Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sprucken klo. Vad göra?

Featured Replies

Publicerat

Hej upptäckte nu efter en runda i skogen att en klo på framtassen på Wachteln har spruckit. Han haltar inte, men slickar tassen. Sprickan verkar inte gå ända upp till "nagelbandet" heller. :|

Vad ska jag göra med skadan?

Bandagera? :?

Publicerat

Hejsan!

Har redan svarat dig på robsoft. ;) Åk till vet med hunden, den trasiga delen av klon kommer att opereras bort och hunden får gå med bandage i typ 2 veckor samt äta antiinflamatoriskt.

Mvh. Robban

Publicerat

Hallåj...

Min Russell bröt en klo helt av upp i pulpan,jag fick veta att det bästa är att låta veterinär dra bort den å låta en ny växa ut, vilket veterinären gjorde på henne. Problemet är om du bandagerar att det kan bli inflamation upp i benet och då är det stora problem.

Lycka till.

Mvh Mathias

Publicerat

Kan du slänga in en bild på skadan? lite svårt att ge ett råd, går det klippa av klon ovanför skadan utan att klippa i pulpan eller väldigt lite i den? gör inget förhastat nu som att operera själv :lol:

Publicerat
  • Författare

Här kommer en bild på klon.

post-1638-1231002922_thumb.jpg

Publicerat

Precis som det hände med Adolf...

Publicerat
Här kommer en bild på klon.

post-1638-1231002922_thumb.jpg

Väldigt bra bild.... Ett hett tips åk till veterinär å få den dragen,riskera inget!

Publicerat
Väldigt bra bild.... Ett hett tips åk till veterinär å få den dragen,riskera inget!

Bra sagt Mathias, nått annat vore korkat. :(

Publicerat

Jepp!

vetrinären fixar det.

Annars så om man nu tex jagar långt från vet, typ fjälljakt så kan lite sytråd o nagellack rädda jakten.

Linda med sytråd och på med nagellack o ny tråd osv i flera lager.

Har man nån strumpa o dra på oxå så kan jycken jaga vidare dan ut.

Får väl förmodligen skit för dehär nu men att kunna fixa mindre blessyrer i fält är rätt bra.

Publicerat
Jepp!

vetrinären fixar det.

Annars så om man nu tex jagar långt från vet, typ fjälljakt så kan lite sytråd o nagellack rädda jakten.

Får väl förmodligen skit för dehär nu men att kunna fixa mindre blessyrer i fält är rätt bra.

Jag håller helt me dig,finns många bra knep att "laga" klon för att rädda en jaktdag,men på sikt med så mycket bakterier hundarna har runt klorna så är det inte klokt att ens försöka lösa det med inlindning osv. Blir det en inflamation så når det snabbt sklettet,drar man den växer en ny ut på några veckor..

Mvh.Mathias

Publicerat
Jepp!

vetrinären fixar det.

Ja att fixa nått i fält är väl en sak men det är enligt min mening rent ut elakt att vänta ett par dar med att gå till vet för att man skall få nöjet att jaga lite till...

Nä, bums till vet! Hunden är en allt för kär kompanjon för att låta gå skadad. Sen är det som så i detta fall också att en sådan skada kanske inte märks som nått jobbigt för hunden till en början men när det väl är försent så sitter man med mer än 2000kr i veterinärvårdskostnad plus skammen att man inte gjorde det rätta från början.

Hoppas jag inte lät för sur men jag avskyr hundägare som inte tar väl hand om sina jyckar (vilket jag heller inte har menat om ngn just här). ;)

Mvh. Robban