Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Märkligt beteende??

Featured Replies

Publicerat

Sköt en kalv idag med drillingen i 6,5X55, oryx 156g (10,1gram). Skottet tog något lågt ca 10-15 cm över bröstpliggen fast precis bakom bogen. Det märkliga var kulan vinklade omedelbart snett ner i bröstbenet på samma sida, gick alltså inte genom revbenen, men ut på motsatt sida. Såg jävligt märkligt ut.......... Kulan gick genom nederkanten på hjärtat. kanon ur kött synpunkt.............

Publicerat
Sköt en kalv idag med drillingen i 6,5X55, oryx 156g (10,1gram). Skottet tog något lågt ca 10-15 cm över bröstpliggen fast precis bakom bogen. Det märkliga var kulan vinklade omedelbart snett ner i bröstbenet på samma sida, gick alltså inte genom revbenen, men ut på motsatt sida. Såg jävligt märkligt ut.......... Kulan gick genom nederkanten på hjärtat. kanon ur kött synpunkt.............

Gillar inte Oryx....... :P

Har inte varit med om något liknande med den iofs. Kan kulan ha träffat någon gren eller annat innan älgen så den kultade?

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Gillar inte Oryx....... :lol:

Har inte varit med om något liknande med den iofs. Kan kulan ha träffat någon gren eller annat innan älgen så den kultade?

/Lasse

Helt rent mellan mig å älgen vad jag kunde se............

Publicerat

Jag tror du har problemet Oryx. Jag har hfft ett par haverier med den kula därför använder jag inte den längre.

Publicerat
Jag tror du har problemet Oryx. Jag har hfft ett par haverier med den kula därför använder jag inte den längre.

+1

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Jamen va fan..............det blir ju inte mycket motstånd kulan stöter på där, det ska den väl palla??? Har skjutit några älgar med Oryx, iofs 30.06 180g , men såna problem har jag aldrig haft.

Publicerat

Jag vet inte vad det beror på. Men min egen fundering på oryxens ojämna upförande. Är ojämn kvallitet från tilverkaren. Med tanke den mängd amunition som dom pumpar ut må måste det slinka med ett och annat. Jag laddar själv så jag har koll på mina pluggar. Och när man följer tabellerna och kulan ändå inte uppför sig som den skall då blir i alla fall jag tveksam. Och mina haverier har varit med 30-06.

Publicerat
  • Författare

Ok..........kan ju ha varit en tillfällighet åxå..........men likväl märkligt. Får väl skjuta en drös älgar till........... :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Sköt en kalv i lördags. En liten bit bakom bogen i en ren sidosmäll.

Tyckte att det var skumt när jag skulle ta ur den. Skulle precis välta/dra ur vommen när den sprack rejält och jag fick skojigt värre med resterande jobb ;)

Visste att jag inte sluntit med kniven och tyckte det var skumt för den sprack med en gång. Inne i bröstkorgen så var det lite konstigt för ett revben spretade rakt in. Jag var inte med när de övriga flådde den då jag hade lite annat.

Men jag ringde för att kolla läget. Kulan hade som de se troligtvis delat sig och en del rakt igenom och den andra rakt bakåt där den ställt till med en hel del oreda. Det allra första de frågade vad vad vad fan jag sköt med för de hade aldrig sett något dylikt.

Min egen obekräftade teori är att Norma använder sig av väldigt mjukt bly och tunn mantel för att få en så god expansion som möjligt hos en bondad kula. Men om själva bondningen/lödningen av mantel o kärna misslyckas så blir det ganska extrema haverier på grund av det mjuka blyet o den tunna manteln. Man använder sig väl av någon smörja när man drar plåtbrickan till formen av en kula och skulle rengöringen misslyckas lite grann så finns denna smörja kvar och sabbar vätningen när blyet ska fästa i manteln. Men det är som sagt min teori om det.

Hur som helst var jag tidigare lite frågande till den mängd påståenden om havererade Oryx. Nu är jag inte det längre. ;)

Det är en ask fabriksladdad 30-06 som inköptes när jag köpte Sakon för ca 4år sen.

Publicerat

Jag hade samma problem med de första varianterna på Oryx. Vinklade, delade sig.. osv. Men iofs har den utvecklats en del sen dess. Men ajg tappade tron på Oryx, och det vet ju alla hur svårt det är att ändra sig efter att man bestämt att ngt är skit.. :lol:

Publicerat
Jag vet inte vad det beror på. Men min egen fundering på oryxens ojämna upförande. Är ojämn kvallitet från tilverkaren. Med tanke den mängd amunition som dom pumpar ut må måste det slinka med ett och annat. Jag laddar själv så jag har koll på mina pluggar. Och när man följer tabellerna och kulan ändå inte uppför sig som den skall då blir i alla fall jag tveksam. Och mina haverier har varit med 30-06.

hur kollar du kulan?? är inte den också mass producerad?? även om man handladdar??

Publicerat

Hej

Skulle tippa på att kulan ligger på gränsen för att vara stabil i drillingpipan som vanligtvis inte brukar vara stabila med så tunga kulor utan mer med lättare kulor , du kan ju kolla vilken stigning du har med en läskstång och en tight lapp med oljad pipa , kanske den är uppåt 1-9" och då är på gränsen för stabil med en så pass lång kula .

Publicerat
  • Författare
Hej

Skulle tippa på att kulan ligger på gränsen för att vara stabil i drillingpipan som vanligtvis inte brukar vara stabila med så tunga kulor utan mer med lättare kulor , du kan ju kolla vilken stigning du har med en läskstång och en tight lapp med oljad pipa , kanske den är uppåt 1-9" och då är på gränsen för stabil med en så pass lång kula .

Tack för tipset!!! Ska nog hursomhelst skjuta in drillingen med 140g Woodleigh som jag skaffat till min studsare.