Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sjöfågeljakt

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Är ny på forumet men har gjort mina observationer på avstånd..

Är inte sjöfågeljakt underskattad? Jag tänker då på sjöfågeljakt med vettar i synnerhet men även änder osv som jag i stort sett har obegränsad tillgång till, men inte när jag tänker efter prioriterar när klöviltsjakt knackar på dörren. Hur är det med Er på forumet ? Hur gör ni Era prioriteringar när tidsbristen sätter käppar.

Publicerat

Här på ön jagar vi "rådjur på lördagen och sjöfågel på söndagen och ibland tvärtom", det har blivit en renessans vad sjöfågel beträffar. Denna jakt hade i princip varit nedlagd i 25 år men nu smäller det ofta på sjön, det roliga är att det är nästa generation som driver på. Det byggs skåror på skären, det lånas vettar av gammgubbarna, det lämnas in vettar för lagning -_- Har fogskumssprutan framme jämt.

Det oturliga (i år) är att knipjakten gått förfärligt dåligt, isen har lagt sig först nu i vikarna och jag är nog ensam att ha båten kvar i sjön, det blir nog tillfälle att ta sig ut igen denna säsong. Det har sin tjusning att skjuta sjöfågel när det är -8 och snålblåst också :D

Raggarö

Publicerat

Tyvärr har jag längre till "ön" än vad jag har till ett annat jaktområde så därför blir det inte alltför ofta jag åker ut dit, men när jag är där så är alltid sjöfågeljakten aktuell före hårviltsjakten. I höst har det bara blivit 5 tillfällen tror jag.

• 3 weeks later...
Publicerat

20e och 25e augusti är två dagar i kalendern som är vigt för jakt på änder.

Tyvärr brukar det inte bli så många fler andjakter än så, kanske man jagar på något kvällsträck några gånger under hösten.

När jag flyttade till byn jagade jag nästan varje dag i viken nedanför mig, men inte nu.....

Kanske det beror på att det är för lätt tillgängligt, eller är man bara lat eller kanske bortskämd ?

För varje gång man är ute bjuds man på en intressant och rolig jakt.

Publicerat

Jag är ganska färsk jag också men sjöfågeljakten tycker jag är riktigt rolig.Seger har gett mig bra ställen.... :rolleyes:

Publicerat

Har riktigt dålig koll på det här med sjöfågeljakt trots att jag bor vid kusten...

Vem har jakträtten på havet? Är det någon ide att lägga vettar ute på havet och försöka skjuta från eka/mindre motorbåt? Vad kan man förvänta sig för byte? Knipa, kricka, gräsand, gäss??? (Västkusten)

Publicerat
Har riktigt dålig koll på det här med sjöfågeljakt trots att jag bor vid kusten...

Vem har jakträtten på havet? Är det någon ide att lägga vettar ute på havet och försöka skjuta från eka/mindre motorbåt? Vad kan man förvänta sig för byte? Knipa, kricka, gräsand, gäss??? (Västkusten)

Har svårt att tro att det ska kunna bli nån större succe´att jaga fågel på öppet vatten med hjälp av vettar. Möjligen efter alfågel på nåt grund där de ska hur eller hur för att äta. Men i Kalmarsund skjuter som ju ejder på sträck i september ifrån båt...

Hemma (ostkusten) så följer jakträtten på sjöfågel fiskevattnet normalt sätt. Dvs en holme kan ägas av en person men fiskevattnet innehas av nån annan och då får bara den som har fiskevattnet jaga där. Lägga ut vettar och skjuta ifrån holmen.

Det finns säkert hur många varianter på jakträtten på sjöfågel somhelst, vore intressant att höra fler!

Publicerat

Jag pratar öppet hav, är det inte något typ 150 meter eller 300 meter från strandgränsen, att det är fri jakt???

Har när jag varit ute och fiskat med båt både sett ejder och gräsand som kommit på väldigt låg höjd på väg in mot land, men detta kanske inte alls fungerar att locka dem med vettar, då båda arterna föredrar grunda lugna vatten...

Någon som har erfarenhet av detta???

Publicerat
Jag pratar öppet hav, är det inte något typ 150 meter eller 300 meter från strandgränsen, att det är fri jakt???

Har när jag varit ute och fiskat med båt både sett ejder och gräsand som kommit på väldigt låg höjd på väg in mot land, men detta kanske inte alls fungerar att locka dem med vettar, då båda arterna föredrar grunda lugna vatten...

Någon som har erfarenhet av detta???

Man måste ansöka om licens för detta. Men... Det kostar 1200 att ansöka, Och det finns lite krav "Rätt till jakt på allmänt vatten och på holmar, klippor och skär som inte hör till något hemman kan ges som individuella tillstånd till den som är fast bosatt i skärgården eller vid kusten.". Vilket är konstigt när de blev "tvungna" att upplåta jakten i fjällen för hela EU då man tydligen inte fick låsa det till de som var/är bosatta där..

Detta har jag försökt att skicka in en motion för men det händer inte ett skit. Får inga svar från någon på jägare förbundet.. Vet inte hur jag skall gå vidare.

Publicerat

Jaha det är så det ligger till,

starta en tråd om det i jägarförbundets sektion här på sidan <_< Se vad du får för svar då...

Publicerat

Ön jag bor på har ömsom kallats Bullerbyn, ömsom Lilla Kuba :D , orsaken till detta har jag förstått beror på att folk är sams och att jakt och fiske delats upp på ett vettigt sätt.

Sikfisket har alltid delats så att öbor har fiskevatten fördelat runt ön, samma sak gäller skåror för sjöfågeljakt (där ringer man och talar om vilken skåra man vill använda, skulle önskad skåra vara upptagen så tar man någon i närheten, bara bra om man kan få fågeln att flyga runt lite ^_^ ).

Älg- och småviltsjakt sker över hela ön. Pürschjakt på rådjur sker dock på egen mark.

Isen ligger - det är dags att lägga vettarna på hyllan -_-

Raggarö