Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nu vet jag skillnaden Zeiss vs Hensholdt

Featured Replies

Publicerat

Jag pratade just med en man i Tyskland ang. skillnaden mellan Zeissen och Hensolten 6-24x72. Skillnaderna är som följer:

Zeiss har 0,5cm klick på 100m och 160cm höjd justermån

Hensoldt har 1cm klick på 100m och 200cm höjd justermån.

Ytterligare är det nått med påsättning av belysningen som skiljer mellan Zeissen och Hensoldten. Jag förstod inte riktigt men det var nått med att man behöver inte ta ögonen ifrån målet med Hensholdten... ???

Hensholdten är 70 Euro dyrare :(

Jaha... Vilken ska man välja?

??? ??? ???

Publicerat

Med hensoldten finns bara möjlighet till zeiss ihåliga mildot om man inte vill betala till extra som fan.

Men jag är nöjd med hensolts riktmedel.

Däremot är en stor skillnad (antar jag) att på hensoldten finns gänga för motljusskydd och bikaka.

Dessa tillbehör finns inte att tillgå civilt till -72:an men går att skaka fram.

Till de civlia kikarna kan man istället använda prylar med klämfästen men dessa är dyrare och något klumpigare, samtidit är det snabbare och enklare att byta.

Själv använder jag ALLTID motljusskydd och oftast gummimussla.

Vill du ha priser samt hjälp att få tag på prylarna så bistår jag dig gärna.

040-926770

MVH Håkan

img42eb851467083.jpg

Publicerat

Håkan, du har altså Hensold varianten?

Ytterligare, behöver man både motljus skyddet och bikakan, är det inte mening att dom ska göra samma sak? Finns det nån nackdel med att använda bikakan som motljus skydd?

Hur funkar det med gummimusslan och glasögon?

Jag tycker mig ha förstått från nån internet site att riktmedlet sitter etsat på en lins på samma sätt som på en Nightforce. Stämmer detta?

Siktet på din bössa ser mycket bra ut, inte så oproportionerligt som det blev med det höga fästet på Tikkan i JoF :)

Jag läste på ett finsk forum (jag förstår bara 2-3 ord per mening :-[) att Hensoldten bara har 2 års garanti medan Zeissen har 10år. Rimligtvis borde ju detta inte ha så stor betydelse, håller kikaren 2 år så funkar den säkert lika bra efter 10 år.

Publicerat

Finns ögonmusslan att få tag i till vanliga zeiss kikarsikten? Jag letade efter en sådan för att slippa ströljus när jag vakade som mest.

Blir det problem med imma på linsen med den monterad?

Publicerat
Jag läste på ett finsk forum (jag förstår bara 2-3 ord per mening :-[) att Hensoldten bara har 2 års garanti medan Zeissen har 10år. Rimligtvis borde ju detta inte ha så stor betydelse, håller kikaren 2 år så funkar den säkert lika bra efter 10 år.

Såvida inte produkten innehåller gummitätningar som kan torka efter några år...

Garanti är en bra sak att ha. :-

Publicerat

Jadå jag har hensoldten.

Bikakan är helt värdelös i dåligt ljus då den stjäl 15% av ljuset.

Gummimusslan passar perfekt med glasögon då jag alltid använder sådana själv.

Och den passar vad jag vet på alla Diavari V sikten men inte på Z.

Jag har sådana orignal att sälja för 675 kr styck, de gängas in i okularet, och man måste först ta bort den gummiskyddsring som finns där.

Alla riktmedel typ mildot är alltid etsade som då det är enda sättet att göra dem.

040-926770

mvhHåkan

• 1 month later...
Publicerat

Bikakan är väl inte tänkt som ett motljusskydd utan som ett reflexskydd för att Fi inte skall se när man siktar på dom.

Publicerat

Fel bikakan är faktiskt tänkt som motljusskydd med och man gör i reklamen reeklam för att den är lika effektiv som ett 7" motljusskydd.

Bikakan är absolut det effektivaste motljusskydd man kan ha, framförallt de här militära modellerna.

MVH Håkan

• 5 weeks later...
Publicerat

Det verkar intresant med ögonmusslan men hur funkar det med linskydden sen? Och om man dessutom monterar moljusskyddet så blir ju hela kikaren för lång för medföljande linskydd.

Det finns väl inte flipup som är 80mm bred eller?

Hur har du löst linskydds problemet Håkan?

Mvh

Tomas

Publicerat

Motljusskyddet håller samma mått framtill som kikarsiktet.

Alltså passar flipuppen.

Skicka mig ett mail så skcikar jag linsskyddet till handkikaren.

MVH Håkan