Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lagligt att jaga med sub-hastigheter?

Featured Replies

Publicerat

Var på banan idag och testade en subsonisk laddning till min 7br. Det var Sakos 78gr. kula jag laddat med Red-Dot den kulan klarar precis klass 3 med 320m/s. Så min fråga är om det är lagligt att jaga med denna laddning och ljuddämpare?

Jag har jobbat natt så ljuset räckte inte till för kronografen men hade laddat en stege som sköt uppifrån och det var rätt uppenbart när den gick under ljudet. För plötsligt lät det bara "plupp" och man hörde kulan vissla genom luften.

Publicerat

Det pratas mycket om att "subsonics" inte är lagliga för jakt på något vilt. Men jag har ännu inte hittat någon lagtext som kan styrka detta.

Publicerat

så länge den uppfyller diverse energi krav så vore det väl inget problem? det enda är väl isåfall vad "svensson" tycker om det, men det har ju fördelar såsom sparad hörsel och mindre buller för allmänheten.

Publicerat
  • Författare

Det låter lovande ska ladda upp ett gäng och kolla precisionen imorgon

Publicerat
så länge den uppfyller diverse energi krav så vore det väl inget problem? det enda är väl isåfall vad "svensson" tycker om det, men det har ju fördelar såsom sparad hörsel och mindre buller för allmänheten.

Inga problem så länge laddningen uppfyller kraven på respektive klasstillhörighet. Jag har noterat att min 9,3x62 går att ladda ner i klass 2 med subsonickulor och jag HAR ju en ljuddämpare... När jag får tid över (gissningsvis om kanske 15 år) skall jag se om detta blir en fungerande laddning för något ändamål.

Publicerat

Saxat från Runes länk.

"Majoriteten av de kulvapen som används vid jakt är avsedda för patroner i klasserna 1 och 2 (jfr. NFS 2002:18, 14 §) och för att uppfylla de för jakt uppställda kraven på anslagsenergi måste kulorna hålla överljudshastighet. Beroende på vilken kaliber som används varierar bogknalles styrka, men för samtliga patroner i dessa klasser är den 30 meter från vapnets mynning i skjutriktningen över 125 dBC peak; fortfarande en avsevärd ljudknall men för jägaren mindre skadlig än annars. Skjutvapen för patroner i klasserna 1 och 2 kan således med hjälp av ljuddämpare inte göras "tysta"."

Jag vet inte hur jag ska tolka den fetmarkerade raden? Får vapnet med dämpare inte vara tystare än 125 dBC @ 30 meter?

Annars så finns det lite luckor i lagtexterna. Det är möjligt att skjuta .338 kulor och .50 kulor i underljudsfart och ändå klara klass II kravet.

Publicerat
Jag vet inte hur jag ska tolka den fetmarkerade raden? Får vapnet med dämpare inte vara tystare än 125 dBC @ 30 meter?

Annars så finns det lite luckor i lagtexterna. Det är möjligt att skjuta .338 kulor och .50 kulor i underljudsfart och ändå klara klass II kravet.

125 db kravet är borta , tror det var nån feltolkning eller hur det var. En del fick det inskrivet i licenserna men det var tydligen fel.

50 kulor klarar även klass 1 med subsonic B) går i tankar på en 510 whisper B) kalla mig gärna galen :wub:

Publicerat
  • Författare
Förbunden är emot "tyst" jakt i alla former.

Kolla länk.

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/skr...emojlighete.asp

/Rune :lol:

Jag lyckas inte hitta några klara regler vad som gäller men om förbunden är emot "tyst" jakt måste man väl även vara emot bågjakt eller?? orkar inte kolla så mycket heller för mest troligt ska jag inte jaga med denna laddning

Publicerat

Bogvågsknallen från en kula som färdas fortare en ljudet överstiger 125 db. Det innebar att det inte spelade någon roll hur mycket man dämpade mynningsknallen, kravet på ett ljud på minst 125 db var ändå alltid uppfyllt.

Henrik

Publicerat

I England så laddades nästan allt med subsonic för jakt.

Jag har testat en liknande hagelbössa som denna men inte kändes det speciellt manligt...

Hushpower

Nästan alla .22LR skyttar kör med moderator/ljuddämpare och .22 subsonic.

Det är så stort jaktmotstånd där att skyttarna som jagar i tätare områden vill vara mer diskreta.

Själv har jag pangat en massa kaniner med en 22:a med ljuddämpare och subsonic hollowpoints mitt i natten från flaket på en Land Rover med hjälp av handlampa. Mycket effektivt! Synd bara att detta inte är tillåtet i svedala...

Det var inga problem att skjuta 50+ en natt. Vi hade nätter med 100+ oxå!

Dock var man ganska trött efter att ha tagit ur och flått 100 kaniner på morgonkvisten efter en hel natts jakt...

Publicerat
Jag lyckas inte hitta några klara regler vad som gäller men om förbunden är emot "tyst" jakt måste man väl även vara emot bågjakt eller?? orkar inte kolla så mycket heller för mest troligt ska jag inte jaga med denna laddning

Nej, det står inget om bågjakt.

Detta gäller krutvapen.

Överväganden och förslag

Jägareförbundet har tidigare intagit en restriktiv hållning till ljuddämpare och detta främst på grund av risken att ljuddämpade vapen skulle komma till användning vid illegal jakt. Denna risk bör emellertid inte överdrivas, om det legala innehavet av ljuddämpare begränsas till användning i kombination med kulvapen avsedda för patroner i vissa klasser. Kulvapen avsedda för patroner i klass 1 och 2 kan inte göras "tysta" och risken för missbruk torde därför inte vara överhängande. Då vapnen inte är "tysta" är de sannolikt också mindre attraktiva i kriminella kretsar och risken för brottslig användning, i andra sammanhang än jaktliga, torde därmed inte heller vara överhängande.

Jägareförbundet tar dock alltjämt avstånd från s.k. "tyst jakt". Innehav med begränsningar enligt ovan anses dock eliminera denna risk.

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/skr...emojlighete.asp

/Rune :lol:

Publicerat

Men som vanligt så ger man sig på svensson för att komma åt buset. En tjuvskytt som är ute i olovliga ärenden bryr sig väl knappast om några regleringar i vapenförordningen eller jaktlagen heller för den delen. Tjuvjägare och miljömarodörer har knappast läst texten: Djuret ska avlivas med minsta möjliga lidande utan använder den metod som ger minst chans till upptäckt oavsett om det är varg som ska bort eller olja som ska saneras från någon tanker. Jag har just sökt licens på en dämpare men avsikten är att bättra på precisionen inte att minska ljudet. Det hade gått lika bra med en mynningsbroms men jag vill inte ha ännu högre knall då jag ofta skjuter med hunden liggande i närheten. Blir så förbannad när jag läser om alla påbud som begränsar mitt liv och som inte ger någon som helst effekt på den brottslighet som lagen är avsedd att förhindra då buset inte bryr sig det minsta om lagar.

Publicerat
  • Författare

Har testat mer idag och precisionen var fullt tillräcklig till den jakt den skulle kunna användas :D Idag räckte ljuset för kronografen och måste nog trimma laddningen lite för denna höll 285-290 och jag behöver 315 för att klara klass3.