Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Guest Stef4nM

Ljuddämpare klass4

Recommended Posts

Guest Stef4nM

Jag hörde ett påstående idag om ljuddämpare till 22lr. Att om man har licens på dämpare till klass1 så kan inte polisen inte neka en att få licens på en dämpare till klass4. Nån som är insatt i reglerna och vet vad som gäller?

Hipshot

Det var dessvärre bara snack du hörde. Är väl inga problem att få licens på klass I och II nu längre medan klass 4 är rejält knepigt såvida man inte använder bössan yrkesmässigt i bullerkänsliga miljöer typ.

Mvh!

orca
Jag hörde ett påstående idag om ljuddämpare till 22lr. Att om man har licens på dämpare till klass1 så kan inte polisen inte neka en att få licens på en dämpare till klass4. Nån som är insatt i reglerna och vet vad som gäller?

Reglerna är ganska klara på den punkten;

Klass 1-2; inga problem, behöver inte särskilt motiveras

Klass 3; kan du få med motivering av hörselskada

Klass 4; glöm det om du inte är kommunjägare eller motsvarande .

Att polisen skulle vara tvungna att tillåta nånting pga nåt annat är bara snicksnack.

mvh

Orca

Radium
Reglerna är ganska klara på den punkten;

Klass 1-2; inga problem, behöver inte särskilt motiveras

Klass 3; kan du få med motivering av hörselskada

Klass 4; glöm det om du inte är kommunjägare eller motsvarande .

Att polisen skulle vara tvungna att tillåta nånting pga nåt annat är bara snicksnack.

mvh

Orca

låter tokigt.

först av allt. ljudämpare borde vara licensfria,

om man nu får licens till klass 1-2 dämpare för att minska risken för hörselskada borde man också med klass 3-4,

låter idiotiskt,

" nej nej nej du får ingen dämpare för EFTER du har hörselskada. vad är det som gör klass 3-4 ljudämpare till farliga pedofilvåldtäckts män? skjuta subsonic ammunition kan man också göra med en 308win ? :blink:

Guest Stef4nM

Det kan ha varit 22wmr han menade och att han hade gammal ljuddämparlicens med hörselskadeintyg mm.

Guest Stef4nM

Det är kul det här med jägarnas vapen. Hur krångligt som helst, massa regler och paragrafer.

Gå med i hemvärnet och du får en automatkarbin hur lätt som helst.

Behöver inget vapenskåp licens lr nånting.

Det ända man får är ett patronlägeslås som ingen törs använda för gör man fel måste vapnet skrotas.

Jag tror dock det är krav att din bostad har mer än ett rum så att du kan gömma undan vapnet bättre=) Har man bara ett rum får man alltid dispens.

Jag har vart med så jag vet av egen erfarenhet.

Men det är klart, vem rånar en bank med en automatkarbin när det finns salongsgevär med ljuddämpare och 5skotts magasin.

Robban M
Det är kul det här med jägarnas vapen. Hur krångligt som helst, massa regler och paragrafer.

Det ända man får är ett patronlägeslås som ingen törs använda för gör man fel måste vapnet skrotas.

Jag tror dock det är krav att din bostad har mer än ett rum så att du kan gömma undan vapnet bättre=) Har man bara ett rum får man alltid dispens.

Men det är klart, vem rånar en bank med en automatkarbin när det finns salongsgevär med ljuddämpare och 5skotts magasin.

Får? Nja, du har en när du är på övningar. Förvaring i hemmet är numer förbjudet så där får du nog tänka om. :blink:

orca

Visst borde dämpare vara licensfria, den är ju helt oanvändbar utan det licenspliktiga vapnet, och de som vill ha en dämpare för olagliga syften lär ju då skaffa ett olagligt och därför licensfritt vapen....

Motståndet mot dämpare i klass 4 är ju också ihåligt, men det är ju det där med att lära gamla hundar sitta, ge det några år så kanske vi hamnar på samma regelverk som i våra grannländer. Det är ju lite absurt att man jagar utan hörselskydd med älgpangen, men drar runt med hörselkåpor på vid ripjakten, om man nu skall hårddra det.

Vad gäller Automatkarbiner så är ju hemvärnet numera äntligen avväpnat - problemet löst alltså.

mvh

Orca

crowfear
Vad gäller Automatkarbiner så är ju hemvärnet numera äntligen avväpnat - problemet löst alltså.

mvh

Orca

Och vad grundar du det felaktiga påståendet på ?

Och vad menar du med äntligen ?

orca
Och vad grundar du det felaktiga påståendet på ?

Och vad menar du med äntligen ?

1. Att hemvärnet nu som resten av försvaret centralförvarar vapnen istället för att ha dem under sängen. Alltså inte avväpnade för tid och evighet, utan bara i relativ fredstid, när de inte behöver vapnen, typ just nu alltså

2. Precis vad jag skrev - äntligen. Jag tycker inte det finns några hållbara argument för att förse delar av befolkningen med automatvapen för hemförvaring. Men det är ju vad jag tycker, jag vet att det finns horder därute som hävdar med en dåres envishet att hemvärnet är "The last line of defense" och annat slikt.

Men håll med om att det är lite märkligt att om inte yrkesanställd personal i Försvarsmakten anses ha ett behov av tjänstevapen i hemmet, skulle då behovet för en hemvärnsman vara så mycket större?

mvh

Orca

crowfear

Japp, på gott och ont, mest ont.

Fel, du måste gå igenom sedvanlig säkerhetsprövning från diverse instanser såsom RPS, Kommunen mm, sedan skall du vara aktiv på övningar i minst 1 år, sedan skall ditt hem och din omgivning kontrolleras av säkerhetsansvarig innan du får ta hem vapnet.

Sant, vapnet är inte ditt, så varför skulle DU ha licens på ett statligt vapen?

Däremot står vapennumret på soldatens HV-idkort.

Vapnet skall förvaras delat, alltså underbeslag på ett ställe, lådan på ett annat, patronlägeslåset SKALL vara isatt när du lämnar övning och får ENDAST tas ur vapnet på övningsplatsen, detta gör sig självt då alla nycklar till utlämnade vapen förvaras centralt, med andra ord, du kan inte åka hem med ett olåst vapen.

Fel, se ovan

Sant är dock att vapnet får skrotas om man hanterar patronlägeslåset fel, och då har låset fungerat som det ska, dvs gjort vapnet permanent obrukbart.

Sen att soldaten fipplar till det och får låset att slå till, beror på dålig utbildning eller dålig hörsamhet vid utbildningen.

Jag har varit med om att skrota ut 3st AK, av 224 utlämnade, sen låset lämnades ut.

Fel igen, se ovan.

Den ansvarige som gett dig eller någon annan "dipens" har i så fall begått tjänstefel, och inget litet heller.

Skulle vara väldigt intressant att veta vart, och vem som är bataljonsinstruktör, denne skulle min chef nog vilja ta en diskution med, om det nu är som du säger.

crowfear
1. Att hemvärnet nu som resten av försvaret centralförvarar vapnen istället för att ha dem under sängen. Alltså inte avväpnade för tid och evighet, utan bara i relativ fredstid, när de inte behöver vapnen, typ just nu alltså

Var har du sett/läst/hört att HV skall vara avväpnat ?

Nyckeln till patronlägeslåset centralförvaras, inte vapnet.

2. Precis vad jag skrev - äntligen. Jag tycker inte det finns några hållbara argument för att förse delar av befolkningen med automatvapen för hemförvaring. Men det är ju vad jag tycker, jag vet att det finns horder därute som hävdar med en dåres envishet att hemvärnet är "The last line of defense" och annat slikt.

Det är ett fritt land, så den åsikten får du ju ha. -_-

Men håll med om att det är lite märkligt att om inte yrkesanställd personal i Försvarsmakten anses ha ett behov av tjänstevapen i hemmet, skulle då behovet för en hemvärnsman vara så mycket större?

mvh

Orca

Kan tyckas så, men mobiliseringssättet är olika för en Y-OFF och en HV-soldat, därför behövs HV-vapnet hemma, annars kan omöjligen inställningstiden hållas och lösandet av uppgiften kan inte utföras , som är en uppgift ställd av staten, inte något eget hittepå från HV.

Förövrigt kan tilläggas att benämningen Hemvärnsman är förlegad och borttagen, då vi ju numera har även kvinnliga värnpliktiga, som inte alltför sällan väljer att gå med i HV, och då rimmar det illa med benämningen Hemvärnsman..

Nu kanske vi ska låta tråden gå tillbaka till vad den egentligen handlade om. :D

Mvh Janne

Guest Stef4nM

Hehe där klev man på en öm tå tror jag bestämt=) Kul med lite diskussion

Nu är det visserligen 3år sedan jag hoppade. Men så gick det till då.

Jag gissar att du är hemvärnsman Crowfear=)

Egentligen säger du inte emot mig på nån punkt, ja förutom det där med nycklarna förvaras centralt(så var det inte då)

Jag skrev att det är lätt att få hem ett vapen, du kan ju inte påstå att det är svårt. Sen går det nog lika bra att råna en bank med patronlägeslåset i =)

crowfear
Hehe där klev man på en öm tå tror jag bestämt=) Kul med lite diskussion

Inga ömma tår här :P , men du kommer med en rad felaktiga påståenden som jag rättade till.

Nu är det visserligen 3år sedan jag hoppade. Men så gick det till då.

Och jag har 25 år i Försvaret, det du beskriver såg jag när 96:an var huvudbeväpning för HV, inte i modern tid.

Jag gissar att du är hemvärnsman Crowfear=)

Nope.

Egentligen säger du inte emot mig på nån punkt, ja förutom det där med nycklarna förvaras centralt(så var det inte då)

Emot och emot, jag rättade en massa felaktiga påståenden helt enkelt, men den krediten ska jag ge dej, att de första 2 åren så hade man nyckeln hemma.

Jag skrev att det är lätt att få hem ett vapen, du kan ju inte påstå att det är svårt. Sen går det nog lika bra att råna en bank med patronlägeslåset i =)

Nej, det är inte lätt, var lite slappare förr, men det är många år sen nu, men då kunde man vinna en k-pist som första pris på en skjutning också.. Du är väldigt fixerad vid just bankrån tycker jag..brukar skita sig kan jag tala om, vi har ju en polis från den här stan som trodde han var smartare än sin kollegor..se hur det gick.. :D

Over and out från mig i den här diskutionen nu.

janne.k

Har sökt och sökt men hittar inte

Ändrades regler för ljuddämpare 2019 eller vilka regler gäller om man vill skaffa ljuddämpare idag ?

till klass 4 ?

till klass 1 ?

//janne

MarkusR
15 minutes ago janne.k sa:

Har sökt och sökt men hittar inte

Ändrades regler för ljuddämpare 2019 eller vilka regler gäller om man vill skaffa ljuddämpare idag ?

till klass 4 ?

till klass 1 ?

//janne

Inget är ändrat, licenskrav på klass 1-2, omöjligt för andra än kommunjägare att på för klass 3-4.

janne.k

Vad vad det för beslut de tog 2019 igentligen då...

Jag är jägare och kommunanställd. Men inte kommunanställd jägare, det borde gälla mig ändå  🤣🤣🤣

• Haha 1

MarkusR

Rixdagen har gett regeringen i uppdrag (med tydlig majoritet) att bland annat se över och lätta på lagkraven för ljuddämpare, men det sitter som bekant såssar och miljöpartister och obstruerar. 

• Haha 2

Pyrschjägaren
25 minutes ago MarkusR sa:

obstruerar

🤣😂

Dahla

Inför licenskrav för ljuddämpare till fordon också istället...