Publicerat Januari 6, 200917 yr Under den gångna julledighten har undertecknad varit med om en händelse som aldrig kommer att glömmas! Nu har svallvågorna mojnat något varför jag tänkte dela med mig till mina jägar- och skyttebröder/systrar. Allting började med att vår elva månaders TJT-tik Nova blev kraftigt illamående efter en behandling mot urinväggsinfektion i början av november. Detta resulterade i att hon blev inlagd på Blå Stjärnan i Gbg. Efter två långa dygn kunde jag och sambon pusta ut när vi fick hämta en tillsynes pigg och alert TJT. Jag och sambon var riktigt oroliga under dessa två dygn, det skall erkännas. Detta kanske inte är så konstigt med tanke på att vi förlorade vår förra TJT-tik Hilma i trafiken så sent som i jan -08 (för er som inte visste..). Veterinären kunde inte svara på vad som hade orsakat tillståndet av kraftigt illamående m.m. mer än att de misstänkte en allergisk reaktion, orsakad av vad förblir okänt. En kortare medicinering påbörjades och därefter blev allt som vanligt igen. Tiden gick och under förberedelserna av julfirandet började Nova bli allt gladare i maten, bygga bo samt hennes juver att svullna upp. Efter ett besök på den lokala veterinärstationen i tisdag förra veckan fick vi veta att hon led av skendräktigthet samt livmodersinflamation. Medicinering mot detta sattes in. Jag och sambon såg dock hoppfullt på situationen då vår förra tik också led av upprepade omgångar av skendräktighet. Med detta i bakhuvudet blev vi inte alltför oroliga av beteendeförändringen då vi visste att den skulle bara vara tillfällig. Ett par dagar förflöt och Nova blev alltmer osocial och drog sig undan vilket vi tyckte var märkligt då hon är en väldigt social hund annars som sällan låter oss göra något utan hennes vakande öga. Vi hoppades dock på att medicineringen skulle förändra detta. Det skulle snart visa sig att vi stod inför något helt annat. Tidigt på morgonen i lördags vaknade jag av att Nova flämtade kraftigt. Husse och Nova gick ut i de bitande minusgraderna vilket påskyndade Novas morgonrutiner till ett minimum. Väl inne satte Nova igång med flämtningarna igen. Detta oroade mig varför jag väckte sambon. Efter en titt på tandkött m.m. och en allmän bedömning från en lekman beslutade vi oss för att kontakta veterinär. Jourveterinären svarade emellertid inte. Efter en kortare överläggning beslutade vi oss för att Nova måste till akutsjukvård snarast och att Blå Stjärnan i Gbg var närmaste lösningen på detta. Sambon förberedde sig för att åka in medans jag övervakade Nova som blev allt sämre. Nu var det inte bara flämtningar och ett illavarslande utseende som skrämde oss. Hon fick nämligen en hel del flytningar som gav henne kraftigt smärta, såpass kraftig att hon låg ner och darrade. Så här i efterhand har tom en fåne, utan barn dock, som en annan förstått vad detta var för något… Kort därefter for ”akuttransporten” i väg mot Gbg. Sambon satt med Nova i knät och min snälla mor körde. Själv hade jag hade jag den dåliga smaken att ta mig an andra åtaganden såsom storjakt med familjens andra terrier. Ja, jag vet. Jag är ett ärkearsle men få saker får mig att avböja en inbjudan till storjakt och då ffa två timmar innan samling. Planen var som så att sambon skulle höra av sig så fort de kom in på Blå Stjärnan. Var det ”riktigt illa” skulle jag bryta och ansluta, annars skulle jag fullfölja mitt åtagande som hundförare och god jaktkamrat. Till saken hör också att jaktmarken för dagen låg betydligt närmare Gbg än hemmet varför jag skulle kunna vara på plats efter en kort stunds laglig körning och en ännu kortare stunds olaglig körning på motorvägen. Under pågående genomgång av dagens jakt börjar mobilen leva illa i ficka. Jag hinner knappt svara innan jag hör sambons knappt bärande röst skrika att Nova valpar i bilen!!! :o Som tur är dröjde det inte länge innan en något mer samlad sambo meddelar att allt har gått bra och att veterinären bedömer valpen som fullt frisk och i god kondition. Lördagen den 3:e januari 2009 glömmer vi som sagt aldrig! Dagen som valpen födde en valp som veterinären uttryckte det… Nedan ser ni underverket... Nu börjar äventyret!
Publicerat Januari 6, 200917 yr Författare Jag kan även tillägga att vi har påbörjat faderskapsutredningen vilken inte bör bli alltför svår då vi har haft så nära järnkoll som man kan ha på Nova under tiden precis före, under och efter hennes löp. Detta förutom ett tillfälle då min bror tabbade sig under en liten liten stund vilket vi nu ser resultatet från... När jag besökte föräldrarna häromdagen hade tydligen min bror rådfrågat dem om han vågade vara hemma Tur att jag ser det positiva i att jag har fått ytterliggare en hund att jaga in till hösten Nu har han varit här och tittat på valpen och jag hoppas att han förstår att han är utnämnd till förste hundvakt de närmaste 12-15 åren... :o Nedan ser ni den huvudmisstänte och hans husse skymtas ovan i röd-vit skjorta.
Publicerat Januari 6, 200917 yr det är som ett julmirakel grattis till valpen och nu att valpen och valpen mår bra ^^. en fråga hur länge är tjt gravida ungefär?, skiljer det sig om det är renrasiga eller blandrasiga bullar som är i ungen ? Grattis igen! ^^
Publicerat Januari 6, 200917 yr Författare Visst är det! Snacka om att den lille valpen har blivit motarbetad... Veterinären intygade dock på heder och samvete att ingen av medicinerna som vi givit Nova skall ha skadat valpen. Det blir intressant och se vad det blir av den lille hannen. Tiken är ju TJT som sagt och fadern är förmodligen min fars Parson Russel. TJT är ju TJT och farsans Parson håller jag som bäst på att jaga in och den driver klövvilt och hare med skall. Utseendemässigt ser vaplen ut som en rejäl tysk med vit bringa och några vita klor än så länge...
Publicerat Januari 6, 200917 yr Författare det är som ett julmirakel grattis till valpen och nu att valpen och valpen mår bra ^^. en fråga hur länge är tjt gravida ungefär?, skiljer det sig om det är renrasiga eller blandrasiga bullar som är i ungen ? Grattis igen! ^^ Julmirakel kan man kalla det ja! Jag förstod det som att en hund är gravid i ca nio veckor och jag tror inte att det skiljer speciellt mycket om det är en renrasig eller blandras. Det skall bli kul att följa detta och se hur valpen utvecklar sig.
Publicerat Januari 6, 200917 yr Vilket äventyr ni åkte på...men grattis till valpen och "valpmamman" som mår bra nu
Publicerat Januari 6, 200917 yr ok . men måste väl skilja sig på nåt sätt om det är typ en dansk och en tax,tjt,Jack or chihauha eller föds alla hundar generelt "lika" stora ?
Publicerat Januari 6, 200917 yr Grattis till tillskottet och skönt att tiken klarade sej bra, inge roligt när djuren mår dåligt får som dåliga svar
Publicerat Januari 6, 200917 yr Eftersom det är juletider och i det närmaste en jungfrufödsel så är väl namnet på valpen givet, oavsett kön. Rolig historia och lycka till.
Publicerat Januari 6, 200917 yr Eftersom det är juletider och i det närmaste en jungfrufödsel så är väl namnet på valpen givet, oavsett kön.Rolig historia och lycka till. dags väl för ovisemännen Hipshot,Isjonsson och Exabit att följa skärnan i blå och giva gåvor såsom Krut,kulor och laddningskomponenter har Jägarna (fårvallarna) redan skådat spektaklet? praise the lord for an miracel has occured in the shape of a fury little ball
Publicerat Januari 6, 200917 yr Det knöt sig lite i magen när jag började läsa och jag tänkte, säg inte att han har mistat nya tysken oxå, men när jag läste vidare spred sig ett leende på mina läppar. Hoppas det går bra med valpen!
Publicerat Januari 6, 200917 yr Jösses, fick nästan en tår i ögonvrån. Dom behöver inte många sekunder obevakat dom små liven. Kanske ditt livs bästa hund, vem vet? Grattis iaf.
Publicerat Januari 7, 200917 yr Hahaha !! Dom är för goa ibland ! Skönt att valp och tik mår bra, och som MKJ skrev, detta kan vara din bästa hund ? Mvh Janne
Publicerat Januari 7, 200917 yr Grattis till nytillskottet :-D men... att inte veterinären såg att hon hade valp i magen när han kunde bedömma att hon hade livmodersinfla. eller gjordes inget UL av livmodern??
Publicerat Januari 7, 200917 yr Grattis till barnbarnet! Hane+Tik=Valp Grattis! Dom hänger ju ihop olika lång tid vid parning! Ca. 40 min har jag varit med om att hane och tik hängt ihop under samma parning.
Publicerat Januari 10, 200917 yr Författare God kväll! Jag vill börja med att tacka er alla för era uppmuntrande inlägg. Själv blev jag rätt ställd till en början för att numer se rätt så ljust på saken. Precis som MKJ skriver kan det bli en riktigt härlig kombo, vem vet det kanske blir en riktig keeper? Som jag har förstått det är det dessutom långt ifrån alla Parsons som driver klövvilt med skall men det gör familjens Enzo vilket knappast försämrar oddsen för att det skall bli en hygglig jakthund iaf. Innan jag loggar ut för kvällen tänkte jag bjuda på ett par nytagna bilder på underverket Nemo som för dagen har passerat 400g...
Publicerat Januari 10, 200917 yr Kul att det går bra för lillvalpen! Som sagt vad så kan det bli en riktigt trevlig höst för dig! Fina foton!