Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
JoPe

Normakrut

Recommended Posts

JoPe

Jag laddar 222Rem och har bara använt norma 200 krut. Han jag köpte av använde laupa, men jag tycker det är smidigare att använda krut som finns över disk här i stan. Laupa redovisar vad de olika kruterna har för egenskaper på sin sida, men det gör inte norma, så då undrar jag om det finns någon där ute som vet hur det är med sånt. Undrar också vad det är för skillnad på de olika normakruterna.

Hoppas nån kan svara ^_^

exabit

Din vän använde nog Vihtavuorikrut. De flest kruttillverkare har en uppsättning krutsorter med olika brinnhastighet för att kunna använda till de flesta patroner. I Vihtavuoris laddmanual finns en tabell för hur olika fabrikanters krutsorter brinner i förhållande till varandra. Även Norma (och alla andra?) har en sådan tabell.

Generellt kan sägas för Norma, att Norma 200 är snabbaste gevärskrutet, och MRP-2 är det långsammaste. Jag tar en väldigt generaliserad tabell ur huvudet:

Norma 200

Lämpligt för exempelvis 222 Rem men även för "öppna" hylsor såsom 45-70 och 458 Win Mag

Norma 201

Funkar bra för lite tyngre kulor i 222, och även för 223 och återigen för 45-70 och 458 Win Mag

Norma 202

Börjar närma oss mellanhastighet. Funkar för fler kalibrar - allt från 22-250, 308 Win, 9,3x62, och en hel drös andra kalibrar och kulvikter.

Norma 203-B

Lämpligt krut för normalkulor i 308 Win, tunga kulor i 9,3x62, och standardkulor i exempelvis 375 H&H. Funkar även för exempelvis 350 grains kulor i 460 Wby Mag.

Norma 204

Vi börjar gå på långsamma krut. Funkar för de tyngre kulorna i 30-06 och normalkulor i 460 Wby Mag och även för normaltunga kulor i exempelvis 358 Norma Mag.

Norma MRP

"Magnumkrut". Extremt lämpligt krut för hylsor där kuldiametern är väsentligen mindre än hylsdiametern. Tunga kulor i 270 Win är ett exempel, även ett bra krut för 300 Win Mag och 338 Win Mag. Funkar även fint för 378 Wby Mag och 416 Wby Mag.

Norma MRP-2

Det långsammaste krutet som Norma erbjuder. Funkar bra med extremt stor krutmängd i förhållande till kuldiameter såsom 7mm Remington Ultra Mag och liknande. Går även bra i 416 Rigby etc.

Ovanstående är en VÄLDIGT generell kategorisering rätt ur huvudet. De olika krutsorterna täcker in nästan samtliga gevärspatroner man kan tänka sig, så då förstår du att det jag skrivit ovan är en generalisering. Men det ger åtminstone en fingervisning.

Sen har vi även Norma URP som ligger nånstans kring 204 i brinnhastighet, men vilket ger ökad prestanda. Jag är inte rätt person att förklara hur det där funkar, men det är raketbränsle för vissa kulvikter i 30-06, 338 Win Mag, och 358 Norma Mag, för att nämna några.

JoPe

Jo det har jag sett, men förstår inte vad det betyder riktigt... Jag förstår siffror bättre, och med siffror på hur krutet uppför sig kan man ju jämföra krutsorter. Just i detta nu är projektet att minska spridningen på en 55gr hålspetskula, den spred fruktansvärt med laddningarna norma rekomnederade med 200krutet. Förra ägarnen rekomenderade ett långsammare krut.

exabit
Jo det har jag sett, men förstår inte vad det betyder riktigt... Jag förstår siffror bättre, och med siffror på hur krutet uppför sig kan man ju jämföra krutsorter. Just i detta nu är projektet att minska spridningen på en 55gr hålspetskula, den spred fruktansvärt med laddningarna norma rekomnederade med 200krutet. Förra ägarnen rekomenderade ett långsammare krut.

Prova då Norma 201 och följ nån laddtabell som du hittar exempelvis på www.norma.cc

JoPe

Tackar, då ska jag prova.

ros222

Tak for fin og generel info :huh: