Publicerat Januari 1, 200917 yr Nu när jag äntligen fått tummer ur o ska ladda mina .222 så stöter jag på problem. Hylshalsen ser ut så här när jag har pressat i kulan. Jag har provat att släppa i en kula i en okalibrerad hylsa och där ramlar den i utan motstånd, Jag har justerat om verktyget två ggr och får samma resultat. Verktyget har jag justerat så att det möter hylshållaren. Ska jag kanske vrida upp det en liten bit om det är så att det kommer i kontakt med hylsan innan jag fått ner den till rätt djup? Ska nog prova att gör det bara för att se hur det blir. Ser nästan ut som om kulan är lite för stor men så kan väl inte vara fallet. Kulan är en 0.284 Nosler BT på 50 grain /Bedrövad och frustrerad nybörjare.
Publicerat Januari 1, 200917 yr Ho ho! Du har skruvat ned verktyget på tok för långt, backa 3 varv från hylshållaren och testa om så skall du se att det kommer funka. Mvh. Robban
Publicerat Januari 1, 200917 yr Författare Ho ho!Du har skruvat ned verktyget på tok för långt, backa 3 varv från hylshållaren och testa om så skall du se att det kommer funka. Mvh. Robban Läste just något sådant ,,, jag springer nog ner o provar med en gång.. Tack /Hoppfull
Publicerat Januari 1, 200917 yr Författare Vred upp verktyget 3 varv, då nådde inte kulisättaren ner till rätt mått. vred tillbaka ett varv, PERFEKT Super mycket tack för hjälpen /Lasse
Publicerat Januari 1, 200917 yr Vred upp verktyget 3 varv, då nådde inte kulisättaren ner till rätt mått. vred tillbaka ett varv, PERFEKTSuper mycket tack för hjälpen /Lasse Nej nej, inget att tacka för Lasse...
Publicerat Januari 1, 200917 yr Författare NU är en laddtege uppladdad och förhoppningsvis provskjutas i morgon. Utan din snabba hjälp hade jag klurat än. /Lasse
Publicerat Januari 1, 200917 yr Ska man vara petig så räcker det utmärkt att skruva upp verktyget 2 varv
Publicerat Januari 1, 200917 yr Författare Ska man vara petig så räcker det utmärkt att skruva upp verktyget 2 varv Vilken tur Är det vanligt att kulsättningsverktyget bottnar vid ca 3 varv upp, jag har säkert en cm kvar innan skruven kommer ner så långt att en tar i. Känns som att man kan få problem med korta kulor /Lasse
Publicerat Januari 1, 200917 yr Känns som att man kan få problem med korta kulor Ja, ibland går kulisättarskruven i botten och patronen är ändå för lång. Då får man börja finlira genom att skruva ner hela verktyget istället. Men det brukar gå fint
Publicerat Januari 1, 200917 yr Jag gjorde exakt samma sak häromdagen när jag laddade Sierras MatchKing till 6,5x55 Känns bra att vi är fler dumskallar som trasslar lite innan det blir rätt
Publicerat Januari 1, 200917 yr Sätt i en tom hylsa. Skruva försiktigt ned kulisättarverktyget. När du känner ett motstånd vänder du och skruvar upp verktyget ett varv eller så. Motståndet du känner är crimp-kanten i verktyget, dvs den lilla kant som ska vika in hylshalsen i rillan på kulan.
Publicerat Januari 1, 200917 yr Författare Jag gjorde exakt samma sak häromdagen när jag laddade Sierras MatchKing till 6,5x55 Känns bra att vi är fler dumskallar som trasslar lite innan det blir rätt Visst är det så Himla skönt att man upptäcker det i laddboden o inte i skogen eller i värsta fall när man vaknar upp i sjukhussängen. /Lasse
Publicerat Januari 1, 200917 yr Hej + 1 på vad STADSBO skrev men det känns helt onödigt att skruva upp verktyget så mycket som ett helt varv ,max 1/4 räcker bra så länge du inte har fetmycket skillnad i hylslängd , du kommer troligen även få mindre vingel på kulorna när kulan och hylsan har mer stöd av verktyget under ipressning , lås sedan låsringen/muttern så behöver du aldrig tänka på det mer sedan
Publicerat Januari 1, 200917 yr Författare Hej+ 1 på vad STADSBO skrev men det känns helt onödigt att skruva upp verktyget så mycket som ett helt varv ,max 1/4 räcker bra så länge du inte har fetmycket skillnad i hylslängd , du kommer troligen även få mindre vingel på kulorna när kulan och hylsan har mer stöd av verktyget under ipressning , lås sedan låsringen/muttern så behöver du aldrig tänka på det mer sedan Det är FET låst nu Tyvärr han solen gå ner utan att jag han ut o provskjuta Men i morgon em kanske jag hinner efter en dag i skogen med slit o släp. /Lasse
Publicerat Januari 1, 200917 yr Hej+ 1 på vad STADSBO skrev men det känns helt onödigt att skruva upp verktyget så mycket som ett helt varv ,max 1/4 räcker bra så länge du inte har fetmycket skillnad i hylslängd , du kommer troligen även få mindre vingel på kulorna när kulan och hylsan har mer stöd av verktyget under ipressning , lås sedan låsringen/muttern så behöver du aldrig tänka på det mer sedan Kanske kan ligga nåt i det. 1 varv = 1,8 mm och det låter ju onödigt...
Publicerat Januari 2, 200917 yr Sätt i en tom hylsa. Skruva försiktigt ned kulisättarverktyget. När du känner ett motstånd vänder du och skruvar upp verktyget ett varv eller så. Motståndet du känner är crimp-kanten i verktyget, dvs den lilla kant som ska vika in hylshalsen i rillan på kulan. Det var exakt så jag förstod det hemma i laddboden när jag såg att hylskanten såg konstig ut. Det har aldrig hänt med Lee-verktygen i 30-06, men där är det ju ett eget crimpverktyg att använda OM man nörvändigtvis vill cirmpa. Med RCBS-verktygen verkar det som att det crimpar om man pressar upp hylsan den sista millimetern, är det korrekt uppfattat?
Publicerat Januari 2, 200917 yr Det var exakt så jag förstod det hemma i laddboden när jag såg att hylskanten såg konstig ut. Det har aldrig hänt med Lee-verktygen i 30-06, men där är det ju ett eget crimpverktyg att använda OM man nörvändigtvis vill cirmpa. Med RCBS-verktygen verkar det som att det crimpar om man pressar upp hylsan den sista millimetern, är det korrekt uppfattat? Hmm. Jag helkalibrerar med just RCBS och där kan jag känna crimpkanten (fast jag har aldrig crimpt någon gång). Men därefter använder jag LEE Collet Die, ett halskalibreringsverktyg, och det kör jag med kanske 4-5 ggr innan det återigen är dags för en helkalibrering. LEE borde ha en crimpkant. Jag saknar en LEE vanlig kulisättare men har bruxen till deras press, och där talas om crimpkanten. (Factory Crimpern nämns som ett extraverktyg). Men du som tydligen har båda - gör ett prov och berätta!
Publicerat Januari 2, 200917 yr Var tvungen att konsultera Ladeboken, där skrivs att det är en fördel att crimpa i ett separat moment gärna med ett eget verktyg, och Lee´s factory crimp nämns som ett mycket bra verktyg. Om det dessutom går att crimpa direkt i deras kulisättare måste jag nog, som du skriver, går ner och testa. Men jag har aldrig brytt mig om att crimpa, de kulor jag laddat som har crimprand har jag tillräcklig precision med för det de är ägnade. Jag har heller ingen bössa med rörmagasin så jag behöver crimpa för det.
Publicerat Januari 2, 200917 yr Var tvungen att konsultera Ladeboken, där skrivs att det är en fördel att crimpa i ett separat moment gärna med ett eget verktyg, och Lee´s factory crimp nämns som ett mycket bra verktyg. Om det dessutom går att crimpa direkt i deras kulisättare måste jag nog, som du skriver, går ner och testa. Men jag har aldrig brytt mig om att crimpa, de kulor jag laddat som har crimprand har jag tillräcklig precision med för det de är ägnade. Jag har heller ingen bössa med rörmagasin så jag behöver crimpa för det. Som Ladeboken beskriver är det lämpligast att crimpa i ett separat steg dvs att först sätter man i kulorna enligt stadsbo och min rekomendation och sedan justerar man ned verktyget tills det crimpar och då har man NATURLIGTVIS för skruvat upp kulisättar justerings skruven några varv så att den inte har kontakt med kulan . Crimpning med standardverktyg typ RCBS mf så bör man ha kulor med sk crimprill och justera patronlängden så att rillen hamnar mitt för hylskanten då det är i rillen som hylskanten skall crimpas in . Om man crimpar med standardverktyg på en kula utan rill så är det risk att hylshalsen och bröstet blir kvaddat typ som skurebo's hylsa i trådstarten . Skall man crimpa en kula utan crimprill så är det LEE Factory Crimp som gäller .
Publicerat Januari 2, 200917 yr Crimpade precis mina bumlingar till 44:an enligt ovanstående metod, funkar sketabrä!!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.