Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad tror ni, överlever kalven?

Featured Replies

Publicerat

ajaj, ser inte så skönt ut att som älgkalv gå ner i split

Publicerat

Ingen erfarenhet, men är den inte kvar så måste den kunnat gå hur sen kon hanterar det hela vet jag inte, hoppas de kollar läget och inte bara tar för givet.

Publicerat
  • Författare
Ingen erfarenhet, men är den inte kvar så måste den kunnat gå hur sen kon hanterar det hela vet jag inte, hoppas de kollar läget och inte bara tar för givet.

Det vet jag inte men hade den kunnat gått borde den ha försökt att sticka på en gång, eller? Det borde väl vara det naturliga.

Jag ingen koll heller men det ser inte bra ut.

Publicerat

Vi får hoppas att de är som små barn , mjukare i alla leder.

Hoppas som sagt att de kollar upp hur det går med kalven så den slipper att lida om det gått sönder i lederna.

/Lasse

Publicerat

Ett klövvilt som utsätts för detta borde rimligtvis få omfattande muskelbristningar i bägge låren,hur det nu är menligt för att kunna gå normalt låter jag vara osagt.

/Micke

Publicerat

Ser absolut inte bra ut ! :blink:

De gånger jag varit med och de har gått ut älgkalv på isen så har de tyvärr alltid

fläkt sönder sig, även frambenen har gått sönder. -_-

Får hoppas de inte lämnade kalven innan han eventuellt reste sig.

/ ekebo

Publicerat

Kraftig fläkning hos häst och nöt brukar i de flesta fall leda till avlivning, sällan att de klarar det tyvärr.

Och det där ser inte bra ut...

Publicerat

Tja. Jag är inte man att avgöra detta, men då man gör rent ungdjurs/kalvboxarna så hoppar de och far omkring och halkar och donar och de har hamnat i värre vinklar än så och ändå studsat upp direkt och fortsatt äta.

Men man vet ju inte hur länge kalven legat där och försökt ta sig upp.

Jag lägger min röst på att den klarar sig då den fått återhämta sig nån timma.

/Mvh Jonas

Publicerat

Får den bara bra underlag å lite vila så repar den sej rätt fort, hade varit betydligt värre om det varit en högdräktig ko.

Det hände alltid ett par gånger per år då jag hade mjölkkor att nån fläkte sej. Ju längre in i dräktigheten desto mindre chans att dom klara sej, ungdjur som fläkte sej för att de va halt lr vurpade utan att nån kompis hoppa på dom så kom dom i regel alltid upp.

Viktigaste är att dom får ett bra underlag att resa sej på så dom inte sprattlar för mycket och skadar ben mm

Jag skulle sätta en slant på att kalven e på benen rätt fort igen :P

Publicerat

De tillfällen jag varit med när nötboskap fläkt sig har avlivning varit enda utvägen. Tvivlar nog på att kalven klarar upp denna fläkning, förstår egentligen inte varför man ej sköt den på plats?

Publicerat

OMden har fläkt sej så är det 100 procwnt att den inte reser sej igen,men det var ju en kalv så man vet ju aldrig,hade haft koll och skulle den inte ha rest sej på 2 timmar skulle avlivning vara bäst

Publicerat
De tillfällen jag varit med när nötboskap fläkt sig har avlivning varit enda utvägen. Tvivlar nog på att kalven klarar upp denna fläkning, förstår egentligen inte varför man ej sköt den på plats?

Nej jag begriper inte heller varför den inte sköts direkt. Det måste ju vara bättre det än att chansa.

Publicerat

Det är kanske inte korrekt att avliva en söt liten kalv med stora bedjande bruna ögon när det är en fotograf närvarande....... ;)

Man få ju onekligen känslan av att det vore bäst med en avlivning på plats ^_^

Publicerat

Förra vintern hittade vi en älgko som hade fläkt sig. Kon låg på en åker och där hade hon legat i flera dagar. Förmodligen hade hon halkat när hon skulle gå över diket. Hon hade nästan snöat över och det var knappt att hon levde. När vi närmade oss försökte hon ställa sig upp men det gick inte. Det var bara att skynda sig hem efter bössan. Kon hade aldrig överlevt natten men man kunde ju korta hennes lidande lite iallafall. Tur var att det inte fanns någon kalv med i bilden. Sånt som händer....