Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stulen Tax

Featured Replies

Publicerat

En bekant har fått hunden stulen! Det är väl enastående förbannat att folk inte har ett dugg känsla för ditt och mitt! ;)

Saxat från tidningen Ljusnan:

"Taxen Iza spårlöst försvunnen

Av Morgan Eliason

Nio månader gamla taxen Iza försvann i söndags under mystiska omständigheter i samband med jakt i Segerstatrakten. Izas ägare Nils och Rosel Tjäder, Rengsjö, är övertygade att någon stulit hunden. Vittnen har sett hur en hund plockades in i en bil på länsväg 621 öster om Segersta och på den vägen hittades även Izas pejlhalsband.

På söndagen var Nils Tjäders son Staffan ute och jagade rådjur tillsammans med taxen Iza i Segerstatrakten. Iza var försedd med GPS-pejl så att ägaren ska kunna följa henne.

Det var vid 13-tiden som Iza plötsligt blev tvärtyst mitt i ett drev. På pejlen kunde Staffan se hur hunden snabbt bar iväg 500 meter.

Pejlhalsbandet återfanns senare på länsväg 621 mellan Segersta och Mobodarne.

-Vi har vittne som sett hus en hund plockades in i en bil på den vägen. Och även vittne som sett hur något kastats ut ur en bil, vilket av allt att döma var pejlhalsbandet, säger Rosel Tjäder.

Iza är en korthårig tax som varit i familjen Tjäders ägo sedan den var åtta veckor. Och den betecknas som mycket talangfull. Hunden är försäkrad och registrerad med numret intatuerat i ena örat, 277984 Y.

- Vi har dessutom ett litet speciellt kännetecken på henne, förklarar Nils Tjäder.

Familjen Tjäder har ytterligare två hundar. En nioårig tax Onja och en fyraårig gråhund, Trixa.

Nils Tjäder var själv hos en kompis i Hallstavik och jagade i helgen.

- Jag hade en fundering på att ta med mig Iza. Men bestämde mig för att i stället ta den äldre Onja.

Redan på söndagen gjordes en polisanmälan om försvinnandet. Sedan har Nils och Rosel själva varit ute och letat. Och ringt åtskilliga telefonsamtal.

- Det är många bekanta och bekantas bekanta som har engagerat sig och ställer upp för att hjälpa till, förklarar Rosel.

- Det är ju alltid en risk att släppa en hund i skogen. Den kan bli tagen av rovdjur eller gå ner sig någonstans. Men att bli av med en hund på det här sättet är hemskt. Det är nästan som att stjäla ett barn

Förutom att åka runt och leta efter hunden har familjen Tjäder också vänt sig till en sierska, som angett att hunden finns på en plats i södra Hälsingland. Dessutom har sierskan förklarat att de kommer att få tillbaka hunden.

- Om det stämmer vet man aldrig. Men man griper varje halmstrå en sådan här gång, konstaterar Rosel.

- I första hand vill vi ju ha tillbaka hunden. Förhoppningsvis på ett smidigt sätt.

- Att hundar blir stulna är ovanligt här. Jag har i alla fall inte varit med om något sådant under de fyra år jag jobbat här, säger tf närpolischef Annelie Segerkvist, Bollnäs, som också förklarar att polisen under tisdagen inte fått in några tips eller andra upplysningar om den försvunna hunden."

Direktlänk: http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=21037

Publicerat

Folk är idioter.... ;)

Publicerat

Att inte vissa kan lära sig vad mitt o ditt är ;)

Publicerat

Vad f-n ska man med en stulen hund till? Det enda jag har hört förut är till kamphundar, men en tax ...

Dom kan ju knappast använda den till avel, och som jakthund... Nä jag tror inte att det är en jägare som har tagit den...

Tråkigt som f-n. Hoppas sierskan har rätt.

Publicerat

är det så att nån stulit den så är det ju rent fördjävligt... hoppas innerligt den kommer till rätta, sitter själv ute i torpet och väntar på min försvunna gammeltax, hoppas hela tiden att det snart skall krafsa på dörren

Publicerat
  • Författare

Slutet gott, tjuven är fast och Iza hemma igen välbehållen. Tjuven bodde i Vannsätter bara kilometer från där hon försvann. HUR tjuven tänkt komma undan upptäckt är ju såklart en gåta. Finns ärken som får märkliga infall ibland. ;) Säger som Vikegård, studieskulderna kan inte vara allt för höga...

Publicerat
Slutet gott, tjuven är fast och Iza hemma igen välbehållen. Tjuven bodde i Vannsätter bara kilometer från där hon försvann. HUR tjuven tänkt komma undan upptäckt är ju såklart en gåta. Finns ärken som får märkliga infall ibland. ;) Säger som Vikegård, studieskulderna kan inte vara allt för höga...

Skönt att höra att hunden är hemma igen. Berätta gärna mera hur ni hittade hunden och vad kräket som tog hunden sade till sitt försvar?

Publicerat
Skönt att höra att hunden är hemma igen. Berätta gärna mera hur dom listade ut vart hunden fanns och vad kräket som tog hunden sade till sitt försvar?

Han borde inte kunna säga ngt ;)

Publicerat
  • Författare
Han borde inte kunna säga ngt B)

Faktum är att han stretade emot en hel del, dom fick åka hem med honom och visa registreringspapper osv. trots att man kunde tala om vilket registrerringsnummer hunden hade i örat ;) Han hade inte stulit den och slängt halsbandet utan hittat den lösspringande så han räddade den... Inte första hunden han "räddat" heller lät det som på honom <_< Hur han än fått tag på hunden är det ju stöld eftersom det fanns en efterlysning ute på hunden hos polisen och det intatuerade numret var alldeles färskt och skarpt. Dessutom har han samma bilmodell och färg som det vittnet som såg någon slänga ut något på den platsen som halsbandet hittades på.

Ett riktigt jä-la ärkekräk låter det som i mina öron.

Publicerat

Det känns rätt skönt nu va? Grattis, eller vad säger man.

Vad blir den rättsliga påföljden för kräket? Livstid utan pardon om man frågar mig, men troligtvis bara "smäll på fingrarna" och förmaning om att inte göra om det.

Publicerat
  • Författare
Det känns rätt skönt nu va? Grattis, eller vad säger man.

Vad blir den rättsliga påföljden för kräket? Livstid utan pardon om man frågar mig, men troligtvis bara "smäll på fingrarna" och förmaning om att inte göra om det.

Känns nog inte bra förräns den som plockade hunden fått ett kännbart straff men eftersom vi bor i Sverige vet man aldrig...

Publicerat
Känns nog inte bra förräns den som plockade hunden fått ett kännbart straff men eftersom vi bor i Sverige vet man aldrig...

Man kan ju både mörda och våldta utan att få proportionsenliga straff.. skulle tippa på böter eller villkorligt/sammhällstjänst på detta.. =o/

Publicerat

Bra att hunden är tillbaka.

Publicerat

Skönt att hunden är tillbaka riktigt hemskt när hunden försvinner

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.