta 687 EELL. men, suget efter "något mer" finns ju alltid, och frågan är om det finns några bra sätt att motivera ett kompletterande köp av t.ex. en Merkel 691L (som t.ex. denna...) utan egen allroundhund och som "normaljägare" i södra småland
Publicerat December 29, 200817 yr Klart det går att motivera!!!!! Det är ju ett vapen!!!!! Dessutom praktiskt. Fick ju kanon kritik i Vapentidningen.
Publicerat December 29, 200817 yr motivera? du vill ju ha den, det räcker långt. dessutom kan du ju alltid hitta ett användningsområde efter köp
Publicerat December 30, 200817 yr Ett sådant vapen borde anses som ett optimalt komlement till din lilla garderob om man vill ha en bössa lämpad för trånga pass och kort håll samt snabba skott. Möjlighet att ta räven som slinker förbi också. Jag skulle vilja ha en själv...
Publicerat December 30, 200817 yr Dubbelstudsar drilling är ett måste i varje hushåll... Fast därom tvistar frun o jag...
Publicerat December 30, 200817 yr Jag är nyfiken på under vilka förutsättningar man kan förvänta sig att använda hagelpipan på en slik? Ty en dubbelstudsardrilling förknippar jag osökt med drevjakt på gris, och vilken nytta har man då av hagelröret?
Publicerat December 30, 200817 yr Jag är nyfiken på under vilka förutsättningar man kan förvänta sig att använda hagelpipan på en slik? Ty en dubbelstudsardrilling förknippar jag osökt med drevjakt på gris, och vilken nytta har man då av hagelröret? Nu vandrar mina tankar åt samma håll, ,men jag ser en dubbelstudsardrilling som ett vapen som kan brukas vid all kuljakt på klövvilt utöver ren vakjakt. Hyr många gånger har man inte haft en hare som skuttat förbi, en räv som sliiiinker mellan buskarna eller annat vilt som flygandes eller springandes hade varit önskvärt att salutera. I somras satt jag på rävpass i en dunge som blev duvhärbärge, där hade jag önskat att jag hade haft en hagelpipa med.. Mina rävpass är nästan alla under 100 meter förövrigt. En 8x57JSR med 16 kal hagelpipa och dubbla hakmontage det vore något det... /C
Publicerat December 30, 200817 yr I somras satt jag på rävpass i en dunge som blev duvhärbärge, där hade jag önskat att jag hade haft en hagelpipa med.. Det hade du löst enkelt med en drilling eller kombi
Publicerat December 30, 200817 yr Jag har funderat från och till men så länge jag fortsätta skjuta rådjur med hagel är jag mer betjänt av backup på hagelsidan än på kulsidan. Således har jag svårt att motivera det för egen del och tråcklar nog vidare med min hageldrilling. Alla pratar Merkel men faktum är att Blasers variant är billigare. http://www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlss...&db_wid=403 Att jämföra med Merkels http://www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlss...&db_wid=404 Har man en R93a så passar ju dessutom kikare imellan.
Publicerat December 30, 200817 yr Naturligtvis en smaksak, men jag tror att en dubbelst.drilling skulle vara ett önske vapen för blandjakt på klöv. Perfekt med en hagelpipa när räven smiter, men tryggt med ett andra kulskott när det behövs. Eller varför inte en Vierling......när vi ändå håller på....................
Publicerat December 30, 200817 yr Jag har funderat från och till men så länge jag fortsätta skjuta rådjur med hagel är jag mer betjänt av backup på hagelsidan än på kulsidan. Således har jag svårt att motivera det för egen del och tråcklar nog vidare med min hageldrilling.Alla pratar Merkel men faktum är att Blasers variant är billigare. http://www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlss...&db_wid=403 Att jämföra med Merkels http://www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlss...&db_wid=404 Har man en R93a så passar ju dessutom kikare imellan. Ska man inte ha en jävla tur om kikarna samskjuter??? Annars faller väl hela ide´n?? Lite bökigt att skjuta in så fort man byter vapen......
Publicerat December 30, 200817 yr Naturligtvis en smaksak, men jag tror att en dubbelst.drilling skulle vara ett önske vapen för blandjakt på klöv. Perfekt med en hagelpipa när räven smiter, men tryggt med ett andra kulskott när det behövs. Eller varför inte en Vierling......när vi ändå håller på.................... Man skall ju orka lyfta den med utan att släpa på lavett Rent löjliga pengar är det för normaljägaren, drevjaktsvapen får ofta lite mer stryk än ett purschvapen dessutom.
Publicerat December 30, 200817 yr Ska man inte ha en jävla tur om kikarna samskjuter??? Annars faller väl hela ide´n?? Lite bökigt att skjuta in så fort man byter vapen...... Räkna klick är ju inte så svårt, kontrollskott anser jag ligga i allas intresse iaf? Jag gör det alltid så fort jag haft kikaren av på drillingen (fyrfotshak) eller någon av studsarna (Apelvrid) Men då har jag 30 meter till bänken från ytterdörren också.
Publicerat December 30, 200817 yr Det där med Vierlingen var mest sköjj............. Men vad är vitsen att ha hakmontage om man inte kan lita på det????
Publicerat December 30, 200817 yr Det där med Vierlingen var mest sköjj.............Men vad är vitsen att ha hakmontage om man inte kan lita på det???? För mig är det en stor fördel att kunna ta av kikaren under blöta och täta förhållanden som hundförare, dom öppna litar jag alltid på. Väldigt sällan har jag heller noterat någon träffläges förändring vid mina provskott. Det är nog mest en tradition jag har, och den dagen det sitter ett barr i botten är det värt den traditionen. Dock händer det förståss att jag tar av och på kikaren under samma jakt, men då är jag stärkt av att jag vet att det normalt fungerar.
Publicerat Januari 2, 200917 yr Författare hej, det har kommit en del kloka synpunket i tråden, och eftersom det egentligen känns som att det är mer "allroundjakt" än drevjakt efter klövvilt som jag ägnar mig åt så får det fortsätta vara en dröm tills vidare...
Publicerat Januari 3, 200917 yr hej,det har kommit en del kloka synpunket i tråden, och eftersom det egentligen känns som att det är mer "allroundjakt" än drevjakt efter klövvilt som jag ägnar mig åt så får det fortsätta vara en dröm tills vidare... Jag kommer att äga en dubbelstudsardrilling någon gång i livet. Ett soppigt hagelskott kan man i viss mån uppväga med ett uppföljningsskott med kula, men mycket sällan tvärtom. Jag har en kombi men är inte riktigt nöjd med att det bara är en kulpipa så den får oftast vara hemma... Om MrMauser vill slippa äta mina eftersökskalsonger i sommar kan han ju köpa den där åt mig - om någon drar sig till minnes vadet vi har om att min vapengarderob inte skulle kunna vara konstant i två år. Det är värt det, jag lovar...
Publicerat Januari 3, 200917 yr Tycker ju att det beror på vad och hur man jagar. Mest rådjur- vanlig drilling, mer blandad jakt med älg/gris/hjort- då är ju en dubbelstudsar drilling helt perfekt. Har ju ingen själv, men det borde vore ju ett perfekt val