Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

gryttax

Featured Replies

Publicerat

Hej!

läget är som följer: skulle hämtat en unghund nu till jul men den slet sig och blev överkörd bara några dagar innan jag skulle hämta den. Så nu letar jag med ljus och lykta efter en kull med strävhåriga taxar med gryt meriterade föräldrar. Det är ingen nackdel om det även jagas ovan jord med dessa hundar. Men huvudtanken är grytjakt.

bor och jagar norr om umeå.

varför jag inte köper en terrier:

jag bor hemma och min mor hatar allt som heter terrier.... blev biten av en terrier när jag var mindre

, tror att det kan vara där hon tappade tron på dom:P

Publicerat

hoppas att du får tag i en tax. Men å andra sidan ska du väl inte bo hemma så länge till. så då kan du ju skaffa dig en terrier. Hälsa rickard i laget från brorsan (antar att sirap= 9meters spelar vid namn bygdemark)

Publicerat
  • Författare
hoppas att du får tag i en tax. Men å andra sidan ska du väl inte bo hemma så länge till. så då kan du ju skaffa dig en terrier. Hälsa rickard i laget från brorsan (antar att sirap= 9meters spelar vid namn bygdemark)

jo det hoppas jag med! tyvär blir det nog längre än planerat. (blir arbetslös i februari).

hälsar han på träningen imorn!;)

Publicerat

det var ju mindre roligt :rolleyes:

Publicerat
Hej!

läget är som följer: skulle hämtat en unghund nu till jul men den slet sig och blev överkörd bara några dagar innan jag skulle hämta den. Så nu letar jag med ljus och lykta efter en kull med strävhåriga taxar med gryt meriterade föräldrar. Det är ingen nackdel om det även jagas ovan jord med dessa hundar. Men huvudtanken är grytjakt.

bor och jagar norr om umeå.

varför jag inte köper en terrier:

jag bor hemma och min mor hatar allt som heter terrier.... blev biten av en terrier när jag var mindre

, tror att det kan vara där hon tappade tron på dom:P

Va roligt att någon planerar för en gryttax!!!

Synd på unghunden du skulle ha hämtat -_- . Bara att ta nya tag i sökandet :blink: !!!

Mvh grävUppland............ -_-

Publicerat
Kan detta vara nått ?

http://www.blocket.se/vi/16530175.htm?ca=4_s&last=1

Annars skulle jag ringa å kolla med Roger Jonsson på sgk i gävleborg, han jagar mycket gryt med tax om inte minnet sviker :rolleyes:

http://www.grythundklubben.se/lokalklubbar/ggk/Default.aspx

Hoppas det löser sej

Om det är grytanlag man söker tror jag man ska söka tax på annat håll.

Annars är det nog riktigt bra med jaktlust från denna kennel men grytmeriter talas det ju inget om i annonsen???

Roger Jonsson i gävleborgs grythundklubb känner jag väl och han kan nog ha några tips.

Jag vet av en hane som eventuellt ska omplaceras på 5 månader (ur samma kull som min hane) som har riktigt bra grytanlag i sig och i linjerna tillbaka. Föräldradjuren används flitigt vid grytjakt och har en och annan räv/grävling på sitt samvete.

P-M:a mig om du skulle vara intresserad.

Mvh grävUppland............. :P

Publicerat

Kul med ngn som värnar taxens ursprungliga arbetssätt.Hoppas du hittar en .

Publicerat

Skulle nog hellre letat efter en korthårstax är nog lättare att hitta linjer med grytanlag där.

\mats

Publicerat
  • Författare
Va roligt att någon planerar för en gryttax!!!

Synd på unghunden du skulle ha hämtat :o . Bara att ta nya tag i sökandet :D !!!

Mvh grävUppland............ :D

Jo jag är riktigt sugen nu! försöker läsa allt jag bara kan om taxar och grytjakt!

jo det var riktigt tråkigt när man ställt in sig på att få hem den bara nån dag senare:S

men som sagt jag tar nya tag:)!

mvh!

Publicerat

Om taxen börjar driva rådjur så har du ju en given resa upp till norrbotten.

Publicerat
  • Författare
Om taxen börjar driva rådjur så har du ju en given resa upp till norrbotten.

ja det skulle vara kul! har ju en beagle som driver rådjur nu. har försökt få med rikard men han är så morgontrött:p

Publicerat
  • Författare

tack för alla tips! ska sätta mig ner senare ikväll och kolla upp dom lite noggrannare och även svara på pm. nu väntar lite månskenslock efter räv:D

Publicerat

hej hopp, jag har en korthårstax eftrer finskagrytchampion

hon är nu snart 2 år och jag har börjat köra hon i gryt, klarat av grytkaraktärsprovet och grytapporteringsprovet så nu till våren börjar det svåra jobbet med att få hon till att klara grytanlagsproven

jag har kört hon klar som svch nu i höst, vi strosar jus nu mycket i skogarna för att hitta åt litte hare för rådjurn är nu förbjudna :D

nä du kan kolla med findland dom kör sina taxar mer i gryt än vad vi gör (har jag iallafall fått för mig )

och jag bor i piteå så är det bara att höra av sig :P

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...kNo=FIN23161/04

Publicerat

jag vet att han är äckligt morgon trött men jag är INTE morgon trött bara så att du vet. Vi siktar på ett besök under nästa höst/vinter

• 8 months later...
Publicerat

här kommer en bild på taxens första grävling

post-2959-1254334027_thumb.jpg

Publicerat
här kommer en bild på taxens första grävling

post-2959-1254334027_thumb.jpg

Grattis till grävlingen....

Publicerat
Grattis till grävlingen....

tackar hon gjorde ett bra arbete

Publicerat

Hej.

Tror du ska kolla med Stig Åhs på sönnarönas kennel. Han är noga med att hans taxar (strävhår) kan jaga i gryt.

Får du inte tag i honom så pm mig så ska jag hjälpa dig...