Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmint patroner till 222 rem.

Featured Replies

Publicerat

hoijsan.

nu när det börja bli småning tid för rövlock B) så har jag funderat att inneskaffa varmint patroner till min rävdräpare :D

och nu fundera jag vilka "normala" (alltså fabrikat som normalt syns i hyllan) är varmint skott.

gubben i vapendisken hade bara sako och norma skott till 222:an.

så han skulle måsta beställa och då skulle jag måste veta vad jag vill ha innan han beställer så snappt till frågan.

måste få namn på en eller två eller tre eller 4 eller en miljon patron märke/modeller som pulveriseras vid träff och tar ner rävar. Helst i 50-55 grains. tyngre och lättare får nämas också ;)

har försökt googla men blir inte riktigt klar på vad är vad och allt som kommer fram är exotisk amerika varor :/

Ps. Förbannade nyårsraketer här skall man då vara vakt att ingen saboterar bilar plöh. :P

Publicerat

222 Rem 40gr Federal Ballistic Tip 20/ask [54P222C] 334.00kr

Federal V-Shok 222 Remington

Kula: Nosler Ballistic Tip

Kulvikt: 40 grain / 2,59 gram

Hastighet V0: 1052 m/s

Hastighet V92: 915 m/s

Hastighet V184: 784 m/s

Hastighet V276: 668 m/s

Antal per låda: 20 st.

hemsida Federal

222 Rem 50gr Hornady V-Max Moly 20/ask [5583153] 230.00kr

hemsida Hornady

Taget från Vapex sida hemsida Vapex

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

tackar tackar :D

nu skall man bara hoppas han får in av dom <_<

Publicerat

Annars finns ju Varmint grenade... exploderande kula som inte lämnar något utgångshål i räv men spränger en kråka i smådelar.

Publicerat
http://ca.youtube.com/watch?v=sYigC49tnh8

En film från tillverkaren...

Barnes ja.. men finns de att få tag på i sverige? Har letat utan att hitta.. men det finns väl på vapex som allt annat antar jag ;)

Publicerat
Barnes ja.. men finns de att få tag på i sverige? Har letat utan att hitta.. men det finns väl på vapex som allt annat antar jag ;)

Kulor finns ju iaf. Har ett lass liggande här hemma B);)

Men jag har svårt att se att Barnes skapelse skulle tillföra nåt nytt. De flesta varmintkulor gör jobbet.

Publicerat
Kulor finns ju iaf. Har ett lass liggande här hemma ;);)

Men jag har svårt att se att Barnes skapelse skulle tillföra nåt nytt. De flesta varmintkulor gör jobbet.

rätt talat.

Publicerat
rätt talat.

Ska ner o ladda upp ett gäng Nosler BT idag o se hur de går. De är väl inte riktigt så explosiva men till mina rävar går dom säkert fint.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

vad jag kom fram till efter en tids googlande är att barnes varmint grenade inte kommer färdigt laddad i 222 rem. utan bara i 223rem :/

men tack för tipsen ^^ får bli några askar av federal och Hornady ^^ :P vad vad skall man ta ? 40 grains ?

skjuter flakare ? och bättre presission ? viss chans att dom inte "biter" lika hårt ?

Publicerat
  • Författare

OBS

fick besked att dom inte går att få tag på.!

nu måste jag då ha andra varmint patroner ? vad finns det? :rolleyes:

Publicerat

Undran:

Är Nosler BT en varmintkula? Borde inte en mjuk blyspets funka bra, typ Sako Gamehead? Finns både 50 och 55 grs från fabrik.

/Må

Publicerat
Undran:

Är Nosler BT en varmintkula? Borde inte en mjuk blyspets funka bra, typ Sako Gamehead? Finns både 50 och 55 grs från fabrik.

/Må

BT under 6 mm (väl) är av varmintkaraktär. Har skjutit några bävrar med den i .222 och skallskott på 2 meters håll ger inte genomslag, helt sinnessjukt. Jag sköt en kråka en gång som jag trodde att jag hade missat eftersom jag inte kunde se något kvar, men den låg där på en yta motsvarande en boxningsring.... :D

Publicerat

Sako Arrowhead (3,2g/50grs) är ju en Nosler Balistic tip. Den borde väl handlarn kunna ta hem ganska enkelt om han handlar med Sako i övrigt. Har aldrig använt den själv, men om du provar den och gillar den så låt höra, jag har varit nyfiken på den länge!

• 1 year later...
Publicerat
Sako Arrowhead (3,2g/50grs) är ju en Nosler Balistic tip. Den borde väl handlarn kunna ta hem ganska enkelt om han handlar med Sako i övrigt. Har aldrig använt den själv, men om du provar den och gillar den så låt höra, jag har varit nyfiken på den länge!

Stämmer. Har skjutit räv med den på 100 m med 222. Mycket effektiv. Här är bild när jag sköt med Sako på telefonkataloger

MVH

Marcus

post-5323-1271762090_thumb.jpg

• 4 months later...
Publicerat

Jeg har laddet Nosler BST 40 grains til min .222 i 2 år nu og den er veldig bra på alt fra Räv og mindre ( svartfågel).

Min måler 1023ms. og skyter 3klöver på 100m. i en Tikka T3 Varmint bösse.

• 1 month later...
Publicerat

Remington 50grs accutip hade jag i 222an innan jag bytte till 223a

ruskigt effektiv och knappt genomslag i räven, kluckade bara när man lyfte dom.

finns på torsbo om inte annat, där köpte jag mina.

god jakt!

/Jimmy

• 1 month later...