Publicerat Januari 3, 200917 yr Funderar på vaksäck (swedteams) men jag undrar hur mkt dom värmer och hur bra dom är, är de tysta? Hur fungerar det att ha stövlar/kängor i dom om dom är snöiga
Publicerat Januari 3, 200917 yr Jag har suttit min min Haglöfs Hotlite -18-säck och vakat några gånger, bl.a. vid -20 en löjligt kall morgon för ett par år sedan. Efter att ha suttit en del nätter i torn utan sovsäck så måste jag säga att skillnaden är som natt och dag. Med sovsäck (och antagligen även vaksäck) så kan du sitta bra mycket längre. Du slipper värmeförlusten från utsatta punkter såsom knän och runt midjan. Jag har mina kängor inne i sovsäcken och man märker att fötterna håller värmen på ett helt annat sätt oxå. Just "vaksäck" som sådan har jag aldrig provat, men är den lika bra som en sovsäck så är den helt klart väl värd pengarna. Alternativt skulle du kunna få tag i en billig begagnad sovsäck (kanske Försvarets?) och prova med innan du köper en vaksäck. Jag skulle tro att du klarar dig bra med en högst ordinär sovsäck faktiskt.
Publicerat Januari 3, 200917 yr Vaksäck är FANTASTISKT !!! Jag har en av märket Seeland som jag är tokförtjust i, håller med Exabit om att det är som dag och natt. Svärfar har Swedteams modell vilken jag också testat men jag föredrar nog Seeland då den är mjukare och har dragkedja för att kunna peta ut skorna längst ned. Med denna öppningsfunktion kan säcken hänga som en klänning vid stående skytte utan att på ngt sätt vara i vägen. På magen finns värmeficka för att stoppa kalla händer i... Den täcker nästan hela vägen upp till nacken där bak och upp över bröstet fram. Jag har vakat svin nattetid i ca. -10 och hade inga som helst problem att sitta 6 timmar utan att frysa...torde vara ett gott betyg. KÖP en !!! Du kommer garanterat EJ ångra dig. Tror att Seeland modellen kostar hälften så mycket som Swedteam. Går väl lika bra med en vanlig sovsäck om du syr på hängslen i ovankant.. /Fredric