Publicerat Januari 3, 200917 yr Jag och en polare (Gösta N på grann kanalen) var ute och jagade lite hare och fasan i dag. När den jakten var slut så körde vi förbi ett fällt med en oerhöd mängd kråkor. Gösta beslutede snabbt att dom bör få motion. Vi gick ut och ingen kråka visade sig för oss. När vi senare gick tillbaka till bilen såg jag ett blodspår som vi missat när vi gick ut. Viss förvåning utbröt då ingen jagat på den delen av marken.Vi följde spåret över en traffikerad väg och beslutade oss för att ta fram Göstas ena hund. Han har aldrig gått på ett skarpt sök men någon gång skall vara den första. Jag och poalrn började spåra men hunden verkade lite ljum och han hadde rätt det var bakspåret. När vi bytt riktning konstaterat art så ljusnade det. Jag stannade vid grännsen med bössorna medan polaren stretade vidare med hund och telefon. Han ringer polisen och får klartecken. Nu vet jag inte säkert vad som händer men jag ser polaren försvinna i fjärran. och efter ett tag så hör jag hundskall. polaren ringer Kom hit med bössan. Rocky har ställt grisen som gör utfall mot mej. Jag travar så fort min korpulenta kropp medger med bössor och ammo. Efter ca 1400m kommer jag fram till ängen där polarn befinner sej och jag hör tydligt hunden. Jag ger Gösta sin bössa och han går runte den minimala men täta slåntätningen. Hunden är inne och jobbar som han aldrig gort annat vi travar på var sin sida som tuppar på stacken. Grisen vägrar då loss. Gösta gör ett desperat försök att fälla grisen med ett skott. Det hadde inte önskad verkan utan grisen gick ut där jag kunde avsluta med två Bränecke. En i kroppen och en bakom örat. Senare visade det sig att Göstas kula hadde tagit i ryggen med stora skador. Men JAG tror att adrenalin nivån i grisen gorde att den vägrade sluta. Och efter en del strul med att hitta markägaren så slutade et med att vi fick grisen.
Publicerat Januari 3, 200917 yr Interessant läsning !! Fann ni ngn skada från en skadskjutning i griskroppen ?? Vilken skada orsakade blodspåret från början ?
Publicerat Januari 3, 200917 yr Jag och en polare (Gösta N på grann kanalen) var ute och jagade lite hare och fasan i dag. När den jakte var slut så körde vi förbi ett fällt med en oerhöd mängd kråkor. Gösta beslutede snabbt att dom bör få motion. Vi gick ut och ingen kråka visade sig för oss. När vi senare gick tillbaka till bilen såg jag ett blodspå som vi missat när vi gick ut. Viss förvåning utbröt då ingen jagat på den delen av marken.Vi följde spåret över en traffikerad väg och bslutade oss för att ta fram Göstas ena hund. Han har aldrig gått på ett skarpt sök men någon gång skall vara den första. Jag och poalrn började spåra men hunden verkade lite ljum och han hadde rätt det var bakspåret. När vi bytt riktning konstaterat art så ljusnade det. Jag stannade vid grännsen med bössorna medan polaren stretade vidare med hund och telefon. Han ringer polisen och får klartecken. Nu vet jag inte säkert vad som händer men jag ser polaren försvinna i fjärran. och efter ett tag så hör jag hundskall. polaren ringen Kom hit med bössan. Rocky har ställt grisen som gör utfall mot mej. Jag travar så fort min korpulenta kropp medger med bössor och ammo. Efter ca 1400m kommer jag fram till ängen där polarn befinner sej och jag hör tydligt hunden. Jag ger Gösta sin bössa och han går runte den minimala men täta slåntätningen. Hunden är inne och jobbar som han aldrig gort annat vi travar på var sin sida som tuppar på stacken. Grisen vägrar då loss. Gösta gör ett desperat försök att fälla grisen med ett skott. Det hadde inte önskad verkan utan grisen gick ut där jag kunde avsluta med två Bränecke. En i kroppen och en bakom örat. Senare visade det sig att Göstas kula hadde tagit i ryggen med stora skador. Men JAG tror att adrenalin nivån i grisen gorde att den vägrade sluta. Och efter en del strul med att hitta markägaren så slutade et med att vi fick grisen. BRAVO, givet att det var ett skadad djur naturligtvis !
Publicerat Januari 3, 200917 yr Ops det glömde jag skriva. Ena bakbenet avsjkutet. Jag som trodde det var en gris ni smällt på med bilen på väg till kråkfältet
Publicerat Januari 3, 200917 yr Författare Jag som trodde det var en gris ni smällt på med bilen på väg till kråkfältet Åh nä ingen dubbel jakt här
Publicerat Januari 3, 200917 yr Sorry, det var en smula smaklöst av mig faktiskt Men jag kunde inte låta bli.... Bra att ni fick rett ut situationen!
Publicerat Januari 3, 200917 yr Författare Jag kan säga att vi hadde aldrig set spåret om det inte fallit snö. Därför kunde vi avgöra att spåret inte var äldre än en timme.
Publicerat Januari 3, 200917 yr Bra jobbat grabbar. Ge hunden ett extra ben, det är han/hon värd. /Lasse
Publicerat Januari 3, 200917 yr Hatt lyft! Bra jobbat. Fattar iofs inte varför hundföraren inte tog med bössan om han fått ok från polis?
Publicerat Januari 4, 200917 yr Författare Hatt lyft!Bra jobbat. Fattar iofs inte varför hundföraren inte tog med bössan om han fått ok från polis? Bössan kom inte med pga att han ringde medans han gick. Ibland kan det ta tid hos polisen
Publicerat Januari 8, 200917 yr Man får tacka stocken för ett bra samarbete, och en ytterst spännande jaktdag, hunden går från klarhet till klarhet, hämtade han i maj -07 på en camping, utmärglad och dan 1år gammal, och hade då suttit i en bur det året, ingen uppfostran öht, men vilken hund det har utvecklats till. /Jösse