Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp

Featured Replies

Publicerat

Nu när jag äntligen fått tummer ur o ska ladda mina .222 så stöter jag på problem.

Hylshalsen ser ut så här när jag har pressat i kulan.

post-2287-1230814989_thumb.jpg

Jag har provat att släppa i en kula i en okalibrerad hylsa och där ramlar den i utan motstånd, Jag har justerat om verktyget två ggr och får samma resultat.

Verktyget har jag justerat så att det möter hylshållaren. Ska jag kanske vrida upp det en liten bit om det är så att det kommer i kontakt med hylsan innan jag fått ner den till rätt djup?

Ska nog prova att gör det bara för att se hur det blir.

Ser nästan ut som om kulan är lite för stor men så kan väl inte vara fallet.

Kulan är en 0.284 Nosler BT på 50 grain

/Bedrövad och frustrerad nybörjare.

Publicerat

Ho ho!

Du har skruvat ned verktyget på tok för långt, backa 3 varv från hylshållaren och testa om så skall du se att det kommer funka.

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
Ho ho!

Du har skruvat ned verktyget på tok för långt, backa 3 varv från hylshållaren och testa om så skall du se att det kommer funka.

Mvh. Robban

Läste just något sådant ,,, jag springer nog ner o provar med en gång..

Tack

/Hoppfull

Publicerat

Den tabben gjorde jag också en gång... :D

Publicerat
  • Författare

Vred upp verktyget 3 varv, då nådde inte kulisättaren ner till rätt mått. vred tillbaka ett varv, PERFEKT

Super mycket tack för hjälpen :D:(

/Lasse

Publicerat
Vred upp verktyget 3 varv, då nådde inte kulisättaren ner till rätt mått. vred tillbaka ett varv, PERFEKT

Super mycket tack för hjälpen :D:(

/Lasse

Nej nej, inget att tacka för Lasse... ^_^

Publicerat
  • Författare

NU är en laddtege uppladdad och förhoppningsvis provskjutas i morgon.

Utan din snabba hjälp hade jag klurat än.

/Lasse

Publicerat

Ska man vara petig så räcker det utmärkt att skruva upp verktyget 2 varv ;)

Publicerat
  • Författare
Ska man vara petig så räcker det utmärkt att skruva upp verktyget 2 varv B)

Vilken tur <_<

Är det vanligt att kulsättningsverktyget bottnar vid ca 3 varv upp, jag har säkert en cm kvar innan skruven kommer ner så långt att en tar i.

Känns som att man kan få problem med korta kulor ;)

/Lasse

Publicerat
Känns som att man kan få problem med korta kulor ;)

Ja, ibland går kulisättarskruven i botten och patronen är ändå för lång. Då får man börja finlira genom att skruva ner hela verktyget istället. Men det brukar gå fint B)

Publicerat

Jag gjorde exakt samma sak häromdagen när jag laddade Sierras MatchKing till 6,5x55 ;)

Känns bra att vi är fler dumskallar som trasslar lite innan det blir rätt B)<_<

Publicerat

Sätt i en tom hylsa. Skruva försiktigt ned kulisättarverktyget. När du känner ett motstånd vänder du och skruvar upp verktyget ett varv eller så. Motståndet du känner är crimp-kanten i verktyget, dvs den lilla kant som ska vika in hylshalsen i rillan på kulan.

Publicerat
  • Författare
Jag gjorde exakt samma sak häromdagen när jag laddade Sierras MatchKing till 6,5x55 :P

Känns bra att vi är fler dumskallar som trasslar lite innan det blir rätt :DB)

Visst är det så :huh: Himla skönt att man upptäcker det i laddboden o inte i skogen eller i värsta fall när man vaknar upp i sjukhussängen.

/Lasse

Publicerat

Hej

+ 1 på vad STADSBO skrev men det känns helt onödigt att skruva upp verktyget så mycket som ett helt varv ,max 1/4 räcker bra så länge du inte har fetmycket skillnad i hylslängd ^_^ , du kommer troligen även få mindre vingel på kulorna när kulan och hylsan har mer stöd av verktyget under ipressning , lås sedan låsringen/muttern så behöver du aldrig tänka på det mer sedan

Publicerat
  • Författare
Hej

+ 1 på vad STADSBO skrev men det känns helt onödigt att skruva upp verktyget så mycket som ett helt varv ,max 1/4 räcker bra så länge du inte har fetmycket skillnad i hylslängd :lol: , du kommer troligen även få mindre vingel på kulorna när kulan och hylsan har mer stöd av verktyget under ipressning , lås sedan låsringen/muttern så behöver du aldrig tänka på det mer sedan

Det är FET låst nu ;)

Tyvärr han solen gå ner utan att jag han ut o provskjuta :rolleyes:

Men i morgon em kanske jag hinner efter en dag i skogen med slit o släp.

/Lasse

Publicerat
Hej

+ 1 på vad STADSBO skrev men det känns helt onödigt att skruva upp verktyget så mycket som ett helt varv ,max 1/4 räcker bra så länge du inte har fetmycket skillnad i hylslängd :) , du kommer troligen även få mindre vingel på kulorna när kulan och hylsan har mer stöd av verktyget under ipressning , lås sedan låsringen/muttern så behöver du aldrig tänka på det mer sedan

Kanske kan ligga nåt i det. 1 varv = 1,8 mm och det låter ju onödigt...

Publicerat
Sätt i en tom hylsa. Skruva försiktigt ned kulisättarverktyget. När du känner ett motstånd vänder du och skruvar upp verktyget ett varv eller så. Motståndet du känner är crimp-kanten i verktyget, dvs den lilla kant som ska vika in hylshalsen i rillan på kulan.

Det var exakt så jag förstod det hemma i laddboden när jag såg att hylskanten såg konstig ut. Det har aldrig hänt med Lee-verktygen i 30-06, men där är det ju ett eget crimpverktyg att använda OM man nörvändigtvis vill cirmpa.

Med RCBS-verktygen verkar det som att det crimpar om man pressar upp hylsan den sista millimetern, är det korrekt uppfattat?

Publicerat
Det var exakt så jag förstod det hemma i laddboden när jag såg att hylskanten såg konstig ut. Det har aldrig hänt med Lee-verktygen i 30-06, men där är det ju ett eget crimpverktyg att använda OM man nörvändigtvis vill cirmpa.

Med RCBS-verktygen verkar det som att det crimpar om man pressar upp hylsan den sista millimetern, är det korrekt uppfattat?

Hmm. Jag helkalibrerar med just RCBS och där kan jag känna crimpkanten (fast jag har aldrig crimpt någon gång).

Men därefter använder jag LEE Collet Die, ett halskalibreringsverktyg, och det kör jag med kanske 4-5 ggr innan det återigen är dags för en helkalibrering.

LEE borde ha en crimpkant. Jag saknar en LEE vanlig kulisättare men har bruxen till deras press, och där talas om crimpkanten. (Factory Crimpern nämns som ett extraverktyg).

Men du som tydligen har båda - gör ett prov och berätta!

Publicerat

Var tvungen att konsultera Ladeboken, där skrivs att det är en fördel att crimpa i ett separat moment gärna med ett eget verktyg, och Lee´s factory crimp nämns som ett mycket bra verktyg. Om det dessutom går att crimpa direkt i deras kulisättare måste jag nog, som du skriver, går ner och testa. Men jag har aldrig brytt mig om att crimpa, de kulor jag laddat som har crimprand har jag tillräcklig precision med för det de är ägnade. Jag har heller ingen bössa med rörmagasin så jag behöver crimpa för det.

Publicerat
Var tvungen att konsultera Ladeboken, där skrivs att det är en fördel att crimpa i ett separat moment gärna med ett eget verktyg, och Lee´s factory crimp nämns som ett mycket bra verktyg. Om det dessutom går att crimpa direkt i deras kulisättare måste jag nog, som du skriver, går ner och testa. Men jag har aldrig brytt mig om att crimpa, de kulor jag laddat som har crimprand har jag tillräcklig precision med för det de är ägnade. Jag har heller ingen bössa med rörmagasin så jag behöver crimpa för det.

Som Ladeboken beskriver är det lämpligast att crimpa i ett separat steg dvs att först sätter man i kulorna enligt stadsbo och min rekomendation och sedan justerar man ned verktyget tills det crimpar och då har man NATURLIGTVIS för skruvat upp kulisättar justerings skruven några varv så att den inte har kontakt med kulan .

Crimpning med standardverktyg typ RCBS mf så bör man ha kulor med sk crimprill och justera patronlängden så att rillen hamnar mitt för hylskanten då det är i rillen som hylskanten skall crimpas in .

Om man crimpar med standardverktyg på en kula utan rill så är det risk att hylshalsen och bröstet blir kvaddat typ som skurebo's hylsa i trådstarten .

Skall man crimpa en kula utan crimprill så är det LEE Factory Crimp som gäller .

Publicerat

Crimpade precis mina bumlingar till 44:an enligt ovanstående metod, funkar sketabrä!!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.