Publicerat Januari 7, 200917 yr Hej är ny här på forumet Har planer på att skaffa en rävracer cz 550 varmint laminated i kalibern 22-250. Men är lite osäker på vilken kikare man bör lägga på, har sneglat lite på dom där nikon siktena dom sägs ju ha bra optik men hur är dom mekaniskt då? Vilken variabel förstoring bör man ha till lockjakt på räv? Hur fungerar nikonerna i skymning då? För lite vakjakt skulle den också behöva fungera för
Publicerat Januari 7, 200917 yr Nikon är bra gluggar, sök en med 50 objektiv, helst med belyst riktmedel för vak, annars med grovt riktmedel, typ tyska ettan....
Publicerat Januari 7, 200917 yr Nikon är bra gluggar, sök en med 50 objektiv, helst med belyst riktmedel för vak, annars med grovt riktmedel, typ tyska ettan.... Tyska ettan är bra vid vak, men tycker det är helkass vid precision på längre håll, men det är ju jag............
Publicerat Januari 7, 200917 yr Visst finns det bättre än tyska ettan för långhålls jobben, men utan belysning så är det enda alternativet om det skall vakas under risiga ljusförhållanden. Nikon har en fin glugg med belysning som ligger runt 9000 pengar om jag inte kommer ihåg fel, den löser nog uppgiften, det finns bättre, andra likvärdiga och sämre alternativ förstås.
Publicerat Januari 10, 200917 yr Författare Hur fungerar detta sikte till vak http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=5012
Publicerat Januari 10, 200917 yr Är lite osäker på riktmedlet, men till det andra du ska ha det till är det nog kalas. Är det bara räv du ska vaka på natten funkar det nog ok. Kanon sikte för övrigt!!!
Publicerat Januari 10, 200917 yr Författare Är lite osäker på riktmedlet, men till det andra du ska ha det till är det nog kalas. Är det bara räv du ska vaka på natten funkar det nog ok. Kanon sikte för övrigt!!! Mesta dels räv är det väl tänkt men även nåt rådjur om det råkar trilla in nåt sånt Som det är nu ikväll riktit mån ljust så borde väl nikonen funka kanon eller?
Publicerat Januari 10, 200917 yr Mesta dels räv är det väl tänkt men även nåt rådjur om det råkar trilla in nåt sånt Som det är nu ikväll riktit mån ljust så borde väl nikonen funka kanon eller? Du blir nog mer än nöjd!
Publicerat Januari 10, 200917 yr Hoppas du inte tryckt på beställknappen. Siktet i sig är kanon, ingen tvekan om att glaset går att vaka med, men riktmedlet är jag tveksam till. BDC är väl typ streckplatta(rätta mig pacco om jag har fel)? Av Nikon´s sikten i dagsläget så skulle jag köpa den här till att vaka räv med, http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=2378 Obelyst men med tyska fyran, ett riktmedel som funkar på vak. Siktet jag hade vart för bländande då det vart riktigt mörkt, även på lägsta inställningen.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Författare Nån som provat en sån här http://www.iorvaldada.com/iorva10tasc.html eller en sån Ior 2.5-10x56
Publicerat Januari 11, 200917 yr Nån som provat en sån här http://www.iorvaldada.com/iorva10tasc.htmleller en sån Ior 2.5-10x56 Ser ut att vara kort mellantub, se upp så det inte blir problem när du monterar. Ganska tungt.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Hoppas du inte tryckt på beställknappen. Siktet i sig är kanon, ingen tvekan om att glaset går att vaka med, men riktmedlet är jag tveksam till. BDC är väl typ streckplatta(rätta mig pacco om jag har fel)? Av Nikon´s sikten i dagsläget så skulle jag köpa den här till att vaka räv med, http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=2378Obelyst men med tyska fyran, ett riktmedel som funkar på vak. Siktet jag hade vart för bländande då det vart riktigt mörkt, även på lägsta inställningen. Tjenare ! BDC är riktmedel med ihåliga mildot prickar kolla på nikonhunting.com ok 2,5-10x56 men tyska fyran kommel helt klart att vara bäst som vakjakt siken och den andra kommer att funka me, men 2,5-10x56 har en högre upplösning på monarch E= GOLD
Publicerat Januari 12, 200917 yr Nån som provat en sån här http://www.iorvaldada.com/iorva10tasc.htmleller en sån Ior 2.5-10x56 jag har haft ett sådant 2,5-10x56(dock med belysningsratten på sidan) i flera år och det har fått en hel del stryk men aldrig svikit. svarar klockrent på justeringar samt att belysningen funkar även dag som natt, ett riktigt allround sikte enligt mig. minus för tubseende på x2,5 men det försvinner på x3(problemet kanske har försvunnet på senare modeller) samt luddig garanti annars är jag mycket nöjd och jag har skjutit tresiffrigt med djur med kikaren. har inga problem att skjuta tätt och bra med riktmedlet på 300m och har även skjutit bra på 500m till det priset som står på sidan är det bara att slå till tror midway tar nästan 13000 för samma sikte.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Fan de e inte lätt dehär med optik Börjat funder på meoptas meostar 3-12x56 många säger ju att den är grym i optiken men hur är mekaniken i dom då? Hur ljusstark är meoptas 56 glugg jämfört med nikons 56 glugg finns nåt test i nån finsk jakt tidning minns inte vilken med där föll nikon gluggen bort ganska fort när dom testade dom i skymningen meoptan hängde med en bra bit . Hur nödvändigt är det med belyst riktmedel? 12x förstoring klarar man sig med de på en orre ut mot ca 200m? För räven och rådjuren räcker väl 12x förstoring ut till ca 200m ? Har hittat 2st meostar 3-12x56 för bra pris Meopta meostar 3-12x56 RD belyst Meopta meostar 3-12x56
Publicerat Januari 24, 200917 yr Hej är ny här på forumet Har planer på att skaffa en rävracer cz 550 varmint laminated i kalibern 22-250.Men är lite osäker på vilken kikare man bör lägga på, har sneglat lite på dom där nikon siktena dom sägs ju ha bra optik men hur är dom mekaniskt då? Vilken variabel förstoring bör man ha till lockjakt på räv? Hur fungerar nikonerna i skymning då? För lite vakjakt skulle den också behöva fungera för Satsa på kvalite från början. Rekommenderar en Zeiss 2-10x50 med belyst sikte nr 40 Kostar en slant men "köp kvalite så gråter du bara en gång" Ang. förstorning så klarar du dig på 5-6 ggr, då rävarna kommer i full galopp in på 10-40 m! så pass upp. Lycka till. Johan
Publicerat Januari 24, 200917 yr Fan de e inte lätt dehär med optik Börjat funder på meoptas meostar 3-12x56 många säger ju att den är grym i optiken men hur är mekaniken i dom då? Hur ljusstark är meoptas 56 glugg jämfört med nikons 56 glugg finns nåt test i nån finsk jakt tidning minns inte vilken med där föll nikon gluggen bort ganska fort när dom testade dom i skymningen meoptan hängde med en bra bit . Hur nödvändigt är det med belyst riktmedel? 12x förstoring klarar man sig med de på en orre ut mot ca 200m? För räven och rådjuren räcker väl 12x förstoring ut till ca 200m ? Har hittat 2st meostar 3-12x56 för bra pris Meopta meostar 3-12x56 RD belyst Meopta meostar 3-12x56 mekaniken i mitt meopta är riktigt bra det ända som jag tycker meopta är dåligt på är färgen på tuben som sitter lika bra som nagellack och ögon avståndet men för mig spelar det ingen roll då jag sliter hårt på grejorna ändå samt inte har någon kaliber med stor rekyl. jag själv gillar belysta kvalitetskikare men lågpris belysning funkar inte alls på dom kikare jag tittat i. 12x räcker mycket längre än 200m inom det avståndet räcker x9 så det blir över.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Den här är ett bra alternativ som allroundsikte. http://www.blocket.se/vi/19804069.htm?ca=4_s /M.
Publicerat Februari 20, 200917 yr Jag som precis skulle rekommendera Nikonkikaren med BDC. Jag köpte BDC för jag vet att jag kommer att behöva nyttja siktet på långa håll. Visst är den lite grövre, men eftersom siktet inte är medförstorande upplever jag det ändå som ett fint riktmedel på förstoringar över 10. Min kikare är 8-32x50. mvh Göran