Publicerat Januari 4, 200917 yr Hej.. Jag har haft detta i tankarna bra länge. Jag känner till några bönder på söder sidan av stockholm som tycker att de är jobbigt med en massa grisar på deras marker. Men jag har liksom inte fått till de med dom att kunna köra en hel dag eller en helg med jakt på dessa fyrbenta plantröjare, Så därför har jag en undran om det finns någon annan som har tänkt på denna ide, på sin eller någon bekants mark. För det börjar att bli mer gris på markerna än vad det finns rådjur o älg. Fundera ialla fall.. varför inte ha detta forum som en stor kontaktplats, o se vad man kan göra av ett.. Ge era synpunkter o förslag. Mvh J
Publicerat Januari 5, 200917 yr Hej Det finns många bönder som klagar och spottar galla över vildsvin, och det finns tusentals jägare som gladeligen kan tänka sig att hjälpa till och hålla stammen nere på en någesånär bra nivå. Många bönder hugger sig själva i benet när dom vill ta jägare till sin mark för att skjuta grisar men det stora felet dom gör är att många av dom begär pengar för att få grisarna skjutna. Detta blir alltså en "win-win" situation för bönderna. Jag tror välllldigt många skulle ställa upp och åka några mil för att jaga gris på en bondes mark för att hjälpa till med beståndet grisar, men jag har svårt att tro att så många har lusten att betala stora pengar för att få jaga och dessutom vill bönderna ofta behålla köttet. Alla vet att bönder tänker ganska ekonomiskt och många vill nog inte ställa upp med marker just pga att dom inte kan indriva några pengar på detta sätt som du tänkt på. Jag är dock helt på din sida! Ps. jag har absolut inget i mot bönder, jag extrajobbar själv på en gård och jagar även där, samt drömmer själv om att köpa mig en egen gård. Ds.
Publicerat Januari 5, 200917 yr Författare Kul att du svarade.. Joo men de är så här va att dessa bönder försker jag att få så att de ger bort en dag eller en helg, mot att dom då kanske får ett/ två djur i byte. Har nu troligen fått en gård som är på nästa 1000 hektar på den linjen. o ska ut o kolla området i veckan, o då skulle jag vilja gå ut med det på ett forum som denna. o ha typ en lista på x antal skyttar, o sen om det går att ha drev eller massa löshunda. Och då är jag för det att man tar o smalar sej för en jaktdag, eller va det nu blir, o man gör det till en rolig grej, på detta sett så får ju även bönderna o `` Vi```´skitkul för de. hoppas ja.. o skulle de funka så finner man nog både de ena o de andra på detta forum, Mvh J