Publicerat Januari 8, 200917 yr tjenare. Idag är jag glad:D fick hem min nya tikka t3 varmint för ngn dag sen och idag är det provskjutning, Vad jag har hört så är den väldigt välskjutande:) Någon som har/har haft en sån och kan ge lite bra och dålig kritik? //Viktor
Publicerat Januari 8, 200917 yr Det enda jag kan tycka är att dom är lite plastiga, magasin och så vidare. Är kanske lite konservativ där men dom ska ju skjuta för jävla bra. Vad är det för kaliber?? Vad har du för optik/fästen?
Publicerat Januari 8, 200917 yr Författare jag har 6,5x55. optilock fästen:) just nu har ja ett halv risigt swift 3-9x40. men de ska de bli ändring på snart.
Publicerat Januari 8, 200917 yr Dom skjuter i regel jäkligt bra direkt ur kartong, jag var själv helt inne på en sån tidigare, men valde lillebrodern Lite SS i stället ( 308W), då jag insåg att vikten på Varminten skulle bli för jobbig för mig i längden. Känner en som har en Varmint, och han är då ruskigt nöjd. Så i mitt tycke har du gjort ett bra val, men besudla inte bössan med nån skräpoptik och skitfästen nu bara, för då är risken att du inte låter bössan utnyttja sin potensial. Själv kör jag med Warne QR gjorda för Tikkalådan, funkar kanon, frugan har lika på sin Battue. / Janne
Publicerat Januari 8, 200917 yr Har haft min i 3 vekar nu og er meget fornöyd. Har bare skudt på skive sålangt, ca. 30 skud og den samler kanon bra. Ellers enig i at plast magasinet virker lidt slarvigt, specielt med mine små .222 patroner
Publicerat Januari 8, 200917 yr Även om Tikka T3 kanske inte riktigt är min melodi så måste jag säga att det är nog svårt att hitta en fabriksbössa som ger mer precision per krona än vad T3:orna gör. Jag ser egentligen bara två nackdelar med varmint bössan och det är kolven och magasinen, nu är det inte säkert att andra delar dessa uppfattningar framför allt inte eftersom bössorna skjuter ruskigt bra direkt ur kartongen. Om man efter ett tag upplever kolven som mindre bra är det ju å andra sidan bara att byta ut den, även för magasinen finns det lösningar för den som vill gå till vapensmed. Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 8, 200917 yr Nu måste jag få fråga..vad är det som mankemanget med kolv och magg på T3:an ? Jag och min bättre hälft har jagat med T3 i flera år nu, släpat dom genom ris och busk och i allsköns oländig terräng, i alla vädertyper, och dom har aldrig falerat någon gång, så jag förstår inte vad som skulle vara problemet ? Vad är det vi inte har råkat ut för menar jag..
Publicerat Januari 8, 200917 yr Nu måste jag få fråga..vad är det som mankemanget med kolv och magg på T3:an ?Jag och min bättre hälft har jagat med T3 i flera år nu, släpat dom genom ris och busk och i allsköns oländig terräng, i alla vädertyper, och dom har aldrig falerat någon gång, så jag förstår inte vad som skulle vara problemet ? Vad är det vi inte har råkat ut för menar jag.. Ganska vanligt att slutstycket lossnar vid repetering. Jag har sett detta hända 3 gånger på olika vapenindivider trots att jag inte har sett så många T3or
Publicerat Januari 8, 200917 yr Ganska vanligt att slutstycket lossnar vid repetering. Jag har sett detta hända 3 gånger på olika vapenindivider trots att jag inte har sett så många T3or Ganska vanligt tror jag knappast att det är, har aldrig hört talas om det ens, och det är ett gäng T3:or i omlopp här i krokarna. Tvivlar naturligtvis inte på att du sett det du sett, men det låter förbenat märkligt.. Måste ju vara slutstycksspärren på sidan som havererat, men hur frågar man ju sig ?
Publicerat Januari 8, 200917 yr bössorna skjuter ruskigt bra direkt ur kartongen En fråga från en som snart införskaffar en T3:a: Break-in behovet av en ny T3:a? Lite lat är jag men en del vapenvård orkar jag med. Hur stort är Break-in behovet om man tänkt göra lite lagom vapenvård?
Publicerat Januari 8, 200917 yr En fråga från en som snart införskaffar en T3:a: Break-in behovet av en ny T3:a?Lite lat är jag men en del vapenvård orkar jag med. Hur stort är Break-in behovet om man tänkt göra lite lagom vapenvård? Som jag förstått det på grannforat, så är brake in onödigt på en bössa som inte vårdas så där väldans noga och regelbundet.
Publicerat Januari 8, 200917 yr http://www.blocket.se/vi/19553184.htm?ca=17_s Lite sugen blir jag, /Lasse
Publicerat Januari 8, 200917 yr http://www.blocket.se/vi/19553184.htm?ca=17_sLite sugen blir jag, /Lasse Bra kaliberval också ! Köp bara köp !!
Publicerat Januari 8, 200917 yr En fråga från en som snart införskaffar en T3:a: Break-in behovet av en ny T3:a?Lite lat är jag men en del vapenvård orkar jag med. Hur stort är Break-in behovet om man tänkt göra lite lagom vapenvård? Lite brake-in hadde jeg. Ca 30 skud. Men den sad som den skulle efter 10-15 skud, så jeg ved ikke om det er nödvendigt. Har dog tänkt mig at fortsätte lidt til ( 20 skud ) da jeg har hört at det er viktigt. Men jeg er ikke selv expert, men tyker nu det er hyggeligt med lidt våben pus
Publicerat Januari 8, 200917 yr Kråkskräcken, uppenbarligen straffar det sig att man försöker vara objektiv "Problemet" med kolven är det samma som hos de flesta andra billiga plastkolvar, de är för "sladdriga" och svåra att bädda på ett vettigt sätt. Konsekvensen blir dels att träffläget har en tendens att vandra över tiden, dessutom är plasten inte väderobeständig i så måtto att träffarna kan vandra beroende på kyla, is eller för den delen vid värme. Kolvar av den här typen har också en större tendens än t ex glasfiberkolvar att flytta träffarna om du använder benstöd eller dylikt. Kolvarna är helt enkelt inte tillräckligt stabila för lite mer krävande applikationer. Nu kommer 90% av jägarkåren aldrig att uppleva detta som ett problem eftersom de inte utsätter bössorna för dessa situationer. Vid normal älgjakt kommer man förmodligen aldrig att ha några problem eftersom det knappast spelar någon roll om träffläget flyttar sig en ellet ett par cm. För oss som är mer intresserade av precisionsskytte känns det lite synd eftersom bössa i sig själv är en riktigt bra kandidat för den som söker en långhållsrigg. När det gäller magasinen har jag vid två tillfällen under jour på älgbanan haft skyttar som fått matningsproblem på grund av att de av någon för mig outgrundlig anledning lyckats slita ned magasinsläpparna. Om detta beror på konstruktionen eller om det var förorsakat av skyttarna själva kan jag inte uttala mig om. Det här problemet skall absolut inte överdrivas men för mig kan det knappast tolkas som en fördel för bössorna?? Min poäng är att om man byter ut kolven på en Tikka T3 varmint så har man en av de allra vettigaste fabriksbössorna för långhållskytte som jag faktiskt skulle kunna tänka mig själv med rätt kolv.... Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 8, 200917 yr Bra kaliberval också ! Köp bara köp !! Vet inte om den kalibern kan så mycket mer en min 7X64. ligger ganska lika tror jag, med + på magnumen. Edit: upps såg nu att det skiljer ca 2 mm i diameter på hylsorna och att 7mm R magnum laddas med ca 10-15 grain mer krut och har ca 100m/s i högre utgångshastighet /Lasse
Publicerat Januari 8, 200917 yr Kråkskräcken,uppenbarligen straffar det sig att man försöker vara objektiv "Problemet" med kolven är det samma som hos de flesta andra billiga plastkolvar, de är för "sladdriga" och svåra att bädda på ett vettigt sätt. Konsekvensen blir dels att träffläget har en tendens att vandra över tiden, dessutom är plasten inte väderobeständig i så måtto att träffarna kan vandra beroende på kyla, is eller för den delen vid värme. Kolvar av den här typen har också en större tendens än t ex glasfiberkolvar att flytta träffarna om du använder benstöd eller dylikt. Kolvarna är helt enkelt inte tillräckligt stabila för lite mer krävande applikationer. Nu kommer 90% av jägarkåren aldrig att uppleva detta som ett problem eftersom de inte utsätter bössorna för dessa situationer. Vid normal älgjakt kommer man förmodligen aldrig att ha några problem eftersom det knappast spelar någon roll om träffläget flyttar sig en ellet ett par cm. För oss som är mer intresserade av precisionsskytte känns det lite synd eftersom bössa i sig själv är en riktigt bra kandidat för den som söker en långhållsrigg. När det gäller magasinen har jag vid två tillfällen under jour på älgbanan haft skyttar som fått matningsproblem på grund av att de av någon för mig outgrundlig anledning lyckats slita ned magasinsläpparna. Om detta beror på konstruktionen eller om det var förorsakat av skyttarna själva kan jag inte uttala mig om. Det här problemet skall absolut inte överdrivas men för mig kan det knappast tolkas som en fördel för bössorna?? Min poäng är att om man byter ut kolven på en Tikka T3 varmint så har man en av de allra vettigaste fabriksbössorna för långhållskytte som jag faktiskt skulle kunna tänka mig själv med rätt kolv.... Vänligen, Henrik Okelidock, tackar för det svaret ! Ja vi har ju bara kört vanlig jakt med våra, jag kör dock mycket med benstöd på min, och kan väl inte säga att jag märkt nån träffbildförändring just, men som sagt, man är ju ingen bänkeskytt precis... Men som du säger, ett kolvbyte kan ju inte vara helt fel, nackdelen är ju vikten då, när man är en klen stackare som mig, men en död laminatkolv måste ju vara funkis. Låter ju märkligt det där med maggen dock.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Min reflektion när det gäller vikten är väl kanske att man knappast väljer en varmint som tråden gäller om man vill hålla ned vikten När det sedan gäller magasinen så skall du inte ta för allvarligt på mina "invändningar" eftersom de bägge herrarna som hade problem med sina magasin är värsta sortens hempulare och det skulle inte förvåna mig ett dugg om de har försökt "förbättra" funktionen på egen hand. MVH Henrik
Publicerat Januari 9, 200917 yr Min reflektion när det gäller vikten är väl kanske att man knappast väljer en varmint som tråden gäller om man vill hålla ned vikten När det sedan gäller magasinen så skall du inte ta för allvarligt på mina "invändningar" eftersom de bägge herrarna som hade problem med sina magasin är värsta sortens hempulare och det skulle inte förvåna mig ett dugg om de har försökt "förbättra" funktionen på egen hand. MVH Henrik Nej, om man jagar hekton på bössvikten så väljer man nått annat, helt klart. Jaha, då kanske det finns en rimlig förklaring till magasinsjamet. Det som jag däremot kan tycka är störande med T3:ans kolv, är tendensen till att "kloinka" när man råkar komma åt något med den, men det kanske är vanligt med syntetkolvar, har ingen erfarenhet av dessa innan nämligen. Går väl iofs att åtgärda genom att fylla igen hålrummet i kolven med något mjukt mtrl, typ byggskum eller isolering, bara en tanke... Mvh Janne
Publicerat Januari 9, 200917 yr Författare idag sköt ja mitt i prick på norrlandsguldmärket på 165 meter:) ja är ruskit nöjd med min t3 varmint.vad är break in?
Publicerat Januari 9, 200917 yr idag sköt ja mitt i prick på norrlandsguldmärket på 165 meter:) ja är ruskit nöjd med min t3 varmint.vad är break in? Finns en klistrad tråd som beskriver det fullt ut.