Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skånskt jaktlag

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Talade med Amakulu en dag och då undrade han om vi inte skulle starta upp ett jaktlag. Jag har funderat på detta och undrar därför om det finns intresse från några att ingå. Räkna med en årlig kostnad på 10-12 000:- per medlem vid 10-12 medlemar. Pengarna borde räcka till en mark på 5-600ha som bör ligga nånstans mitt i skåne. Det kommer även att vara krav på att alla deltar med arbete vid passröjning och utfodring samt att alla ska kunna ställa upp på jakt alla dagar i veckan. Utöver detta kommer det att bli begränsningar i avskjutningen i form av avskjutningsplan.

Vad säger ni?

Publicerat

Låter intressant!

Publicerat
  • Författare
Låter intressant!

Kul att du är intresserad. :lol:

Ett problem med en sån här "affär" är att om det verkligen ska bli nåt måste det finnas lite mer substans än ett intresse. I princip måste de som är intresserad av att ingå förbinda sig via avtal så att jag inte sitter med ett arrende och en kostnad på 100 000:- själv. Jag vet inte riktigt hur man ska lägga upp en sån här affär men kanske i form av ett bolag där varje medlem äger 1/10 till en kostnad av 10 000:-. Ska faktiskt kolla lite med min svåger som är revisor hur man skulle kunna lägga upp det.

Ingen är ju sugen på att bli blåst på nåt håll så allt ska vara vattentätt.

Publicerat

Självklart, men en vill ju se marken osv. innan man skriver på något.

Publicerat
Hej!

Talade med Amakulu en dag och då undrade han om vi inte skulle starta upp ett jaktlag. Jag har funderat på detta och undrar därför om det finns intresse från några att ingå. Räkna med en årlig kostnad på 10-12 000:- per medlem vid 10-12 medlemar. Pengarna borde räcka till en mark på 5-600ha som bör ligga nånstans mitt i skåne. Det kommer även att vara krav på att alla deltar med arbete vid passröjning och utfodring samt att alla ska kunna ställa upp på jakt alla dagar i veckan. Utöver detta kommer det att bli begränsningar i avskjutningen i form av avskjutningsplan.

Vad säger ni?

Nu har jag jakt o så så jag klara mig men som ett tips så tyckte jag att formuleringen

"alla ska kunna ställa upp på jakt alla dagar i veckan."

Lät lite kul :lol: fast ska man uppfylla det så bör man nog antingen va ekonomisk oberoende eller arbetsfri.

O är man arbetsfri så kanske 10-12 pap om året är rätt mycke ^_^

Publicerat
  • Författare
Nu har jag jakt o så så jag klara mig men som ett tips så tyckte jag att formuleringen

"alla ska kunna ställa upp på jakt alla dagar i veckan."

Lät lite kul ^_^ fast ska man uppfylla det så bör man nog antingen va ekonomisk oberoende eller arbetsfri.

O är man arbetsfri så kanske 10-12 pap om året är rätt mycke ;)

Det är med tanke på en ev. situation där skyddsjakt på gris finns i tankarna. Jag vet om ett antal jaktmarker där ägaren hotat med att byta ut jaktlaget om de inte brukar allvar med att få bort grisarna från grödorna alt. betalar för skadorna som i vissa fall kan vara på många tiotusantals kronor. Då måste medlemarna vara bereda att offra nån kväll i veckan på att sitta o vaka på gris.

Själv jagar jag ibland på en mark som även är fritidsområde och där får inte jagas på helgerna. Ändå blir det lite väl mycket folk på jakterna för jakten bra, så visst går det. :lol:

Publicerat
Det är med tanke på en ev. situation där skyddsjakt på gris finns i tankarna. Jag vet om ett antal jaktmarker där ägaren hotat med att byta ut jaktlaget om de inte brukar allvar med att få bort grisarna från grödorna alt. betalar för skadorna som i vissa fall kan vara på många tiotusantals kronor. Då måste medlemarna vara bereda att offra nån kväll i veckan på att sitta o vaka på gris.

Själv jagar jag ibland på en mark som även är fritidsområde och där får inte jagas på helgerna. Ändå blir det lite väl mycket folk på jakterna för jakten bra, så visst går det. :lol:

Aha, jag fattar.

Tänkte mest i banor om att de va krav på att ni ska jaga minst 7 dar i veckan... vilket iofs skulle va himla trevligt ^_^

Publicerat
  • Författare
Självklart, men en vill ju se marken osv. innan man skriver på något.

Blir tyvärr lite av ett monent 22 här. :lol:

Klart vill man se marken men sen å andra sidan så kanske det kan kvitta lite för vi snackar här om en stor gård eller mindre herrgård. Att arrendera en del av Pipers marker är ointressant (dyrt med massor av begränsningar), likaså ren harmark.

Publicerat
  • Författare
Aha, jag fattar.

Tänkte mest i banor om att de va krav på att ni ska jaga minst 7 dar i veckan... vilket iofs skulle va himla trevligt :lol:

Jo, det skulle vara trevligt men då behövs mer än 500 ha....

Skyddsjakt kommer att bli allt viktigare i Skåne med tanke på skador. Utöver grisarna så handlar det om gäss och duvor mm. En kompis har blivit av med en mark just för att han inte kunde hålla efter duvorna.

Förövrigt finns det väl ganska många personer som har gott om pengar men är fria hela dagen.... pensionärer.

Publicerat
Jo, det skulle vara trevligt men då behövs mer än 500 ha....

Skyddsjakt kommer att bli allt viktigare i Skåne med tanke på skador. Utöver grisarna så handlar det om gäss och duvor mm. En kompis har blivit av med en mark just för att han inte kunde hålla efter duvorna.

Förövrigt finns det väl ganska många personer som har gott om pengar men är fria hela dagen.... pensionärer.

Jepp!

Tänkte inte på de.. som de heter.. :lol:

Publicerat
Blir tyvärr lite av ett monent 22 här. -_-

Klart vill man se marken men sen å andra sidan så kanske det kan kvitta lite för vi snackar här om en stor gård eller mindre herrgård. Att arrendera en del av Pipers marker är ointressant (dyrt med massor av begränsningar), likaså ren harmark.

Skall jag skriva på något och sen tvingas betala minst 10 000kr/år så skall jag ha sett objektet först! Annars är det ointressant. Tex kan även stora gårdar kan vara genomkorsade av starkt trafikerade vägar.

Publicerat
  • Författare
Skall jag skriva på något och sen tvingas betala minst 10 000kr/år så skall jag ha sett objektet först! Annars är det ointressant. Tex kan även stora gårdar kan vara genomkorsade av starkt trafikerade vägar.

Håller fortfarande med dig men vägar finns det överallt i Skåne så de kommer man inte undan helt o hållet. Lika så är järnvägar trista men samtidigt så är sådana begränsningar nåt som påverkar prisbilden eller rättare sagt, det SKA påverka prisbilden. Markägarna brukar dock ha en annan uppfattning.. -_-

Men som jag skrev tidigare skall allting vara vattensäkert för alla parter men en liten chanstagning är det ju oavsett. Man kanske inte kommer överens mm.

Man kan ju även undra lite om alla dessa som gnäller på att det är svårt att få tag i mark, det är ju inte så väldigt många som svarat här! :P

Publicerat

Det låter intressant,är definitivt intresserad.

Säg till när ni har hittat nåt av intresse -_-

Publicerat

Beroende på var denna presumtiva marken kommer att befinna sig är nog jag intresserad.

Jag vet inte vad Övedskloster skulle ta för 4-600 ha mark med rå, dov, gris och fågel men jag kan fråga.

Vi får väl ta och sondera terrängen nu i tidig vår och se vilka marker som är tillgängliga!

Publicerat

Ett tips kan vara att sätta in en blänkare i Land eller ATL att ni söker en jaktmark på 4 - 600 ha och är beredda på att betala upp till xxx kr/ha om det är rätt mark. :D:D

Publicerat

Hej

Jag är nyinflyttad till Halmstad från uppland och är väldigt intresserad.

Beror dock lite på vilken del av Skåne det blir med tanke på resvägen från Halmstad.

Men tar gärna emot vidare info om hur det fortskrider med planerna. Bra initiativ!

//Petter

Publicerat

Lycka till med planerna. Hoppas ni hittar en bra mark att jaga på.

Publicerat
  • Författare

Nu ligger det en annons på ATL så får vi se vad som händer.

Publicerat

Spännande :)

Publicerat

Pm till dig RW.

Mvh

• 3 weeks later...
Publicerat

28-1-2009

Exklusiv större

jaktmark på Wanås Gods i Skåne utarrenderas.

Jaktmark på 870 hektar varav ca 180 hektar är odlat/ betesmark, återstoden omväxlande skogsmark, utarrenderas.

Arrendeformen är ettårsarrende, 1/7-30/6, med förlängning såvida parterna är överens om en fortsättning.

Jaktmarken erbjuder alla 5 klövvilt: älg, vildsvin, kronvilt, dovvilt samt rådjur. Dessutom finns fältvilt som hare, kanin, gäss, änder, duva, fasan och rapphöns.

Rimligt jaktuttag på klövviltet är: 1 älg, 20-30 vildsvin (beroende på utfodring och vård), 5-10 kronvilt (enligt kronviltområdets regler) , 5 dovvilt, ca 25 rådjur varav ca 8 bock. Området avkastar årligen medaljbockar.

Jaktstuga ingår. Professionell jaktpersonal och övrig hjälp kan erbjudas. Årlig genomgång och kontroll av jakten kommer att ske efter säsongen.

Jaktmarken ligger i Nordöstra Skåne och avståndet till Malmö eller Helsingborg är 120km.

Vi önskar seriösa jägare och en långsiktigt sund och uthållig förvaltning av viltet.

Bra viltvård, etik och moral är ett krav. Vi välkomnar en aktiv och utvecklingsinriktad jaktarrendator. Fri prövningsrätt och solvenskontroll.

Endast skriftliga anbud (SEK plus moms per år), beskrivning av Ert jaktlag samt beskrivning av mål och planerat genomförande av jakten skickas till:

Wanås Gods

Box 67

289 21 Knislinge

www.wanas.se/godset

hunter@wanas.se

Publicerat

Jag bor och jagar intill det godset hjälper även till på deras jakter..

Du kan lätt räkna mellan 500-800 kr/ha troligt vis mer!!!!

Publicerat
  • Författare
Jag bor och jagar intill det godset hjälper även till på deras jakter..

Du kan lätt räkna mellan 500-800 kr/ha troligt vis mer!!!!

Tyvärr har du nog rätt men jag tänkte göra ett försök på ca 300:-/ha så de som vill vara med, anmäl er via PM. Vänner o släktingar är också välkomna. OBS! anbudet ska vara inne senast 15/2 så de som vill vara med måste anmäla innan fredag denna vecka och anmälan är bindande. Eftersom markägaren kommer att göra en undersökning av ekonomin så kan det bli aktuellt med inbetalning på konto innan vi vet om det blir nåt eller ej. Jag kollar det med markägaren och jag föredrar själv om det inte blir nödvändigt men det kan bli ett krav från deras sida. De kan ha blivit blåsta förr av folk som tecknat avtal men som sen inte får ihop pengarna... :D

Kostnaden per andel blir förhoppningsvis inte mer än 12-13 000:- med det beror på hur många som vill vara med. Blir det färre anmälda än 17st tror jag att vi lägger ner för det blir för dyrt (>15 000:-)... :angry:

Publicerat

Hjälper några Danskar på godset intill dom har lämnat bud på 550 kr

Jag snackade med dom och dom har inte heller stora förväntningar på att få det!!!