Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Går och funderar på jakthund...

Featured Replies

Publicerat

Vet inte hur många gånger detta har frågats men jag frågar ändå! :(

Jag har jagat en del med hundar men aldrig haft egen jakthund pga tidsbrist och andra prioriteringar.

Nu när jag var och jagade med bl a Hippens hundar så kom suget ordentligt. FAN vad kul det var!!!

Som inbiten hagelskytt så skulle det vara kul med en apportör samtidigt som den skall kunna stöta upp lite harar och fåglar också.

Då vi föder upp ankor och höns som går fritt på gården, är det möjligt att ha en jakthund hemma? Man måste ju kunna släppa hunden på gården utan att vara orolig... (kommer även att ha grisar och får om några månader)

Är det en jaktlabbe jag skall ha eller?

Tittade på en tikvalp för några dagar sen för 10 papp, är det ett standardpris eller vad är det som gäller?

Som sagt, inget planerat än men jag går och suger på det lite...

Till saken hör att jag kan hämta hem en jämte utan kostnad (uppfödare i släkten) när jag vill med extremt meriterade föräldrar men känner inte att jag kan använda en...

Tror inte att en jämte skulle vara någon höjdare på vare sig hare eller fågel.

Tack på förhand!

Publicerat
Vet inte hur många gånger detta har frågats men jag frågar ändå! ;)

Jag har jagat en del med hundar men aldrig haft egen jakthund pga tidsbrist och andra prioriteringar.

Nu när jag var och jagade med bl a Hippens hundar så kom suget ordentligt. FAN vad kul det var!!!

Som inbiten hagelskytt så skulle det vara kul med en apportör samtidigt som den skall kunna stöta upp lite harar och fåglar också.

Då vi föder upp ankor och höns som går fritt på gården, är det möjligt att ha en jakthund hemma? Man måste ju kunna släppa hunden på gården utan att vara orolig... (kommer även att ha grisar och får om några månader)

Tittade på en tikvalp för några dagar sen för 10 papp, är det ett standardpris eller vad är det som gäller?

Till saken hör att jag kan hämta hem en jämte utan kostnad (uppfödare i släkten) när jag vill med extremt meriterade föräldrar men känner inte att jag kan använda en...

Tack på förhand!

Jakt Springer spaniel är ju fina också. <_< Det är väl så den heter? 10´får du nog räkna med el. strax där under. I vilket av länen jagar du mest i? :D Jämtland el. Skåne? :D

Publicerat
Jakt Springer spaniel är ju fina också. <_< Det är väl så den heter? 10´får du nog räkna med el. strax där under. I vilket av länen jagar du mest i? :D Jämtland el. Skåne? :D

Ett par dagar med Rikard och Tore så är livet inte sig likt längre ;)

Det är inte ofta man håller med smålänningen, men jag tycker det luktar Spaniel, men som sagt mycket är väl en smaksak,

tror tråden lyfter snart och du kommer få mer matnyttigt än mina intuitioner!

Mvh: Jansson

Publicerat
  • Författare
Jakt Springer spaniel är ju fina också. <_< Det är väl så den heter? 10´får du nog räkna med el. strax där under. I vilket av länen jagar du mest i? :wub: Jämtland el. Skåne? :wub:

Jag jagar avsevärt mer i skåne! :P

I jämtland har jag tillgång till ett stort antal champions vid björn och älgjakt så där är det lugnt.

Saken är den att jag är ingen hundmänniska men jag verkar ty mig till korthåriga raser. En kollega några kilometer från mig har en grå korthårig sak med hängande öron men något tyskklingande rasnamn som är så förbaskat trevlig! Dock tror jag det är en stående hund... (japp, kan inget om hundar egentligen som ni märker...)

Det är ingen Vorsteh...

Funkar jakthundar ihop med andra djur såsom höns, ankor, grisar och får?

Publicerat
Vet inte hur många gånger detta har frågats men jag frågar ändå! :P

Tack på förhand!

Hej. Låter som du redan vet,en jaktlabbe lr. jaktgolden som jag själv har låter perfekt för dig,får du ju även utan problem ha dina tamdjur på gården ifred,en golden som du är ledare för skulle aldrig röra ngt. som tillhör "familjen".

En jaktgolden valp med bra stam ligger runt 8-10 tusen.

Mvh.Mathias

Publicerat

Om det är till småvilt du ska ha hunden till så tror jag inte det spelar så stor roll va du väljer för hund, utan det är dina ledaregenskaper som präglar hunden. Om du har bestämt att den ska ge fan i dina gårdsdjur så ska den det. Så är det bara.

Har själv Vorsteh och har både katt, höns, och en och en annan fältfågel som Vorstehn aldrig rört på gården.

Va du ska välja är nog mer upp till dig själv, tycker Vorsteh är kanon, hon apporterar, står för fågel och driver klövvilt med skall.

Men har haft både labbe och spaniel innan och jag tycker bägge utav dessa raser passar in på din beskrivning.

Men om du har användningen utav en hund för fasan/rapphöns så skulle jag satsa på en spaniel eller Vorsteh.

Publicerat
  • Författare
Om det är till småvilt du ska ha hunden till så tror jag inte det spelar så stor roll va du väljer för hund, utan det är dina ledaregenskaper som präglar hunden. Om du har bestämt att den ska ge fan i dina gårdsdjur så ska den det. Så är det bara.

Har själv Vorsteh och har både katt, höns, och en och en annan fältfågel som Vorstehn aldrig rört på gården.

Va du ska välja är nog mer upp till dig själv, tycker Vorsteh är kanon, hon apporterar, står för fågel och driver klövvilt med skall.

Men har haft både labbe och spaniel innan och jag tycker bägge utav dessa raser passar in på din beskrivning.

Men om du har användningen utav en hund för fasan/rapphöns så skulle jag satsa på en spaniel eller Vorsteh.

Hur är det att träna upp en Vorsteh jämfört med en Labrador?

En del säger att Vorsteh är ett svårt djur att träna upp...

Jag är mycket djurvan men är hyffsat novis på hundar.

Publicerat
Hur är det att träna upp en Vorsteh jämfört med en Labrador?

En del säger att Vorsteh är ett svårt djur att träna upp...

Jag är mycket djurvan men är hyffsat novis på hundar.

Helt klart lättare att träna upp en labbe. går nog inte att jämföras.

Förutom att en vorsteh har en jaktlust utöver det vanliga och ett satans go så har den ett mission här i livet och det är att göra dig upprörd och förbannad.

MEN, ang. biten med tamboskap så är det bara upp till dig att visa dina synpunkter, sen vilket don du tar till är upp till dig ;)

Skämt å sido, men en hund som får vara med från början vänjer du rätt snabbt i vad som är förbjudet. Men en hund som står i hundgårn hela dagarna för att sedan löpa runt bland diverse tamboskap är inte en bra lösning.

Har själv mitt yrväder i hundgårn på dagarna, men den får även jämt följa med och mata alla fåglar.

Tex så behöver jag inte ha koppel i voljärerna, men död åt den person som ger ett JA!! Där inne.

Publicerat

Wizard.. Utifrån vad jag sett av dina marker osv så undrar jag om du inte ska ha en slaskspaniel? Synd att du inte såg tuppen jag sköt, den hade jag gått förbi utan tvekan om inte Hamilton grävt runt i soppan där och hittat tuppen. Labben är inte lika "grävande" i söket, de går gärna runt busk och elände och tar vind av ev vilt där. Spanilen får du nog mer ut av än labben tror jag. Och med slaskhund så menar jag att du ska sikta på en jakthund som INTE har en massa fina meriter i stamtavlan!

De apporterar riktigt bra oftast samt reser vilt inom Browningens räckvidd om du vill samtidigt som du kan skicka hunden på sök för att tömma en granplantering åt dej medan du står i bakpass.

Mvh!

Publicerat
Jag jagar avsevärt mer i skåne! ;)

I jämtland har jag tillgång till ett stort antal champions vid björn och älgjakt så där är det lugnt.

Saken är den att jag är ingen hundmänniska men jag verkar ty mig till korthåriga raser. En kollega några kilometer från mig har en grå korthårig sak med hängande öron men något tyskklingande rasnamn som är så förbaskat trevlig! Dock tror jag det är en stående hund... (japp, kan inget om hundar egentligen som ni märker...)

Det är ingen Vorsteh...

Funkar jakthundar ihop med andra djur såsom höns, ankor, grisar och får?

Ok!

Båd labbe och springer är ju fina sällskapshundar också.

Det beror ju på hur dom blir fostrade. Det hänger med andra ord på matte och husse! Tid i dressyren brukar ge utdelning på ett el. annat sätt om nu hunden är av den kalibern så att den är mottaglig för den sortens dressyr. Börja tidigt att vänja den vid andra djur om Du nu skaffar en valp! :D

Här har Du valpar av ena rasen! http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15534&hl=

:(

Publicerat

Kan tillägga att hundarna fungerar utmärkt ihop med våra får, höns och katt B)

Skaffar man jaktspanilel bör man vara inställd på att jobba mycket med hunden då de har mycket motor och jaktlust.

Fast rasen är i gengälld otroligt lätt att jobba med, de är mjuka och mycket formbara och lättlärda och har huvudet med sig...

Publicerat

En kollega några kilometer från mig har en grå korthårig sak med hängande öron men något tyskklingande rasnamn som är så förbaskat trevlig! Dock tror jag det är en stående hund... (japp, kan inget om hundar egentligen som ni märker...)

Det är ingen Vorsteh...

Troligtvis en Weimaraner

Publicerat
  • Författare
En kollega några kilometer från mig har en grå korthårig sak med hängande öron men något tyskklingande rasnamn som är så förbaskat trevlig! Dock tror jag det är en stående hund... (japp, kan inget om hundar egentligen som ni märker...)

Det är ingen Vorsteh...

Troligtvis en Weimaraner

Så hette den nog. Mycket vacker och trevlig hund som tyvärr har blivit skotträdd på gamla dar...

Publicerat
  • Författare
Kan tillägga att hundarna fungerar utmärkt ihop med våra får, höns och katt :D

Skaffar man jaktspanilel bör man vara inställd på att jobba mycket med hunden då de har mycket motor och jaktlust.

Fast rasen är i gengälld otroligt lätt att jobba med, de är mjuka och mycket formbara och lättlärda och har huvudet med sig...

Du har PM.

Publicerat
Vet inte hur många gånger detta har frågats men jag frågar ändå! :D

Tack på förhand!

Tycker faktiskt oxå att du borde titta på en spaniel. Hemskt att behöva hålla med Hipshot men , men. Labbe , Vorsteh mfl. är för vidsökta o snabbsprungna för att funka som en bra stöthund. Däremot ska du vara noga att få en valp efter dokumenterat dugliga föräldrar alltså ingen slaskhund Du kan ha tur med en sådan men jag skulle inte chansa. Livet är kort och vi har inte tid med halvbra hundar.

Ang. träning av hunden har du ju expertis inom stenkastningsavstånd B)

Publicerat
  • Författare

Det bästa är att det är frugan som driver på också och tycker att det skulle vara riktigt roligt!

Nu är det bara att leta, kolla, fundera och slå till som är kvar då...

Publicerat
  • Författare

Har precis snackat med Freddan78 i telefon nu och har tingat (skrivit upp mig på listan) för en springerspaniel tik! ;):P;)

Fy f.n vad jag ser fram mot detta!!!

Tack för alla tipsen och ett STORT tack till Hippen som ovetandes fick mig att bestämma mig för att skaffa jaktkamrat!

Nu skall man vänta på den 17:e januari också... på bilder... :rolleyes:

Publicerat

En fråga, är det en Jaktspaniel eller Eng. springer spaniel.

Har själv haft eng. springer och jag rekomenderar en Jaktspringer framför det.

Publicerat
  • Författare
En fråga, är det en Jaktspaniel eller Eng. springer spaniel.

Har själv haft eng. springer och jag rekomenderar en Jaktspringer framför det.

Sorry... Skrev i ett upphetsat ögonblick :rolleyes:

Det är en jaktspringerspaniel och inget annat.

Publicerat

Ok så här funkar det...

Våra hundar är av rasen Engelsk springer spanniel. Rasen är indelad i två (vissa påstår 3) typer. Jakt och utställnings varianter. Våra hundar är uteslutande avlade på de jaktliga egenskaperna och åker ut med nolla i utställningsringen.

Wizard

Tror du kommer att bli hur nöjd som helst med ditt val! Hoppas nu bara att det kommer tikar :rolleyes:

Självklart kommer det bilder så fort valparna kommer och du är som sagt välkommen att kika på tiken innan nedkomsten om du vill.

Publicerat
  • Författare
Ok så här funkar det...

Våra hundar är av rasen Engelsk springer spanniel. Rasen är indelad i två (vissa påstår 3) typer. Jakt och utställnings varianter. Våra hundar är uteslutande avlade på de jaktliga egenskaperna och åker ut med nolla i utställningsringen.

Wizard

Tror du kommer att bli hur nöjd som helst med ditt val! Hoppas nu bara att det kommer tikar :)

Självklart kommer det bilder så fort valparna kommer och du är som sagt välkommen att kika på tiken innan nedkomsten om du vill.

Vad kan passa mig bättre än en Engelsk springerspaniel? Jag menar, jag kör fortfarande högerstyrd bil!!! :D:DB)

Dessutom så kan jag berätta godnatt sagor på engelska så den känner sig trygg och hemma :D

Jolly good!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Och nu har de små liven anlänt B)

(ja, inte hos mig... Men till världen!)

Nu är det 8 veckors väntan innan tjejen får komma hem... ^_^

Freddan78 har just nu 8 supergulliga valpar att gosa med :wub:

Det blev en brun/vit tik till oss som i sinom tid skall skolas in på hare, fasan, and, gås och allt annat kul hon kan peta upp!!!

Jag och frugan har varit och tittat på alla hundprylar vi skall köpa, men då man inte skall gå händelserna i förväg har vi väntat med inköpen. Nu är det bara att göra slag i saken!

Tack till Hippen för introduktionen och tack till Freddan78 för förtroendet!

En synnerligen god kväll på er alla! :D

Publicerat

Kul!

Har själv en en-hjärncellsspaniel :o

Publicerat
Tack till Hippen för introduktionen och tack till Freddan78 för förtroendet!

Freddan.. jag pmar kontonumret för provision på valpförsäljningen :rolleyes:

Skämt osido, fan va kul!

Tror du kommer att bli hårt beroende Wizard.. jag var själv hundlös ett kort tag mellan min första jaktlabbe och min första spaniel. Minns att jakten var precis hur dryg som helst, löjligt att behöva leta själv efter viltet! Lånade morsan till Hamilton så ofta jag kunde och vips så infann sig den rätta känslan igen. Galet smart jycke, de "träningar" hon upplevt på dirigering var i princip obefintliga men trots det så hade jag inga som helst problem att styra hunden med röst och handtecken mot viltet!

Sen får du väl se vad du ska ha jycken till, resa vilt före skott kräver rätt mycket av dej som förare givet att viltet ska upp inom hagelhåll... dvs inom 80 meter i ditt fall <_<

Annars så tror jag att du har mest nytta av en slaskhund som Hamilton dvs kunna peta in jycken i en skvätt träd varpå jycken petar ut allt levande ur samma skvätt träd samt apporteringen. De här hundarna brukar vara så pass lyhörda och lätt styrda så man faktiskt kan kombinera det mesta även om det kan krävas en del jobb.

När jag jagar kanin med Hamilton så vill jag ju ha kaninerna på benen inom håll och det går faktiskt men som sagt, jag måste vara på honom hela tiden och styra så han inte går utom håll till glädje för ev passkyttar ;)

Mvh!

Publicerat

Hippen...du kan möjligen få köpa en liten som tack för hjälpen :blink:

Wizard...Känns bra att sälja valpar till inbitna jagäre där man vet att hunden både kommer att få det bra i hemmet och få jaga mycket.

Förresten kom på att hanen till valparna bor ganaska nära dig, på kartan ser det ut som ca 20min bilväg.

Lägger med en länk till sambons hemsida där det går att kika på de små.

http://www.teamhugo.se/Vildas-valpar/Vildas_valpar.htm