Publicerat Januari 1, 200917 yr nåpgon som var man kan få tag på sprayfärg/graffiti färg. helst i butik (Göteborg) och highlights vet jag redan om.
Publicerat Januari 2, 200917 yr Funkar det inte med burklack till bilar?? Finns väl i alla biltillbehörs butiker??
Publicerat Januari 6, 200917 yr Författare Funkar det inte med burklack till bilar?? Finns väl i alla biltillbehörs butiker?? skall det vara snyggt så NEJ!. någon som tycker det är fel att spraymåla en CZ 453 Lux? satte på kolvkam och nu vill jag ha lite förändring. gärna respons
Publicerat Januari 6, 200917 yr skall det vara snyggt så NEJ!. någon som tycker det är fel att spraymåla en CZ 453 Lux? satte på kolvkam och nu vill jag ha lite förändring. gärna respons Varför bry sig om vad andra tycker, måla på om det är i en annan färg du vill ha den =) Läste om någon speciell vapenfärg, DuraCoat.. ska tydligen vara svår att få tag på dock.
Publicerat Januari 6, 200917 yr WC- två steg, gäller efter att du har slipat till och avfettat hela kolven skall du måla dem med en tvåkomponents grundfärg, svart, vit eller blå finns att tillgå, jag har använt international båtfärg tidigare, nästa steg är att du köper TAMYIA sprejfärger i en hobbybutiken, burkarna är små och kostar 50 kr styck typ, därefter är det bara att maska och måla om man vill det. För egen del hade jag andra idéer och jag frihandade hela målningen. /C Varför bry sig om vad andra tycker, måla på om det är i en annan färg du vill ha den =) Läste om någon speciell vapenfärg, DuraCoat.. ska tydligen vara svår att få tag på dock.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare WC-två steg, gäller efter att du har slipat till och avfettat hela kolven skall du måla dem med en tvåkomponents grundfärg, svart, vit eller blå finns att tillgå, jag har använt international båtfärg tidigare, nästa steg är att du köper TAMYIA sprejfärger i en hobbybutiken, burkarna är små och kostar 50 kr styck typ, därefter är det bara att maska och måla om man vill det. För egen del hade jag andra idéer och jag frihandade hela målningen. /C fick rek. om Montana Gold på highlights.se där en annan har köpt matt sprayfärg och matt klarlack. duger det inte med en vanlig grundfärg för trä då?
Publicerat Januari 18, 200917 yr Jag skulle vilja har en stark/tålig fuktbarriär att omsluta kolvträet för att minska risken för att fukten skall komma in och förstöra kolven under färgen. Du väljer själv hur du skapar denna barriär, jag är för dålig på trä behandling för att kunna ge dig avgörande råd om ditt förslag, en sak att tänka på att det är ganska lätt att göra om det hela om man känner att det blivit fel. /C fick rek. om Montana Gold på highlights.se där en annan har köpt matt sprayfärg och matt klarlack. duger det inte med en vanlig grundfärg för trä då?
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Jag skulle vilja har en stark/tålig fuktbarriär att omsluta kolvträet för att minska risken för att fukten skall komma in och förstöra kolven under färgen.Du väljer själv hur du skapar denna barriär, jag är för dålig på trä behandling för att kunna ge dig avgörande råd om ditt förslag, en sak att tänka på att det är ganska lätt att göra om det hela om man känner att det blivit fel. /C men den fuktbarriär som du nämner stänger ju in trät? trä måste ju andas. och dessutom är ju klarlacken en form av skydd för fukt utifrån..
Publicerat Januari 18, 200917 yr Har lite erfarenhet om att gamla lackade kolvar har tendens att spricka. Hur det är om man verkligen förseglar dom så dom blir totalt "täta" vet jag inte............men trä ska ju andas, är ju ett levade matrial. Glöm för fan inte att försegla HELA kolven, under bakkappa , inuti kolven etc. Kommer det in fukt där så är det nog kört...........Men jag är skeptisk.........
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Har lite erfarenhet om att gamla lackade kolvar har tendens att spricka. Hur det är om man verkligen förseglar dom så dom blir totalt "täta" vet jag inte............men trä ska ju andas, är ju ett levade matrial. Glöm för fan inte att försegla HELA kolven, under bakkappa , inuti kolven etc. Kommer det in fukt där så är det nog kört...........Men jag är skeptisk......... jag målar bara utsidan så att trät kan andas och ventilera ut ev fukt.
Publicerat Januari 18, 200917 yr jag målar bara utsidan så att trät kan andas och ventilera ut ev fukt. Det jag funderar på är om det kan bli för tätt efter du har målat. Kommer det då in fukt på nåt ställe är det kanske kört......Vet att kolvar som har lack i ställe för olje behandling tenderar att spricka med tiden. Men tro inte jag är någon expert!!!! Bara vad jag tror!!!!
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Det jag funderar på är om det kan bli för tätt efter du har målat. Kommer det då in fukt på nåt ställe är det kanske kört......Vet att kolvar som har lack i ställe för olje behandling tenderar att spricka med tiden. Men tro inte jag är någon expert!!!! Bara vad jag tror!!!! jo men eftersom jag bara målar utsidan så kan fukten tränga ut på insidan eller vid luckor i målningen, bakkappa, skruvhål osv
Publicerat Januari 18, 200917 yr jo men eftersom jag bara målar utsidan så kan fukten tränga ut på insidan eller vid luckor i målningen, bakkappa, skruvhål osv Kan det inte vara precis tvärtom, när fukt tränger in där spricker kolven/färgen??
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Kan det inte vara precis tvärtom, när fukt tränger in där spricker kolven/färgen?? tror mer på att när kolven blir för torr så torkar fibrerna isär, mindre sprickor uppstår och den spricker vid nästa rekyl. men jag kan ha fel
Publicerat Januari 19, 200917 yr Ja va fan, det är ju bara å testa. Lägg in bilder och beskrivning på hur du gjorde sen.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Kul med lackad kolv. Kompisen lacka sin i beretta automat vit och svart och lät en duktig kille måla en pointer som står och en fasan på andra sidan,,om jag minns rätt. Ser helt ok ut Brorsan har en browningbock som är originallackad röd/svart och guld. Snyggt det med
Publicerat Januari 24, 200917 yr Författare lägger en beställning på färg när jag övertalat frugan om hur viktigt detta är
Publicerat Februari 4, 200917 yr Författare klar! är ni nyfikna så kan ni titta i denna tråden http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=73660