Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäver problem...

Featured Replies

Publicerat

Brevid huset där jag bor rinner en bäck. I den bäcken finns en uppskattningsvis stor bäverstam. Problemet är att dessa bävrar envisas med att dämma upp bäcken lite här och där. Nu är det ju inte jag som drabbas värst. Det finns markägare som har det riktigt besvärligt. Byn brukar lite då och då med gemensamma krafter motverka bävrarnas bygge men det dröjer inte länge innan dom har börjat bygga på nått nytt ställe.

Jag har flera gånger försökt att skjuta nån bäver men bäcken är liten och det växer mycket ris och sly längs kanterna. Ibland har jag hört bävern och varit riktigt nära men inte kunnat få någon skott chans. Irriterande? JA! <_<

Hur ska man göra för att få bort några stycken?

Det finnns ju tunnelfällor och conibear. Är det någon som har nått tips?

MVH/Streiffen.

Publicerat

Är bäcken för liten om du skulle testa med kanot? Annars kan man ju röjja lite skjutgator......tree stand kanske kan vara ett alternativ.

Publicerat

Om det är för risigt att skjuta så är väl en rejäl passröjning på sin plats, någonstans dyker de upp och där borde man kunna skjuta av en några stycken, ett jäkla jobb men de verkar inte dö av sig självt, flitiga huggare och byggare är de.

Publicerat
  • Författare
Om det är för risigt att skjuta så är väl en rejäl passröjning på sin plats, någonstans dyker de upp och där borde man kunna skjuta av en några stycken, ett jäkla jobb men de verkar inte dö av sig självt, flitiga huggare och byggare är de.

Jag röjde upp och förberedde några pass förra våren men bävrarna ville inte samarbeta. Jag tror att lite fällfångst är nog enda lösningen om man ska reducera stammen effektivt. Är det någon som provat conibear?

Publicerat
Jag röjde upp och förberedde några pass förra våren men bävrarna ville inte samarbeta. Jag tror att lite fällfångst är nog enda lösningen om man ska reducera stammen effektivt. Är det någon som provat conibear?

Har inte testat men visst måste man ha utbildning och tillstånd? Länsstyrelsen brukar ha kontaktpersoner som har tillstånd att fånga bäver.

Publicerat

Tålamod är bäverjägarens bästa vän ;)

Sikta på att få bort de största bävrarna då lär reste söka sig till nya vatten efter ett tag.

Hittade själv en bäck en bit från våran stugan där bävrar fanns och om jag blev glad. Tycker bävern är det häftigaste djuret som finns.

Men visst förstår jag att den ställer till med en hel del, speciellt om du nu vaknar upp en morgon när bävrarna har dämt och stugan din är fylld av vatten. Och Castor fiber han simmar ryggsim utanför din stuga och ler ;)

Hehe nejdå men skjut bort storingarna så ska du se du får bukt med problemet.

Mvh//J

Publicerat
  • Författare
Har inte testat men visst måste man ha utbildning och tillstånd? Länsstyrelsen brukar ha kontaktpersoner som har tillstånd att fånga bäver.

Jo. Man måste gå utbildning.

Publicerat
Jo. Man måste gå utbildning.

Den första bäver jag sköt var med hagel, det var lagligt då. Tyvärr är det vettigaste alternativet på kortkorta håll med gräs och sly - en näve buckshots - inte tillåtet även om det är garanterad "vinst varje gång" i den situation du beskriver... bara man ger fan i att skjuta profilskott i vattnet.

Publicerat
  • Författare

Ibland är det synd att svenska vapen och jaktlagarna är som dom är.....

• 1 month later...
Publicerat

Skicka mig et Pm var du bor Streif så skall jag skaka fram nån i din närhet med tillstånd att använda Conibear.

Janne B

Publicerat

Eller så pm:ar du mig så kan jag komma o hjälpa dig med ditt delikata problem ^_^

Publicerat
  • Författare
Eller så pm:ar du mig så kan jag komma o hjälpa dig med ditt delikata problem ^_^

Har du tillstånd för conibear?

Publicerat

Jag har det och vi är några till i Norrland som har det.

Janne B

Tar även på mig sprängning av dammar...

Publicerat

Nädå men jag e en envis jävel till att vänta ut dom :lol: Satt ca: 200 timmar innan jag sköt första bävern här hemma, sen fick polaren för sig att han skulle prova att jaga bäver han satt ca: 2 timmar innan han kom till skott.

Publicerat
  • Författare
Nädå men jag e en envis jävel till att vänta ut dom :D Satt ca: 200 timmar innan jag sköt första bävern här hemma, sen fick polaren för sig att han skulle prova att jaga bäver han satt ca: 2 timmar innan han kom till skott.

Haha. :lol:

Vet hur det känns!