Publicerat Januari 6, 200917 yr Jag undrar om fler har varit med om att man misstänker ngt. fel med hunden när hennes enorma jaktlust är som bortblåst. Det börja med att vid vissa jakt dagar va det som heldött i skogen,hunden ville inte söka ut,bara va runt fötterna på mig och inga upptag eller spår. Tiken löpte mitt i säsongen så jag va orolig för livmoderinflamation eller ngt. annat så jag tog henne till veterinären som konstatera att hon är tjärnfrisk(skönt det iaf.) Dem sa att tikar kan vara lite loja efter löp med hormoner och allt?? Nu träffa jag jägare idag inte långt från mina jaktmarker som hade tax som oftast drev bra men dem sa likadant,det är helt stendött i skogen. Detta handlar om marker öster om Kungsbacka. Kanske det rör sig lo,varg i marken,känner hundarna av rovdjur också? Mvh.Mathias
Publicerat Januari 6, 200917 yr Björn kanske, OM du är i direkt närhet, Lo icke, varg kanske men är knappast så stationär på marken. Annars har jag aldrig märkt något. Tror du ska leta någon annanstans, kanske i näsan på hunn Kvalster? Sämre med vilt? Förresten vet jag inte vilken ras du har på jycken? Mvh Tomas
Publicerat Januari 6, 200917 yr Björn kanske, OM du är i direkt närhet, Lo icke, varg kanske men är knappast så stationär på marken. Annars har jag aldrig märkt något. Tror du ska leta någon annanstans, kanske i näsan på hunn Kvalster? Sämre med vilt? Förresten vet jag inte vilken ras du har på jycken? Mvh Tomas Björn låter uteslutande här nere.... Kvalster är det inte...Det nyser dem mycket av å kliar sig frenetiskt,hörde mig för om det hos vet. Det konstiga är att ena helgen vi jagar är det bra drev sen nästa kan det vara som sagt helt dött inte ens 10-15 pass skyttar ser ett enda liv i skogen. Det är en Jack Russell jag har. Mvh.Mathias
Publicerat Januari 6, 200917 yr Ja att det kan bli helt tomt på marken kan ske om du får rovdjur dit. Har också varit med om en gång när vi skulle ha med oss en Springer Spaniel och hux flux så ville han inte gå med oss Han tvärstannade på andra sida en mosse, den var frusen och täckt med snö så det berodde inte på att det var en mosse. Vi försökte att locka på den men han vägrade. Det var bara att vända och ta en annan väg tillbaka till bilen. Spaniel är i annat fall hur "tuff" som helst och inte rädd för någonting vad vitt jag vet, men denna gången var det tvär stopp på honom. Och han följde oss vid fötterna resten av dagen. Den enda förklaring vi kan komma på är att han hade fått lukt på något. Det var på mark som det fanns ett vargrevir på.
Publicerat Januari 6, 200917 yr Ja att det kan bli helt tomt på marken kan ske om du får rovdjur dit. Har också varit med om en gång när vi skulle ha med oss en Springer Spaniel och hux flux så ville han inte gå med oss Han tvärstannade på andra sida en mosse, den var frusen och täckt med snö så det berodde inte på att det var en mosse. Vi försökte att locka på den men han vägrade. Det var bara att vända och ta en annan väg tillbaka till bilen. Spaniel är i annat fall hur "tuff" som helst och inte rädd för någonting vad vitt jag vet, men denna gången var det tvär stopp på honom. Och han följde oss vid fötterna resten av dagen. Den enda förklaring vi kan komma på är att han hade fått lukt på något. Det var på mark som det fanns ett vargrevir på. Okay..ja man undrar ju lite,det stod i tidningen att det synts varg i Mölndal och det är inte vansinigt långt för en varg att vandra genom våra marker.
Publicerat Januari 15, 200917 yr Okay..ja man undrar ju lite,det stod i tidningen att det synts varg i Mölndal och det är inte vansinigt långt för en varg att vandra genom våra marker. Hur långt in från kusten jagar ni? Har själv mina marker lite åt det där hållet, den gångna hösten har varit som vanligt. Men jag vet att på Hallandsgränsen, Gränshult, Öxared, har det ju i många år varit lodjur till och från. Det brukar ju bli kliniskt rent på rådjur när det är ett lodjur i området, rådjuren verkar få panik, klumpa ihop sej, o ställa sej mitt på den största åker dom kan hitta.....
Publicerat Januari 28, 200917 yr Kompisens finnstövare har helt slutat jaga hare efter närkontakt med lo. Kan vara något liknande kanske?
Publicerat Januari 28, 200917 yr Jag undrar om fler har varit med om att man misstänker ngt. fel med hunden när hennes enorma jaktlust är som bortblåst.Det börja med att vid vissa jakt dagar va det som heldött i skogen,hunden ville inte söka ut,bara va runt fötterna på mig och inga upptag eller spår. Tiken löpte mitt i säsongen så jag va orolig för livmoderinflamation eller ngt. annat så jag tog henne till veterinären som konstatera att hon är tjärnfrisk(skönt det iaf.) Dem sa att tikar kan vara lite loja efter löp med hormoner och allt?? Nu träffa jag jägare idag inte långt från mina jaktmarker som hade tax som oftast drev bra men dem sa likadant,det är helt stendött i skogen. Detta handlar om marker öster om Kungsbacka. Kanske det rör sig lo,varg i marken,känner hundarna av rovdjur också? Mvh.Mathias Kommer hundarna på ett björnspår här uppe och hunden inte skäller björn så brukar dom bete sig på det sättet och fäller svansen mellan benen. Lämnar aldrig husse el. matte!
Publicerat Januari 28, 200917 yr Kvalster är det inte...Det nyser dem mycket av å kliar sig frenetiskt,hörde mig för om det hos vet. Inte nödvändigtvis. Unghunden som fick kvalser i höstas slutade bara söka ut bra, hade inget förföljande och till slut inte ens tog upp efter färska spår. Efter 2 veckors behandling mot noskvalster, så började nosfunktionen att återkomma och efter behandlingens slut fungerade han som vanligt under jakten igen. Han hade inga nysningar, inga inåtdragningar, ingen klåda eller andra symptom, men massor med noskvalster om man ska döma efter hur svullen han var i nosens slemhinnor och hur lång tid det tog innan nosen började fungera igen.