Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kronans 6,5x55 m/41 prick?

Featured Replies

Publicerat

Hur går det att skjuta med Kronans 6,5x55 m/41 prickskytteammunition i min civila Tikka? Läst att den har en nickel/stålmantel och undrar om den sliter mer än normalt på pipan? Hur är precisionen?

Tacksam för svar!

Gott nytt 2009!

Mvh.

Publicerat
Hur går det att skjuta med Kronans 6,5x55 m/41 prickskytteammunition i min civila Tikka? Läst att den har en nickel/stålmantel och undrar om den sliter mer än normalt på pipan? Hur är precisionen?

Tacksam för svar!

Gott nytt 2009!

Mvh.

Precisionen är fullt tillräcklig för tex övningsskytte på älg banan. Mkt gamla patroner hade stålmantel men inte de senare årsmodellerna vad jag vet iaf

Publicerat

Har en Tikka m/65 6,5, har skjutit lite m/41 i den, verkar funka ok, får träffbilder på ca 30mm med den, dessutom samskjuter den hyggligt med Oryx i mitt vapen, sitter bara ca 4cm till höger. Vore intressant om nån har gammal arme´plugg att sälja billigt??

Publicerat

Hej,

passa er för att jaga med den kulan om det är den spetsiga så är den inte bra till fågel mm, den är för spetsig så den ger inte tillräckligt energi i viltet.

den gammla trubb nosen är däremot kanon bra

samme

Publicerat
Hej,

passa er för att jaga med den kulan om det är den spetsiga så är den inte bra till fågel mm, den är för spetsig så den ger inte tillräckligt energi i viltet.

den gammla trubb nosen är däremot kanon bra

samme

Har bara tänkt att använda den till övningspang. Kompisen har 600st. Hoppas han delar broderligt........

Publicerat

Som jag skrev innan , den duger gott till banan. har nog skjutit ca 5 000 armeskott på älgen

Publicerat

Kompisen tävlade i jaktskytte förr (han är numera en gubbe på 61bast), och använde m/41 MYCKET!! sköt fint i hans 1900 sporter enligt honom. Så finns det nån som har en drös att sälja till hyffsat pris-HÖR AV ER!!

Publicerat

Hur får ni tag i den ammon? :D

Så vitt jag vet är väl försvarets lager på 6,5 tömda sedan länge? Om någon har lite till salu är jag intresserad.

Mvh Jimmy

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.