Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipbytarsystem?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Hur är det med detta? Läste något i "Jakt och vapen" om att våra kära politiker ville göra om reglerna igen för vapeninnehav så att varje pipa eller slutstycke skulle kräva olika licenser. Vet någon mer om detta? Från när gäller det i så fall? Är väldigt sugen på en Blaser R93 men det tappar lite syftet om jag inte kan ha flera kalibrar till ett vapen i garderoben om ni förstår vad jag menar...

mvh

Björn

Publicerat

Hej Björn,

vad politikerna kan tänkas ha i bakfickan är ju alltid svårt att sia om. Redan i dag är det ju så att varje extra pipa eller slutstycke kräver en egen licens, men poängen är ju att dessa piplicenser inte räknas som ett vapen i vapengarderoben. I dagsläget har jag ett vapen (Blaser r-93) med en extra kolv, ett extra slutstycke och tre extra pipor. Det innebär sex licenser men det räknas likafullt bara som ett vapen i min vapengarderob ;D

MVH

Henrik

Publicerat

Jag läste också den artikeln och värre svammelpelle har jag inte hört talas om - skandal att han får skriva en sådan goja i en tidning. Henrik har rätt - varje vital del kräver redan idag licens men ett komplett vapen räknas bara som ett vapen i vapengarderoben. Sedan kan man ju skaffa licens på "växelsats" så slipper man på varje enskild del...

En intressant sak med Blasern är att kolven är tillståndspliktig eftersom lådan är integrerad i den. Tillståndet skall dock avse låda och inte kolv.

En annan sak är att RPS (Claes Johansson) insett att man kan skaffa just växelsatser och att det inte bara finns "pipset" till hagelvapen tillgängliga om man vill ha ett vapen med flera pipor och kalibrar. Detta skall enligt ryktet vara ngt man överväger att stoppa. Varför förstår jag inte - det är ingen skillnad mot ett hagelvapen med kombi- och dubbelstudsarpipset! Om en vital del saknas så kan det ju inte användas samtidigt som det vapen man har den vitala delen i!

Snälla låt oss byta regering så vi inte får kvar nickedockor som sväljer alla galenskaper CJ hittar på med hull och hår!

Publicerat

Ytterligare en pikant detalj är att både när jag köpte min extrakolv (som helt riktigt är det som skall betraktas som låda på en Blaser) och när jag köpte mitt extra slutstycke frågade jag handlarn om hur det var med licensplikt.

I båda fallen fick jag svaret att det inte behövdes !!

Efter lite egna eftersökningar insåg jag att det trots allt behövdes och jag fixade till detta i efterhand. Men genom sina luddiga och oklara regler har RPS återigen lyckats införa regler som tillämpas på olika sätt.

När jag först kontaktade min lokala vapenhandläggare med mitt problem la han pannan i djupa veck och konstaterade att detta skulle bli långvarigt eftersom han själv var osäker och "att försöka få vettiga svar från RPS är ungefär som att köra huvudet i en sopsäck".

MVH

Henrik

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hej,

Tackar för utmärkta svar. Nu får man se till att spara ihop de slantar som behövs för att handla.

mvh

Björn Edgren