Publicerat Januari 7, 200917 yr nu har jag fått igenom av frugan att det första helgerna vi är i svärföräldrarnas stuga, så ska jag bygga en båt himla käckt med en svärfar som älskar maskiner hi hi. tänkt bygga en dory av plywood och epoxy. såhär kan de se ut: http://www.nexusmarine.com/san_juan_dory.html ritning ska jag beställa från en svensk sida. detta borde bli en ganska billig båt
Publicerat Januari 7, 200917 yr Byggde en båt från ritning som Hobbex hade(tror jag). Man skulle ha en stor masonit skiva och så spikades den skivan fast i två bräder som var medformade. Men när jag var yngre måste masoniten varit av usel kvalite .. För när mitt flyte tyg kom ut mitt i tjärnen så lossnade masoniten från skrovet Så då blev det att simma in med spö och allt. Så numera är det som Göran Samuelsson sjunger i sin båtbyggar rapp.. "jag äger en båt fast ingen kan se´n "
Publicerat Januari 14, 200917 yr Jag började bygga en kajak en gång, men fick sluta pga flytt..... Sedan har jag inte haft tid eftersom jag skaffade gård.
Publicerat Januari 14, 200917 yr nu har jag fått igenom av frugan att det första helgerna vi är i svärföräldrarnas stuga, så ska jag bygga en båt himla käckt med en svärfar som älskar maskiner hi hi. tänkt bygga en dory av plywood och epoxy. såhär kan de se ut: http://www.nexusmarine.com/san_juan_dory.html ritning ska jag beställa från en svensk sida. detta borde bli en ganska billig båt Jag har nog byggd ett par glasfiber båtar...även en båtform en gång !!!Men vad är det för konstig båtmodell du tänkt bygga...liknar ju knappt en båt !!
Publicerat Januari 15, 200917 yr Jag har nog byggd ett par glasfiber båtar...även en båtform en gång !!!Men vad är det för konstig båtmodell du tänkt bygga...liknar ju knappt en båt !! Nu får du berätta lite... hur har du gått tillväga och hur stora båtar har du byggt?
Publicerat Januari 21, 200917 yr Har du tid att bygga båt under jaktsäsongen? Min båtrenovering har stått still sedan bockjakten startade. Måtte jakten snart ta uppehåll så jag får meka båt
Publicerat Mars 17, 200917 yr jag kapar tråden lite har varit sugen på att bygga en lätvikts kanot till jakt har någon gort det alla tips vill jag ha
Publicerat Mars 18, 200917 yr Farsan och hans bror byggde en stor jäkla motorbåt i typ mahogny (tror jag) på sextitalet. Den har inte varit i sjön på 20 år och står som ett renoveringsobjekt hemma om någon vill ha en "billig" båt . Motorn som var en volvo fotogenare har nog något rör som är frostskadat. Sovkojer och grejor, tror den är typ en 7-8 m lång.
Publicerat Mars 18, 200917 yr jag kapar tråden lite har varit sugen på att bygga en lätvikts kanot till jakt har någon gort det alla tips vill jag ha Om detta ses som en kapning och jag blir tillsagd så tar jag bort och ber om ursäkt. Min erfarenhet av kanot/kajak bytte är att det inte är helt lätt att bytta lättare än köpta grejer, och för den delen inte direkt billigare än att handla begagnat på blocket... Men vill man ha ett vackert hantverk och har gott om tid så är det en helt annan sak. Saken är den att för att få lite hållfasthet i konstruktionen behövs (bara tro inga vetenskpliga tester) åtminstonde 5mm trä och med epoxy och glasfiber som är det vanliga vid dessa byggen kommer vikten snabbt upp i några kilon. Jag tror personligen mer på att hitta en begagnad aluminiumkajak för några tusenlappar. Lycka till i bygget om det blir! Johan
Publicerat Mars 20, 200917 yr Jag hjälpte kompisen i början på 80 talet. Vi byggde ensegelbåt i glasfiber. Längden blev 42 fot - ca 12,7 X 3,6 meter. Djupgåendet var ca 2,3 meter. Masten 18,5 meter ovan vattenlinjen med tre spridare och checkstay´s. Inre förstag och med hydraulik på akterstag, inre förstaget samt kickstången. Kölen i bly vägde ca 3,3 ton och var av fenmodell.