Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjursinventering

Featured Replies

Publicerat

Imorgon bitti är det dags., då ska sörmland spåras av och det ska räknas rovdjurslöpor ( Lo ,varg, (björn???)

Hoppas många ställer upp på detta då det nu är bra spårnsö och vi kan fram säkra siffror på rovdjur, är väl mest troligt att det endast är Lo i sörmland, men bra att veta hur många ?

Vet någon om det bara är sörmland imorgon eller är det fler ?

/ekebo

Publicerat

Nå hur gick det?

Publicerat
  • Författare
Nå hur gick det?

Ja, jag vet inte så mycket har endast hört från de närmast oss ? Ett grannlag har sett flera spår ( misstänkt familjegrupp )(Har ej hört hur experterna som spårat tolkat det ) Sen har vi haft ett ensamt Lo inne endast 200 m från där jag bor i natt . Så nog finns det kissar i området som vill vara med och dela på rådjuren.

/ ekebo

Publicerat
Imorgon bitti är det dags., då ska sörmland spåras av och det ska räknas rovdjurslöpor ( Lo ,varg, (björn???)

Hoppas många ställer upp på detta då det nu är bra spårnsö och vi kan fram säkra siffror på rovdjur, är väl mest troligt att det endast är Lo i sörmland, men bra att veta hur många ?

Vet någon om det bara är sörmland imorgon eller är det fler ?

/ekebo

Hej där..

Håller just i detta för länet Blekinge och har några frågor om hur ni spår säkrar fyndet av exvis ett lospår.

Bakspårar ni de 1-3km som krävs för att säkerställa att samma spår inte anmäls av flera obsevatörer i områden.

Och hur säkerställer ni att alla era rapporter ang en observation av rovdjur verkligen finns med när länstyrelsen avrapporterar detta vidare till Nvv.

//B

Publicerat
  • Författare
Hej där..

Håller just i detta för länet Blekinge och har några frågor om hur ni spår säkrar fyndet av exvis ett lospår.

Bakspårar ni de 1-3km som krävs för att säkerställa att samma spår inte anmäls av flera obsevatörer i områden.

Och hur säkerställer ni att alla era rapporter ang en observation av rovdjur verkligen finns med när länstyrelsen avrapporterar detta vidare till Nvv.

//B

Det är inte jag som håller i detta. Det vi fått till uppgift är att försöka spåra av linjer med ca 2 km avstånd. Rapportera in spår vi ser och bakspåra minst 500 m. Men jag är lite tveksam till hur detta har fungerat organisationsmässigt. Ska tala lite med den som har ansvar för vårt område idag och se om jag kan svara dig bättre efter det.

/ekebo

Publicerat
Det är inte jag som håller i detta. Det vi fått till uppgift är att försöka spåra av linjer med ca 2 km avstånd. Rapportera in spår vi ser och bakspåra minst 500 m. Men jag är lite tveksam till hur detta har fungerat organisationsmässigt. Ska tala lite med den som har ansvar för vårt område idag och se om jag kan svara dig bättre efter det.

/ekebo

Tackar för ditt svar.

Jag håller just på att göra iordning de linjer och områden som ska avspåras där av frågan, har liksom fått en känsla av att läns,s såk "spårsäkrare" inte tar med samtliga av de inrapporterade spåren eller andra observationer av rovdjur!

Har efter detta begärt att få ut den sammanställningen som skickas vidare till nvv mfl..

//B

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Svar till Björhunden om våra rapporter kommer med :

Ser nu att det finns en officiell karta från Länstyrelsen i sörmland med observationerna på, och där är iallafall vårt spår av lo med !

/ekebo