Publicerat December 30, 200817 yr på morgonen den 29e december försvann min kära gammeltax, i bredared 1 mil väster om borås..... hon har aldrig varit borta längre än en timma tidigare, hon lyssnar till namnet Pepsi. vi har åht tiotals mil inatt på skogsvägar och lagt ut filtar på vändplaner i skogen. tyvärr finns det en djävulsk å mitt i markerna, vi skall gå ömse sidor på den när det ljusnat. hade även en tanke på att låta en annan hund nosa på hennes filt och koppel, för att sen se om den tar sig an spåret där pepsi försvann. nån som hört talas om fall där hund spårar hund?
Publicerat December 30, 200817 yr Författare verenda jaktlag runtomkring är underrättade,och vet att de skall kolla efter gammeltax, död eller levande. jag och far har gått längs med ån på var sida, en kilometer ungefär, den var knappt frusen nånstans och inte en tillstymmelse till att något rådjur eller tax hade försökt gå på den tunna isen som var fläckvis. så det är nog bara att bli kvar ute vid torpet och hålla tummarna, det finns mycket hus och mycket skogsvägar, förhoppningsvis har hon bara blivit lite vilse och skrotar längs med nån väg. har ju bar gått ett dygn än, dock 21 timmar längre än hennes längsta försvinnande.
Publicerat December 30, 200817 yr Håller tummarna. En av våra basset griffon var borta 3 dygn för en massa år sen, släppte honom när det började snöa... Men det slutade aldrig Kom närmare halvmetern under eftermiddagen/kvällen och han var ju putsväck. Snön dämpade alla rop och hans ev skall. Natten till dygn tre ringde det hemma, då hade han gått upp på en veranda vid en stuga (den enda bebodda i området på vintern) och fumlat runt med kattmatskålen. Tanten vaknade och skulle släppa in katten, trodde hon, men där stod en snöboll och viftade på svansen. Så det finns tillfällen det går bra, hoppas det gör det i det här fallet också.
Publicerat December 30, 200817 yr Författare tack för att ni håller tummarna.... men en grej som oroar mig är att det finns lite lodjur på dessa marker. labradoren stack samtidigt som taxen igår, hon har aldrig varit borta mer än en kvart....henne hittade vi på vägen 5 timmar senare med blödande framben och en hudbit på 4*2cm saknas. på en av våra grannmarker så fick jägaren sin stövare lodjursriven för en månad sen, uppsprättat framben och biten i ryggen....kanske är så att taxen och labben sprang på ett kattsvin och labben försökte slåss med katten?? bara tankar det har ju inte gått mycke mer än ett dygn än så länge, men tanken på att kattsvinen satt i sig min gamla tax minskar ju inte direkt deras popularitet hos mig.har vart ute nu igen och kollat av lite bergsryggar där det brukar vara populära rådjurstillhåll, för att se om jag hitta nåt slaget djur, men icke då.....
Publicerat December 30, 200817 yr hoppas ni hittar er hund :/ skall hålla tummarna om att hon hittas oskadd hemma hos någon familj.
Publicerat December 30, 200817 yr Hoppas det löser sig. När jag var yngre blev vi av med familjens tax på nyårsafton, som var sista dagen för rådjur på den tiden. Hon försvann, tystnade mitt i drevet. Pappa hittade lite rester på våren sedan, bl.a. en bit av örat med fortfarande synlig tatuering. Vill inte sänka din stämning ännu mer, men det var väldigt skönt att få reda på vad som hänt. Lycka till.
Publicerat December 31, 200817 yr Författare inget nytt idag heller om min tax....tillbringar nyårsaftonen i torpet idag, fall i fall hon skulle komma tillbaka. även i detta fallet liksom med den stulna taxen så ringde min mor till 2 st siare, en i går och en idag.båda sa att den var i livet. den igår spikade en del saker som hon omöjligtvis kunde gissa eller känna till. siarn idag sa att hon var väl omhändertagen av ett äldre par och att dne skulle komma tillbaka efter helgen, när de fick besök av sitt barn eller barnbarn. dock tror jag inte på spådomar och siare förräns nåt verkligen bevisats....
Publicerat Januari 10, 200917 yr Författare Har du fått tillbaka taxen? *hoppas* ne, vi har tyvärr inte fått tillbaka den, men vi har fått vissa indikationer att den kan ha varit framma vid ett hus i förrgår, färgbeskrivningen stämde till 100%, hon är helsvart med brunt "skägg" och långhårig under magen då hon är trimmad på övriga kroppen.... allt det stämde samt att den inte bar nån pejl....de flesta jakthundar häromkring har pejl under jakterna.....så långt stämmer det. huset ifråga skulle ställa ut mat ifall den kom tillbaka. det har gått 12 dagar nu, så det känns lite hopplöst, men jag har hört hundar som varit borta upp till 30 dar, varav många historier handlar om försvunna hundar mellan 14-20 dar, så vi får hoppas lite till....
Publicerat Januari 10, 200917 yr ne, vi har tyvärr inte fått tillbaka den, men vi har fått vissa indikationer att den kan ha varit framma vid ett hus i förrgår, färgbeskrivningen stämde till 100%, hon är helsvart med brunt "skägg" och långhårig under magen då hon är trimmad på övriga kroppen.... allt det stämde samt att den inte bar nån pejl....de flesta jakthundar häromkring har pejl under jakterna.....så långt stämmer det. huset ifråga skulle ställa ut mat ifall den kom tillbaka. det har gått 12 dagar nu, så det känns lite hopplöst, men jag har hört hundar som varit borta upp till 30 dar, varav många historier handlar om försvunna hundar mellan 14-20 dar, så vi får hoppas lite till.... Hoppas att det går bra! Jag håller tummarna för att Ni hittar eller någon hittar gammeltaxen.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Undrar hur det gått med taxen tyvärr är det ingen som vare sig hört eller sett nånting.....
Publicerat Januari 18, 200917 yr tyvärr är det ingen som vare sig hört eller sett nånting..... Vad tråkigt! Jag lider med dig kompis!
Publicerat Januari 24, 200917 yr Har inte läst denna tråd innan, fy vad Du måste må dåligt av att inte veta. Har ju själv varit av med min fd. gammeltax under stormen -99 men bara i 3 dagar. De är ju supertråkigt att inte veta, slitas mellan hopp och förtvivlan. Hoppet är de sista som går ur en. Skriv hur de går, tänker på er.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Har inte läst denna tråd innan, fy vad Du måste må dåligt av att inte veta.Har ju själv varit av med min fd. gammeltax under stormen -99 men bara i 3 dagar. De är ju supertråkigt att inte veta, slitas mellan hopp och förtvivlan. Hoppet är de sista som går ur en. Skriv hur de går, tänker på er. Lycka till....!