Publicerat Januari 1, 200917 yr Blev uppringd för en dryg månad sedan ang en påskjuten gris i grannlänet, skytten hade anlitat ett själv meriterat ekipage och med detta så trodde han saken var klar. och eftersom jag inte hörde av dessa flera gånger under natten så föll hela händelsen i glömska för mig, sen har jag en bit att resa och var väl kanske så där måttligt sugen på att ge mig iväg. Dessa anländer med en spårhund samt en inlånadspets, denna som enligt utsaga anses vara säkerheten själv på just vildsvin. Efter drygt 2timmars snurrande i en plantering om ca 4ha av hela ekipaget så får han till svar att grisen inte är träffad. Trots att han påpekade för eftersöksjägaren att grisen gick omkull vid skottet, och att den hade vinglat rejält då den gick över en väg bakom platsen där skytten satt. Han tyckte även sig se att benen gick i så att säga otakt då han såg den under ett kort ögonblick. Just att de inte håller jämna och normala steg brukar vara ett mindre gott tecken, med dock ett klart tecken på träff iaf, dock så kan man säga med ganska, eller rättare sagt med mycket stor säkerhet att träffen sitter långt bak i kroppen alt i buken rent av. Den gångna helgen så var jag på plats för att vara hundförare åt jaktlaget där marken och skytten ingår, i sista såten så skulle jag gå i närheten av området där han har sin åtel. Efter bara 10min efter släpp så får jag se på Gps.en att hunden står stilla, efter ytterligare 3sms så inser jag att hunden verkligen står helt stilla utan att släppa skall? Jag sätter kurs mot platsen och på vägen fram så passera jag skytten som sitter just i anslutning till sin åtel, jag frågar om han hört något från hunden men det har varit helt tyst.... märkligt tänker jag! Sista sms.et säger att jag nu är ca 50m från hunden och att hon fortfarande står still just vid sidan av vägen, jag meddelar skytten att vara med vid vägen för jag har inte en aning om vad hunden håller på med ? Efter några minuter så ser jag hunden och inser nu varför hon står stilla här ligger ett kadaver av en gris just intill vägen, och endast ett stenkast från skytten, ja vi stegade senare avståndet till 36m. Nu är den helt uppäten av korp och kråkfågel mfl, passkytten drar sig då till minnes episoden som nämns tidigare. En galt har det iaf varit och vikten uppskattas till omkring 60-75kg, betarna som är synliga är ca 4-5cm, lite synd på ett så fint djur. Men misstag sker och kommer att inträffa flera gånger, så ni som sitter vid era åtlar låt er inte nöjas med ett ekipages utsaga ang trolig utgång av skottet. Är ni det minsta osäkra så testa ett nytt ekipage för säkerhetskull.. //B
Publicerat Januari 1, 200917 yr Tråkig historia, hoppas att eftersöksjägaren får veta det här, så att denne kan ta med sig det nästa gång denne ska ut.
Publicerat Januari 1, 200917 yr Författare Tråkig historia, hoppas att eftersöksjägaren får veta det här, så att denne kan ta med sig det nästa gång denne ska ut. Hej där.. Jodå han är nog säkert informerad om det inträffade, är inte på något sätt ute efter att lasta någon för det inträffade utan vill bara påtala behovet av flera åsikter, och hur illa det kan gå ! Att man kanske inte ska lita blint på första hunden som kommer på plats. Har själv gjort en del rejäla djup dykningar och grova misstag där jag förlitat mig uteslutande på hunden, tror även att man som just eftersöksjägare ibland blir lite noncalant när det kommer till att lyssna på skytten påplats , man har allt som oftast redan senariet nästa 100%ligt klart för oss ang hur det gick till. Vi ska liksom ha klart för oss att han om någon vet hur det gick till och vad som hände efter skottet, det gäller då att ställa rätt frågor och kanske tolka dessa på rätt sätt och efter behov av vetskap //B
Publicerat Januari 1, 200917 yr Aj då, det var en mindre trevlig händelse. Det är ju sånt som man vill inte ska hända men ändå händer det. Det händer sådant inom all jakt och det är inte sista gången heller tyvärr.
Publicerat Januari 1, 200917 yr Tråkigt när det går så här, men är nog inte helt ovanligt. Än är det inte lagbrott o misslyckas. Feedback är extremt viktigt till ekipagen, annars är risken överhängade att samma misstag görs igen o igen. Lite lustigt att skytten kunde ge så mycket info vad som hände efter skott men inte kommit åt å dra på en smäll till? Brukligt brukar ju va att de small o så var grisen/grisarna borta. Alternativt att de hunnit se att den gick omkull eller nått sånt.
Publicerat Januari 2, 200917 yr Trist när något sånt händer! men 36m tycker jag dom borde funnit!.. om de nu inte gott i en STOR cirkel för att ta sårlega där villsäja!.. men man lär sej av misstagen!.. å kommer tillbaka med nya krafter!.. Mvh Mamre!..