Publicerat Januari 7, 200917 yr Suck... När man för en gångs skull får ett trafikeftersöksuppdrag lite lagom på kvällen, efter att middagen har ätits med familjen men INNAN man har hunnit diska... OK, informationen var som följde. Bilist hade hunnit stanna ganska bra men smällde ändå på rådjuret i vad som kanske var 30 km/h. Rådjuret trillade och smet iväg över fälten... 100 meter innan en trafikskylt, men ingen markering på olycksplatsen. Letade som fanken... det var frost, inte snö, och den har legat länge i mitt område, det finns två veckor gamla spår som inte går att skilja från nya och nu var det med pannlampa... Till slut var jag rådvill, Loke (min bayrare) var sugen på att gå igng på några rådjur som hade passerat men han markerade jakt och inte spår, så att säga. Ringde bilisten och när han hade tänkt efter var det nog ändå inte där han först sade att han hade krockat, utan på ett annat ställe, men tyvärr hade han inte kommit sig för att ringa och berätta detta! Nåja, jag flyttade mig en halv kilometer till den plats där rådjuret nog ändå hade blivit påkört och under över alla under, det fanns spår i vägrenen och inga andra "konkurrerande" spår. Loke tog sig an spåret och det bådade också gott, det vek av tvärt för att ta sig in i en skogsridå. Vi stökade runt där en smula och kom sedermera ut på en mycket stor åker, Loke markerade när vi närmade oss ett djupt vassdike några hundra meter bort och jag släppte. Tre rådjur gick upp och det vara bara att friskförklara, om ett skadat rådjur i DEN hastigheten kan hålla undan i 300-400 meter så är det nog inte så farligt. Loke blev frånsprungen och det är ganska häftigt bara det, då går det fort... Nu till min fundering.... VARFÖR I HELVETE KLARAR INTE FOLK AV ATT MARKERA OLYCKSPLATSER?
Publicerat Januari 7, 200917 yr ja, hur svårt kan det vara att ha "remsan" i hanskfacket, den är ju dessutom gratis!
Publicerat Januari 7, 200917 yr En fråga som ställts tusen gånger och vet inte varför det aldrig blir bättre, kan det vara så svårt att kliva ur bilen och hänga upp något synligt, själv skulle jag skämmas om jag inte junde stanna kvar och invänta eftersök gänget eller kunda markera platsen så den verkligen syns.
Publicerat Januari 7, 200917 yr En fråga som ställts tusen gånger och vet inte varför det aldrig blir bättre, kan det vara så svårt att kliva ur bilen och hänga upp något synligt, själv skulle jag skämmas om jag inte junde stanna kvar och invänta eftersök gänget eller kunda markera platsen så den verkligen syns. tror faktiskt folk får ngn slags panik i tron att de begått ett lagbrott
Publicerat Januari 7, 200917 yr Hur många tror ni har remsa i bilen? Jag gissar på mindre än 0.01% av sveriges bilar!
Publicerat Januari 7, 200917 yr ja du!.. hur ofta e det man får platsen utmärkt??... 1-10 kanske med lite tur!.. rent förjävligt enligt mitt tycke! vi skulle kunna spara mycket tid om vi kunde komma till rätt plats på en gång!.. Mvh
Publicerat Januari 7, 200917 yr Författare ja du!.. hur ofta e det man får platsen utmärkt??... 1-10 kanske med lite tur!.. rent förjävligt enligt mitt tycke! vi skulle kunna spara mycket tid om vi kunde komma till rätt plats på en gång!.. Mvh Men remsa... vaffan... Jag kan utan vidare hitta 25 prylar i en bil som duger. Förra besiktningsprotokollet på en pinne, en isskrapa, en gammal P-bot, en ica-kasse, ....
Publicerat Januari 7, 200917 yr Tror jag haft två markeringsremsor på 29 eftersök i år. För övrigt tycker jag remsan är skit syns dåligt och tillverkad i papper, försvinner nästan när det regnar. Bäste utmärkningen i år var ett gult uppfällt paraply \mats
Publicerat Januari 7, 200917 yr Varje gång jag besöker SBP betonar jag vikten av att besiktiningsmännen frågar deras kunder om de har en remsa i bilen. Sen att remsan i sig är skit är en annan sak....... Men som Herr Berg skrev, jag har oxå ett antal saker i bilen som skulle kunna användas. //Erik
Publicerat Januari 7, 200917 yr Folk som är ickejägare kanske inte förstår nyttan med en väl utmärkt olycksplats, och kanske har svårt att ta till sig information om sånt som bara drabbar andra. Själv har jag en hel rulle orange band i bilen. Jag har förvånansvärt nog klarat mig från viltolyckor, men det är nog bara en tidsfråga. Jeepen é redo i alla fall, om det inte blir alltför långbenta offer.
Publicerat Januari 7, 200917 yr tror faktiskt folk får ngn slags panik i tron att de begått ett lagbrott Nää det tror inte jag för gärningsmannen återkommer alltid till brottsplatsen enligt deckarförfattare, de gör inte de här visst någon förhöjd stressfaktor blir det förstås men jag tror polisen bör vara tydligare med att upplysa bilförarna när de ringer att de ska markera tydligt eller vänta kvar. Remsan är väl som den är just nu och kunde vara bättre, sen kan jag på ett sätt förstå att de flesta hunnit ganska långt innan polisen svarar de flesta ringer väl 11414 och det har jag gjort några gånger utan större framgång till svar, brukar lägga på efter en 10-15min.
Publicerat Januari 8, 200917 yr tänkte på den här remsan man kan få på besiktningen de sämsta i det läget tycker jag är att man är tvungen att be om att få sådana det borde annars vara en bra grejj att dom ger en ett par stycken sånna så man har som billist och kan hålla med om att dom syns inte bra alls å papper är de ju inte de bästa men bättre än inget alls men om dom skulle kunna göra denna remsan i antingen riktigt gul eller orange färg med nån typ av reflex i så är det ju lättare att hitta och att det är inplastat de kan väl inte kosta så mycke mer än dom här i papper
Publicerat Januari 8, 200917 yr Jag måste ge en eloge till polisen i Kronobergs län. På väg till julfirandet så körde vi på ett rådjur en bit söder om Emmaboda på väg 28. Jag ringde 11414 och de svarade direkt! Jag uppgav alla uppgifter som jag hade samt märkte ut platsen med remsan. När vi sedan får hem polisanmälan så skickade de med en ny remsa!!! Det som farsinerar mig är att jag körde på djuret i ca 50-60km/h och tar det mitt på grillen. Djuret reser sig upp och går vidare och inga skador på bilen. Djuret gick förvisso på lite skakiga ben, men hur kan ett så litet djur gå vidare efter en sån smäll? Micke
Publicerat Januari 8, 200917 yr hur kan ett så litet djur gå vidare efter en sån smäll? Micke Den hade kanske en röd mantel och ett stort S på bröstet. (Förlåt, JCS takterna släpper visst inte)
Publicerat Januari 8, 200917 yr Jo nog kan även rådjur va rätt tåliga ibland. Sköt en bock för många år sen med kula, en frambensträff.. spårade och drog på en hagelsmäll på liggande bock. Som givet reste sig o stack...lite långt håll .. Gick på igen något senare, ytterligare en hagelsmäll o djuret trilla omkull. Killen som va med sköt därefter på ett par meters håll avfångningsskott rakt i bogen... Blev ett stort hål i bröstet på bocken. Då hoppar bocken upp igen men hunden drar ner o jag stack den med kniven. Det gick väldigt fort på slutet så bocken var förmodligen redan död när jag stack den fast det visste han nog inte om... Tillbaka till tråden dårå.. Är tyvärr så vansiningt vanligt med fel utmärkta eller inte alls utmärkta olycksplatser. Tror att en hel del misslyckade uppdrag beror på att man är på fel ställe. Speciellt gris så verkar en del hos polisen tycka det är helt rätt gjort o inte stiga ur bilen o markera.. De va ju gris o de stod o tittade på bilen osv.. Hur svårt är det o köra 100m o sen märka ut. Eller slänga ut nått från fönstret. En isskrapa o en vettig beskrivning så är alla tvivel på vart det hände borta. En penna nerstucken i vägkanten kan räcka, behöver ju bara öppna dörren lite på glänt. Bara fantasin sätter ju gränser...
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Tre rådjur gick upp och det vara bara att friskförklara, om ett skadat rådjur i DEN hastigheten kan hålla undan i 300-400 meter så är det nog inte så farligt. Loke blev frånsprungen och det är ganska häftigt bara det, då går det fort... Tog just en koll i Astron efter att ha laddat upp spåret i datorn. Loke höll 42 km/h som värst i den ruschen Det KÄNNS jäkligt snabbt, det är ju närapå 12 meter per sekund. Hur snabbt har ni klockat era andra hundar, ni som har en Astro?
Publicerat Januari 18, 200917 yr Nu till min fundering.... VARFÖR I HELVETE KLARAR INTE FOLK AV ATT MARKERA OLYCKSPLATSER? Mycket bra fråga....men titta bara på den inavlade saten som släpade ihjäl en kvinna med bilen för inte så länge sedan..."jag trodde det bara var ett rådjur" eller något liknande hade han ju sagt (enligt skvallerpressen) och sen la han ju till nått om att rådjur hade han ju kört på förr. Säger man en sån sak visar man ju 'ganska' tydligt att man inte skulle stanna och märka ut platsen. Tror inte saken handlar så mycket om att klara utan mer om att inte bry sig, slippa smutsa ner sig etc. I vissa fall säkert någon form av chock men knappast vid alla smitningar. Upprörande, milt sagt. /Per