Publicerat Januari 2, 200917 yr Hur går det att skjuta med Kronans 6,5x55 m/41 prickskytteammunition i min civila Tikka? Läst att den har en nickel/stålmantel och undrar om den sliter mer än normalt på pipan? Hur är precisionen? Tacksam för svar! Gott nytt 2009! Mvh.
Publicerat Januari 2, 200917 yr Hur går det att skjuta med Kronans 6,5x55 m/41 prickskytteammunition i min civila Tikka? Läst att den har en nickel/stålmantel och undrar om den sliter mer än normalt på pipan? Hur är precisionen?Tacksam för svar! Gott nytt 2009! Mvh. Precisionen är fullt tillräcklig för tex övningsskytte på älg banan. Mkt gamla patroner hade stålmantel men inte de senare årsmodellerna vad jag vet iaf
Publicerat Januari 2, 200917 yr Har en Tikka m/65 6,5, har skjutit lite m/41 i den, verkar funka ok, får träffbilder på ca 30mm med den, dessutom samskjuter den hyggligt med Oryx i mitt vapen, sitter bara ca 4cm till höger. Vore intressant om nån har gammal arme´plugg att sälja billigt??
Publicerat Januari 2, 200917 yr Hej, passa er för att jaga med den kulan om det är den spetsiga så är den inte bra till fågel mm, den är för spetsig så den ger inte tillräckligt energi i viltet. den gammla trubb nosen är däremot kanon bra samme
Publicerat Januari 2, 200917 yr Hej,passa er för att jaga med den kulan om det är den spetsiga så är den inte bra till fågel mm, den är för spetsig så den ger inte tillräckligt energi i viltet. den gammla trubb nosen är däremot kanon bra samme Har bara tänkt att använda den till övningspang. Kompisen har 600st. Hoppas han delar broderligt........
Publicerat Januari 2, 200917 yr Som jag skrev innan , den duger gott till banan. har nog skjutit ca 5 000 armeskott på älgen
Publicerat Januari 2, 200917 yr Kompisen tävlade i jaktskytte förr (han är numera en gubbe på 61bast), och använde m/41 MYCKET!! sköt fint i hans 1900 sporter enligt honom. Så finns det nån som har en drös att sälja till hyffsat pris-HÖR AV ER!!
Publicerat Januari 4, 200917 yr Hur får ni tag i den ammon? Så vitt jag vet är väl försvarets lager på 6,5 tömda sedan länge? Om någon har lite till salu är jag intresserad. Mvh Jimmy
Publicerat Januari 4, 200917 yr inte dessa som ni är ute efter? http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15545
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.