Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spårsnö o Grisjakt med Plott..

Featured Replies

Publicerat

En hel del spår lite här o där men svårt o luska ut vart de tagit daglega.

Toalt hade vi nog spår på 25-30 grisar.

Flera grisar verkar ha haft daglega på vår mark dagen innan o sen gått ut under natten.

Lyckades iallafall ringa 6-8 grisar efter nån timme.

Ren straffspark, liten plantering mitt i en mark med vägar o viltvatten runt om.

Själva jakten skulle varit över på 15 min om kommunikationen fungerat mellan brodern o mig…

Klantarslet lämnade generalpasset obesatt… Han fattade fel på de 2 vägar som gick mellan flera viltvatten… Allt som är inne i den planteringe ska ut via den ena vägen mellan dammarna, han stod på fel väg…

Han fick vackert stå o se rejält stor ledarsugga o följet passera på 200m.

Jag hade precis släppt Blackie på spåren men hon gick bara in 150 m o vimsade runt lite o kom ut till mig igen så jag han koppla när jag hörde över radion att de gått ur.

Snabb omställning.

Så släppte jag på där de gått ur.

Tiken gick ifatt o drev ut grisarna 100 m från skytt som hörde dem väl.

Tyvärr bakom kurvan.

Jycken drev vidare o vi försökte komma i pass men när hon kom ut på asfaltsvägen så släppte hon o kom tillbaka i sina egna spår.

Vet inte varför hon la av men de kan iofs va bra om hon släpper vid större vägar.

Vi spårade av söderut o vart de gått o skulle göra nytt påsläpp men precis när jag skulle stryka kopplet så hade brodern hittat utspåren ännu längre söderut fast nu in i nästa mark på 450 ha vi jagar på.

Ny omställning o jag kopplade loss o följde med tiken en bit, hon reste grisarna igen o så gick tåget österut, nästan i pass hos brodern igen men de sket sig.

Så verkade det stå fast, säkert i 40 min innan jag var där.

Nu var det på nästa bit vi arrenderar nån km österut..

Tog några minuter till innan bröderna anlände så jag kunde gå in o försöka stöta grisarna mot dem.

Anledningen att stöta var att ståndet var precis på gränsen till marken.

Smög runt o följde gränsen ner mot ståndet.

Då tystnade jycken o mötte mig o blev skitglad o kastade sig tillbaka o vrålade igen.

Tyvärr så tror jag hon var lite osäker på var fuligarna stod. Det brakar till 20m bakom mig o så blev de drev 200 m o sen fast igen.

Skitsvårt o smyga i röjt björke o snö på det…

Jag hördes nog väl och det gick givetvis loss o nu gick de norrut, tror att jycken nu sållat ut en eller ett par mindre grisar som buktade riktigt trevligt ända upp till farsan torp nån km norrut, nästan in i marken där vi reste nassarna från början vände o kom tillbaka o var på väg ut över vägen jag nu stod på men 60 m innanför så vände grisarna när det kom en bil med släp väldigt lämpligt… :rolleyes:

Bröderna hade nu gett upp o åkt hem… ;)

Någon bukt till blev det sen såg jag på pejlen att hon börjat gå tillbaka i samma löpor som hon nyligen drivit.

Gick in o blåste in jycken från 648m, otroligt nog kom hon… :P

Men tja 3-4 timmars spring i benen så ville hon nog hem…

O jag kom nästan hem i tid till svärmors middag, blev väl bara 20 min sen…. ;)

Publicerat

Verkar som ni har hafft en trevlig jaktdag, synd att resultatet inte blev bättre. Men grisarna finns ju kvar så ni kan ta nya tag med dem. :D

Publicerat
  • Författare
Verkar som ni har hafft en trevlig jaktdag, synd att resultatet inte blev bättre. Men grisarna finns ju kvar så ni kan ta nya tag med dem. :D

Jepp!

De ska nog bli fler släpp va de lider, eller på tisdag, onsdag o troligen ett par dar till helgen... B)

Så j-vla skönt att löpet är över för denna gången, nu har jag iallfall en jycke o roa mig med.

Sen är hon ju bara 1,5 år :D

Wachteln får nog stå några dar till med skadan i foten, fast hon e inte speciellt lycklig över detta... :D