Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Mauser som hundförarbössa?

Featured Replies

Publicerat

Har en fin Sako Mauser i kal 30-06 som jag skulle vilja göra lite smidigare. Alternativ säljer jag den och införskaffar en färdig drevjaktspang... Kalibern är väl tyvärr inte direkt optimal i en kort pipa :D Idag sitter en Meopta 3-12x56 på vilket gör att jag inte kan ha det bakre kornet monterat. Jag gillar bössan men vet inte om det är synd att bygga om den..... Funderar isåfall på att korta pipan till 52cm montera recknagel fram och bak. Avlägsna och flytta fram positionen på det bakre siktbladet och sätta Meoptan i snabbfästen istället. Tips mottages tacksamt!

Mvh Johan

Publicerat

Sako M98 dräller det inte av... så den är synd att kapa sönder! Vill du bygga en drevjaktspang så kan du köpa en HVA i tex 8x57 JS 9,3x57 eller 9,3x62 för en spottstyver. Säljer du sakon så får du några tusenlappar mera till byggkostnader. Har du den med standard flaggsäkring M98 eller original sako sidosäkring och plundringsbar magasinsbotten?

Publicerat

Skall du kapa ner pipan så rekomenderar jag inte 9,3X62 men väl 9,3X57 eller en 8X57IS Dom två sistnämda kan man hitta orörda för under tusenlappen.

Publicerat
  • Författare
Sako M98 dräller det inte av... så den är synd att kapa sönder! Vill du bygga en drevjaktspang så kan du köpa en HVA i tex 8x57 JS 9,3x57 eller 9,3x62 för en spottstyver. Säljer du sakon så får du några tusenlappar mera till byggkostnader. Har du den med standard flaggsäkring M98 eller original sako sidosäkring och plundringsbar magasinsbotten?

Hej!

Det har varit flagga på den men nu sitter det slät styrhylsa samt Boldtrycke på den. Bössan har plundringsbar magasinbotten. Visst kan det vara synd att kapa sönder bössan, jag känner lite likadant. Jag har byggt ett par drevjaktspangar av Husqvarnor, har en som är på väg ut B) i 9,3x62 funkar fint, men får lämna till förmån för en kombi. Tyvärr begränsas ju vapenbudgeten av allt som har med stor familj att göra....Kanske skulle sälja bössa komplett med sikte och leta efter nåt lämpligt byggobjekt ;)

Mvh Johan

Publicerat
Hej!

Det har varit flagga på den men nu sitter det slät styrhylsa samt Boldtrycke på den. Bössan har plundringsbar magasinbotten. Visst kan det vara synd att kapa sönder bössan, jag känner lite likadant. Jag har byggt ett par drevjaktspangar av Husqvarnor, har en som är på väg ut B) i 9,3x62 funkar fint, men får lämna till förmån för en kombi. Tyvärr begränsas ju vapenbudgeten av allt som har med stor familj att göra....Kanske skulle sälja bössa komplett med sikte och leta efter nåt lämpligt byggobjekt ;)

Mvh Johan

Det hadde jag gort för sågar man av en 30-06 så får man en rejäl rekyl som tack jobbet. Bössan blir direkt otrevlig.

Publicerat
  • Författare
Det hadde jag gort för sågar man av en 30-06 så får man en rejäl rekyl som tack jobbet. Bössan blir direkt otrevlig.

Det kanske blir så trots allt...problemet är att den skjuter riktigt bra och är perfekt passbössa, men jag fördedrar att gå med hunden framför sittejakten.... ;)

Publicerat

Har du fullt i övrig ?

Publicerat
  • Författare
Har du fullt i övrig ?

Nej det har jag inte... Har bara fyra just nu får ju ha 6, så hade man bara lite mer dollars kunde den få stanna :P

Mvh Johan

Publicerat

För ca 2500kr byggde jag en 8 X 57IS ink inköp Den är kortad till 470mm bokolv Leupold kikare appel vrid mont. Fråga Rune här på forumet han har sett skapelsen. Var bor du?

Publicerat
  • Författare
För ca 2500kr byggde jag en 8 X 57IS ink inköp Den är kortad till 470mm bokolv Leupold kikare appel vrid mont. Fråga Rune här på forumet han har sett skapelsen. Var bor du?

Jag bor utanför Kalmar, det var ju en rätt blygsam summa. Jag har funderat lite på en 8x57JS faktiskt, men jag är lite tveksam till fler byggen just nu...Men troligtvis så blir det nåt iallafall :P

Publicerat

Hitta en Hva 640 Med tjock bok kolv i rätt kalider så lovar jag att du kan göra 95% i garaget. Det är bara kröningen och borrning till klackar som du bör lämna till fackman.

Publicerat
  • Författare
Hitta en Hva 640 Med tjock bok kolv i rätt kalider så lovar jag att du kan göra 95% i garaget. Det är bara kröningen och borrning till klackar som du bör lämna till fackman.

Kapat och krönt pipor har jag gjort förr, är svarv & fräskunnig med tillgång till en hyfsat stor maskinpark :D Mitt problem ligger nog mer på det "mentala" stadiet ^_^ Jakten på den ultimata studsarn som funkar till allt utan att kosta skjortan driver en till vansinne.

//Johan

Publicerat

Då kan du göra allt själv. Köp en och prova du blir förvånad hur lätt det är.